Bror min har fått hjälp av farsan med att fixa lite el. Detta skedde innan jag började intressera mig för el och tänkte jag skulle kolla hur det ser ut.

Det lyser väl rimligen hempul lång väg, men frågan är om jag kan hjälpa till och fixa upp det värsta, och framförallt se om vi kan få bort något farligt. Det är bara lite som är nyinstallerat, och någon elektriker kommer nog tyvärr inte bli inkopplad i första taget.

Lösningen är lite speciell så om någon av dem kommer in här lär de ju känna igen det direkt. :D

Jag tittade bara snabbt så jag har glömt en del men som jag minns det :
1. Gammal plåtcentral, kommer inte ihåg hur stor den är, men de sa någon gång att det var 3-fas. Ingen JFB.
2. Direkt i anslutning till denna en stor kabelkanal rakt upp. Det är knappast så att ett barn når upp. Jag är väl tveksam om det räknas som "öppningsbar utan verktyg" men det är inget man bara öppnar genom att peta in en nagel under.
3. I kabelkanalen går det blandade grejer, jag minns det som ett antal eklk ut från centralen.
4. De flesta går bara vidare, men en av dem går in i en liten kulodosa, hängande löst i själva kanalen :|, och är typ skarvad där, över till fk.
5. FK går sen vidare oskyddade (förutom kanalen då) upp ytterligare 30cm till taket och sen in genom väggen, utan rör eller annat skydd.
6. Sen har jag för mig att det går över till någon kabel igen.

Så. Om jag skulle gå in och försöka rätta upp lite själv, vad borde jag göra?
För jag antar att det ändå är lämpligare att fixa utan behörighet än låta vara som det är?

(Sen ska jag klaga på dem och säga att de borde ta in elektriker och allt det där, men eftersom det lär vara så här i några år annars så...)

Ta in en elektriker som får gå över installationen.

Fråga brordin och fardin, om det är värt att spara några 1000 lappar och ha en farlig anläggning som kan bränna ner huset alternativt ha ihjäl någon familjemedlem eller husdjur?
Är deras liv inte mer värda än så?

• Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Kanske att det inte framgick, jag tyckte jag skrev det sist i inlägget.

Jag kommer klaga och säga det. Men tills det sker, och tills vi/de får tag på en elektriker så vill jag veta om jag kan gå in och rätta upp något själv. För att få in en jfb kommer ju hur som helst elektriker bli inblandade. (Vidare kanske brf:en skulle göra någon allmän elgrej om jag förstod saken rätt.)

Bror är student*2 men har sagt att det kanske är lika bra att ta in en sen när han har lite inkomster.
Och det är alltså bara detta som är "nytt" (kanalen + den konstiga lösningen). "Nytt" är i det här fallet 2-3 år, så jag tror inte att det är en så där kritiskt omedelbar farlig situation just nu. Brorsan bor där själv, det är en betongbyggnad, han har inga husdjur, och inget av detta går att komma åt för ett barn eller liknande.

Hoppas det är möjligt att släppa den biten just nu.

Utifrån din beskrivning skulle jag nog börja med att få bort FK som går oskyddad. Antingen genom att skydda den med rör eller genom att byta den mot kabel. En JFB känns också som något högprioriterat.

1. Montera dit en JFB.
2. Flerisolerade kablar är ok.
3. Samma som 2.
4. Fäst fast kabel och dosa.
5. Lägg i rör/slang eller byt till kabel.
6. Om möjligt, byt ut till kabel i sin fulla längd.

Suveränt, tackar!

JFB kommer jag ju förstås inte sätta in, det får han ta in elektriker för, men att byta ut fk känns som något jag löser. Och jag är med på att jfb egentligen är mycket högre prio än det andra. Men all förbättring är bra, tänker jag.

Har inte varit där på ett tag, men det bästa vore alltså egentligen en enda flerisolerad kabel hela vägen från centralen till första uttaget eller vad det kan vara?

Vill helst inte öppna centralen, så om jag gör så här:
1. Dosan som hänger löst i kanalen (det är alltså en sån där stor, ful jävel till kanal), den låter jag vara kvar, men skruvar fast ordentligt i väggen?
2. Sen har jag kvar den för att skarva, och då går vi vidare till någon flerisolerad istället för fk. Och för att skarva den sen så är det såna där Wago 222 eller liknande som är det vettiga? Inte Torix, som jag gissar att de har använt?
3. Och så tar jag en valfri flerisolerad? Mjukaste möjliga, för att enkelt kunna böja den genom väggen?
4. Har svårt att minnas hur det såg ut på andra sidan, men låter den gå till första skarven där, och låter resten vara.

