2 462 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Fixa upp kass installation
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Tycker annars att kunskapsnivån är exceptionellt hög här på forumet. Men en mycket god regel att tillämpa i allt arbete, vad det än gäller, är att aldrig lita på en enda källa, hur tillförlitlig den än ter sig vara, utan att alltid söka en till, helst två. Här brukar vi vara duktiga på att anmärka på det som är fel, men kanske inte bekräfta det som anses rätt lika ofta. Gillaknappen kanske kan användas mer till det, som dock även den bör tas med en nypa salt..
Jag är osäker på när det blev amatörmässigt att använda torix, byta ut? En kabel från central/dosa klamras fast.
Vad menar du med att dragavlastning saknas?
Det är inte ovanligt att man haft fk i kabelkanaler just. Kan kanske ha blivit fel genom åren. Men hänger det något i fk'n som inte är fastsatt?
Ta bilder och avvakta...
Visst, det är redan sagt i annan form, det är din brors hus. Det drabbar bara han? Tjänster och björntjänster.
Vad menar du med att dragavlastning saknas?
Det är inte ovanligt att man haft fk i kabelkanaler just. Kan kanske ha blivit fel genom åren. Men hänger det något i fk'n som inte är fastsatt?
Ta bilder och avvakta...
Visst, det är redan sagt i annan form, det är din brors hus. Det drabbar bara han? Tjänster och björntjänster.
Jag inser att jag kom in lite "on the wrong foot", men Bo Siltberg har som vanligt konkreta och bra tankar och ser igenom ev. luddighet.
Låt mig börja om ännu en gång och vara lite tydligare, och låt oss, snälla, fokusera på det tekniska.
1. Detta är min brors lägenhet.
2. Det är min far som har gjort allt (det nya). Jag har numera bättre koll än honom på el, även om han säkert gjort sig skyldig till en rad hempulerier genom åren och därmed kanske har mer erfarenhet. Jag vet alltså att det är hempulat och jag tyckte sist att det såg konstigt ut.
3. Jag vill veta om det hempulandet kan förbättras genom ett "korrigerande hempulande" av mig. Man skulle kunna se det som att jag gjorde ett hempulande igår och att min fråga är om jag bör ändra det idag. Mitt intresse är i första hand inte om försäkringsansvar övergår till mig utan jag är oroad för min bror. Tanken har slagit mig att ge honom några elektrikertimmar i julklapp.
4. I första hand vill jag alltså veta om något behöver/bör göras som omedelbart kan höja säkerheten, och så mycket att det är värt "risken" att en hempulare gör det.
5. Och om det finns något så vill jag gärna veta exakt hur man skulle göra det. Rent tekniskt löser jag nog varje moment, men jag kan inte bestämmelser, lämpligt material och om det ex finns några speciella krav inne i en kanal. Jag har som sagt glanat här i en två år så jag vet ungefär vilka som ger vettiga råd, jag har byggt en del och jag har sysslat med elektronik.
6. Jag kan inte all terminologi och kanske uttrycker mig fel. När jag säger att "dragavlastning saknas" menar jag att kablarna inte är klamrade, men å andra sidan ligger i en kanal. Skulle man öppna kanalen och dra i en kabel så drar man sannolikt i själva anslutningen.
7. Jag är extremt noggrann, pedantisk och försiktig. Skulle jag göra detta skulle jag dokumentera hur det såg ut före och efter, ta närbilder på alla kopplingar före och efter, inklusive kabelskalningar. Mäta tre gånger före och efter, försiktigt slå på apparaterna en och en. Jag kommer inte kasta mig in i detta imorgon och klippa kablar och rota runt lite.
TL;DR: Jag kommer inte göra något dumt, och skulle jag göra det får ni höra det i god tid före. Jag vill veta hur man skulle göra om man vore elektriker och bara kunde fixa grejer som inte krävde öppning av central.
spik99: Hänvisar till Bo Siltbergs svar. Jag är inte helt grön, jag tror jag kan filtrera ut rätt svar om det kommer konstiga förslag.
slugge: Egentligen kan det inte vara mycket mer som är fel, förutom att jag vet att han tvinnar i kontakter och brytare. Gissade att det är korrekt ordning, och oavsett om det var din avsikt eller inte så hintar det ju "lite lätt" om att elektriker är steg 1.
charta77: "kabel från central/dosa klamras fast" - även om hela paketet ligger i en kanal?
Jag inser ju mer diskussionen har pågått att jag blir mer och mer osäker på hur det såg ut, förutom kabel->gammal, liten kulodosa->fk, allt löst hängande inne i kanalen. Jag återkommer när jag har kikat på det.
Låt mig börja om ännu en gång och vara lite tydligare, och låt oss, snälla, fokusera på det tekniska.
1. Detta är min brors lägenhet.
2. Det är min far som har gjort allt (det nya). Jag har numera bättre koll än honom på el, även om han säkert gjort sig skyldig till en rad hempulerier genom åren och därmed kanske har mer erfarenhet. Jag vet alltså att det är hempulat och jag tyckte sist att det såg konstigt ut.
3. Jag vill veta om det hempulandet kan förbättras genom ett "korrigerande hempulande" av mig. Man skulle kunna se det som att jag gjorde ett hempulande igår och att min fråga är om jag bör ändra det idag. Mitt intresse är i första hand inte om försäkringsansvar övergår till mig utan jag är oroad för min bror. Tanken har slagit mig att ge honom några elektrikertimmar i julklapp.
