Byggahus.se
Hallå!
Har en gammal traktor där det sitter en luftkyld Deutz diesel. Går fint och drar inte så mycket olja, men ryker en massa ur vevhusventilarionen. Det är väl så det är på gamla grejer och egentligen borde jag väl riva isär motorn och göra i ordning på riktigt.. men det kommer ju inte hända den närmsta tiden.

Problemet är att vevhusventilation släpper sin äckliga rök ungefär en decimeter från förarens fötter och det är inte direkt en tät kupe. Det blir med andra ord lite rökigt och känns inte så sunt. :p

Funderar på lite olika lösningar. Enklast är förstås att bara förlänga slangen bakåt, men jag tänker att den på sikt kommer gegga igen av oljeslem som följer med röken?

Ett annat alternativ är ju om det går att dra den upp till luftfiltret (ett sånt som badar i olja) med någon oljefälla på vägen, så att det går att dränera. Kan det fungera? Vill inte riskera att motorn suger in en massa oljig rök och löper amok.

Några erfarenheter här på forumet? Borde väl egentligen registrera mig på Maskinisten, men jag håller ju mest till här så..
 
Nja.., ryker det så pass så det går in i hytten då är nog en renovering behövlig... Ska du göra en fuling så förläng slangen (kortast möjligt) , gå upp lite i storlek på slangen. Dra INTE upp den till luftfiltret, får den för sig att trycka ut olja så får du en otrevlig överraskning, motorn skenar....
 
R Rd 350 skrev:
Nja.., ryker det så pass så det går in i hytten då är nog en renovering behövlig... Ska du göra en fuling så förläng slangen (kortast möjligt) , gå upp lite i storlek på slangen. Dra INTE upp den till luftfiltret, får den för sig att trycka ut olja så får du en otrevlig överraskning, motorn skenar....
Det är inte så att oljebadluftfiltret och kanske en oljeavskiljare på vägen stoppar risken för skenande motor?
 
Du kan inte lita på det när du har en motor som håller på att ge upp, en brusten kolvring kan göra att den trycker ut olja som den inte blir av med annat än genom insuget.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
I princip alla motorer sedan 60-talet eller så har sluten vevhusventilation där röken från vevhuset går till insuget. Så oftast fungerar det utmärkt. Det som med lite otur kan hända är om det uppstår onormala omständigheter så att olja i större mängder kommer in i insuget. Då kan det bli att motorn skenar. Eftersom det finns på i princip alla motorer går det att lösa. Men det är en risk man inte helt bör avskriva.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Minnie Mesola
hobbs hobbs skrev:
ett sånt som badar i olja
Kan du ha fyllt på för mycket badvatten, så att det skvalpar in i insuget?

Minnie
 
  • Haha
hobbs
  • Laddar…
Ser ingen fara med en oljefälla och en slang från den till luftintaget före oljebadet.
Oljefällan gör man av en burk med 2 rör uppifrån. Ett upptill med slang till luftintaget, och ett som går ner till typ 1/4 del från botten kopplad till vevhusventilationen.
En skruv i botten för att dränera är ingen dum ide, lämpligtvis efter avslutat arbete så inte vatten finns kvar där som kan frysa.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Är det sådär illa så skall du buta kolvar och kolvringar och cylinderfoder. Sätt i nya lager och kolvtappsbussningar när du ändå håller på. Någonting är allvarligt fel när det puffar sådär ut vevhusventilationen. Antingen har en kolvring brustit och mals sönder till småflisor som hamnar på olämpliga ställen eller så är kolvringar och foder och kolvar totalt uppnötta. Ju längre du kör destu besvärligare blir den att renovera.
Deutz är bra traktorer så den är säkert värd att hålla liv i.


Jag håller just nu på och renoverar motorn (allt utom cylinderfoderbyte) på min Massey-Ferguson 165 och ser man på arbetstidsåtgång så lönar det sig inte att sätta tid på att uppfinna oljefällor eller liknande. Det tar faktiskt inte så mycket tid att göra det ordentligt. Fodren var så bra så jag bara honade dem och skavade bort den lilla vändkanten som var kvar men annars blir det en helrenovering. Den här motorn var inte uppnött men den hade gått torr då den blåste ut en packning så oljan rann ut medan jag körde.
 
  • Gilla
Gordonsetter och 3 till
  • Laddar…
galento
Står en Deutz här också , är det F3L 912 motorn som vi har i våran ?
 
galento galento skrev:
Står en Deutz här också , är det F3L 912 motorn som vi har i våran ?
Det är en F2L 410. Sitter i en AEBI Transporter.
 
Tack för alla svar! Synd att ni inte är helt överens, bara. :p

Kanske skall göra om frågan lite.. Enda rätta vägen är nog renovering av motorn, men även när det är gjort så skulle jag nog vilja ha utloppet till ventilationen på ett annat sätt. Det är egentligen inte så att den "läcker in" i kupen, utan den avslutas i princip där. Se bild! Den böjda pinnen är gaspedalen och inringat är ventilationens avslut. Vad jag kan hitta så är det original.

Nästa grej är avgasröret som avslutas precis under rumpan på föraren. Lantbrukares hjärnceller var nog inte så högt prioriterade i sjuttiotalets Schweiz. :D

Skulle det funka att dra ihop ventilationen med avgasröret och dra om så att det släpps ovanför hytten som på en vanlig traktor? Eller är det risk att man skapar ett för stort sug i ventilationen?

Röd yta, svart metallstång, litet djur synligt genom hål, blå cirkel indikerar intressepunkt, bakgrund av gatsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdstraktor, röd, svart säte, hjul, trähäck bakom, selektiv fokus, markerad detalj med blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nog finns det ganska mycket som alla är överens om.

1. Kommer det in för mycket olja i insuget finns det risk att motorn skenar.

2. En väl utformad sluten vevhusventilation fungerar utmärkt och orsakar inte att motorn skenar.

3. Att bygga om till sluten vevhusventilation för att slippa den stora mängden rök ur vevhusventilationen är en dålig nödlösning på problemet att motorn är i behov av en större renovering.

Motorn kommer troligen inte att skena som en följd av modifikationen du vill göra. Men det kan inträffa. Och då finns det risk att renoveringsbehovet blir mer akut.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jag skulle förlänga vevhusventilationen med ett rör så den mynnar ut antingen under fotstegen eller framför hytten. Vevhusventilationen måste peka nedåt så att eventuell fukt rinner ut snabbt. Annars är risken stor att den fryser och blåser ut någon packning. Därför brukar vevhusventilationen vara ett rör ned tätt intill sidan på motorn där det är varmt från motorn.

Avgasröret går säkert att dra upp så det pekar uppåt. Ungefär varannan gråferguson och Massey-Ferguson 35 som man ser har blivit ombyggd på det viset någon gång under sin levnad. Att ha den inne i skärmen är direkt brandfarligt då man sprättar hö på sommaren och på vintern i skogen är det bara en tidsfråga när röret slits bort.

Jag vidhåller att motorn med största sannolikhet behöver renoveras och att ju förr du gör det destu lindrigare kommer du undan.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
galento
hobbs hobbs skrev:
Det är en F2L 410. Sitter i en AEBI Transporter.
Tror inte jag har sett nån sån i verkligheten.
Som Heimlaga skriver skulle jag dra om
vevhus vent. så det går åt ett annat håll tills vidare.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jag kom att tänka på att Deutz brukar vara luftkylda så det gäller att dra vevhusventilationen bakom cylindrarna om det är möjligt.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.