4. I första hand vill jag alltså veta om något behöver/bör göras som omedelbart kan höja säkerheten, och så mycket att det är värt "risken" att en hempulare gör det.
5. Och om det finns något så vill jag gärna veta exakt hur man skulle göra det. Rent tekniskt löser jag nog varje moment, men jag kan inte bestämmelser, lämpligt material och om det ex finns några speciella krav inne i en kanal. Jag har som sagt glanat här i en två år så jag vet ungefär vilka som ger vettiga råd, jag har byggt en del och jag har sysslat med elektronik.
6. Jag kan inte all terminologi och kanske uttrycker mig fel. När jag säger att "dragavlastning saknas" menar jag att kablarna inte är klamrade, men å andra sidan ligger i en kanal. Skulle man öppna kanalen och dra i en kabel så drar man sannolikt i själva anslutningen.
7. Jag är extremt noggrann, pedantisk och försiktig. Skulle jag göra detta skulle jag dokumentera hur det såg ut före och efter, ta närbilder på alla kopplingar före och efter, inklusive kabelskalningar. Mäta tre gånger före och efter, försiktigt slå på apparaterna en och en. Jag kommer inte kasta mig in i detta imorgon och klippa kablar och rota runt lite.
TL;DR: Jag kommer inte göra något dumt, och skulle jag göra det får ni höra det i god tid före. Jag vill veta hur man skulle göra om man vore elektriker och bara kunde fixa grejer som inte krävde öppning av central.
spik99: Hänvisar till Bo Siltbergs svar. Jag är inte helt grön, jag tror jag kan filtrera ut rätt svar om det kommer konstiga förslag.
slugge: Egentligen kan det inte vara mycket mer som är fel, förutom att jag vet att han tvinnar i kontakter och brytare. Gissade att det är korrekt ordning, och oavsett om det var din avsikt eller inte så hintar det ju "lite lätt" om att elektriker är steg 1.
charta77: "kabel från central/dosa klamras fast" - även om hela paketet ligger i en kanal?
Jag inser ju mer diskussionen har pågått att jag blir mer och mer osäker på hur det såg ut, förutom kabel->gammal, liten kulodosa->fk, allt löst hängande inne i kanalen. Jag återkommer när jag har kikat på det.
Du svarade dig själv. Om hela paketet ligger i en kanal varför skulle man klamra fast den?
Det är inte normalt att öppna en kanal och rycka i ledningarna och sedan säga "amatörmässigt" gjort.
Dragavlastning är inte en lösning på det "problemet", det är bättra att säga till din bror att inte öppna kanalen och låta bli att rycka i kablarna.
Det är inte normalt att öppna en kanal och rycka i ledningarna och sedan säga "amatörmässigt" gjort.
Dragavlastning är inte en lösning på det "problemet", det är bättra att säga till din bror att inte öppna kanalen och låta bli att rycka i kablarna.
För du menar väl inte att han trots allt kommer att sporadiskt gå och rycka i kablar?Niklas_x skrev:
Redigerat:
Regel nr:1 "Du bör ha nödig kännedom" för att få byta strömställare och enklare byten, resten av allt som skall göras kräver behörighet så om du är rädd om bror din så hänvisa honom till "Elektriska Installatörsorganisationen e.i.o. 's (eio.se).
Klicka på säkerhet/händig med el.
Detta får du göra om du säkert vet hur du ska göra
Du får montera:
Du får också i den fasta installationen byta:
Pnkt 5. nedan visar att du inte har nödig kännedom om detta.
Klicka på säkerhet/händig med el.
Detta får du göra om du säkert vet hur du ska göra
Du får montera:
- stickproppar
- skarvuttag
- apparatuttag
- lampproppar
- lamphållare
- sladdströmbrytare
Du får också i den fasta installationen byta:
- proppsäkringar
- strömbrytare
- vägguttag
- lamputtag
Pnkt 5. nedan visar att du inte har nödig kännedom om detta.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Tack för det.Niklas_x skrev:
Det finns det säkert, du har själv redan hittat ett antal punkter som behöver åtgärdas, och det finns säkerligen fler. Det skulle t.ex vara intressant att se en närbild på centralens inkopplingar då det ofta är ont om terminaler på N- pch PE-skenan där. Genom en bild kan vi troligen också säga hur akut det kan vara. Torix är bra, men bara om de är utförda av en erfaren yrkesman, så all dessa skulle du behöva känna på, osv.Niklas_x skrev:3. Jag vill veta om det hempulandet kan förbättras genom ett "korrigerande hempulande" av mig. Man skulle kunna se det som att jag gjorde ett hempulande igår och att min fråga är om jag bör ändra det idag. Mitt intresse är i första hand inte om försäkringsansvar övergår till mig utan jag är oroad för min bror. Tanken har slagit mig att ge honom några elektrikertimmar i julklapp.
Tror inte forumet kan ge detaljerade anvisningar till normalt installationsarbete till dig, men om du beskriver hur du tänker göra så kan vi klanka på din arbetsbeskrivningNiklas_x skrev:5. Och om det finns något så vill jag gärna veta exakt hur man skulle göra det. Rent tekniskt löser jag nog varje moment, men jag kan inte bestämmelser, lämpligt material och om det ex finns några speciella krav inne i en kanal. Jag har som sagt glanat här i en två år så jag vet ungefär vilka som ger vettiga råd, jag har byggt en del och jag har sysslat med elektronik.
Klicka här för att svara