Då har han iaf blivit av med lös fk, så ser det bara dumt ut istället för jättedumt.

Och att de övriga kablarna är lösa i själva kanalen är i sig inget problem?
Eller missförstod jag ditt svar på punkt 4, glufsglufs? Hur gör man om man ska fästa dem, någon vanlig klammer bara, fast i väggen bakom själva kanalen?

Måste instämma med Eyer0n.

Om du inte vet precis vad du kan/ska göra och inte har tillräckliga kunskaper om el och elsäkerhet ska du låta allt vara och istället låta en elinstallatör göra jobbet, och då menar jag allt jobb, åt dig. Förutom att du faktiskt inte får göra det själv och kan göra anläggningen ännu farligare så tar du risken att elinstallatören, när han väl kommer, ändå kommer att riva ut det du gjort och göra om det.

Det är ju en del av min frågeställning.
Jag anser att han ska ta in en elektriker, jag förstår att jag inte får göra det, och jag har inte för avsikt att göra något sämre.

Men nu är det gjort som det är, och om det ser ut som jag har beskrivit att det gör idag, är det bättre att låta det vara helt eller finns det något som jag kan åka dit och försöka fixa upp?

(Jag är inte obekant med el, har sysslat en del med elektronik och kan nog det mesta med teorin.
Efter två års glanande här har jag börjat komma in något i det hela. Därför skulle jag vilja ha lite råd angående materialval och hur det rent tekniskt skulle gå tillväga. Tycker jag att det verkar för svårt att få bättre skiter jag i att göra det.)

Redigerat:
Lite bilder vore bra. Det är omöjligt att svara på om något behöver göras här över huvudtaget, dvs om det är värt risken att med begränsade kunskaper försöka rätta till något här.

Den lösa dosan i kanalen kanske inte är utsatt för någon dragpåverkan. FK i väggen kanske ligger så pass skyddade den korta bit det handlar om att det kan få vara för stunden osv. Det kanske är bättre att ta höjd för ett större grepp och göra som Glufsen säger byta kablar i sin hela längd och montera JFB etc.

Med bilder kanske vi kan se saker som omgående verkligen behöver fixas.

Ja, jag är ju där ganska sällan, kan se om han kan ta några bilder. Om vi vänder på det så kan jag ha riskerna i åtanke om jag är där. Av det jag beskrivit så är riskerna:
- anslutningen i dosan kan dras isär, med potentiellt riktigt allvarliga risker.
- fk kan slitas och skavas av i hålet i väggen.
- lös fk är potentiellt farlig om den är åtkomlig
- ev. lös kabel som kommer ut från centralen kan också behöva dragavlastas.
Känns detta korrekt?

Förutom allt annat potentiellt fel eller i behov av arbete (jfb, fuljordning, ledarareor osv.)

(PS. Det kanske inte verkar så, men jag är en mycket försiktig person. Detta är för mig last option, men jag vill försäkra mig om att vi inte låter det vara en onödigt felaktig installation om det finns något jag kan fixa. Av vänner och bekanta så är det väl ett tiotal som har gjort elinstallationer de senaste 5 åren, av alla dem så har jag klart bäst koll på el, och endast jag har tagit in elektriker.)

Sorry om detta låter syrligt...
Men du funderar på fullaste allvar att börja rota i en kompis anläggning?

Se det då från min syn, jag drar rubbet själv här och byter centraler etc med men det är hos mig och här tar jag ansvaret.

Är du beredd att ta ansvaret att rota i en kompis elanläggning? Jag hade inte gjort det men det är upp till dig. Det är nämligen du som kommer att vara ansvarig om något skulle hända, även om saker sker som inte är ditt fel.

För ett bra tag sedan så var det en diskus här där det hela mynnade ut i att om man inte kan ta fullt ansvar för vad man gör så låt bli.

Som sagt, jag gör det mesta här men inte hos andra, här har jag nämligen (förhoppningsvis) hyfsad koll på hur grejorna är gjorda.

Hoppas du inte tar illa upp men om du är försiktig så låt din kompis avgöra själv.

/Kent

Nu är det visserligen inte min kompis utan min bror, och det är inte för att han har begärt hjälp, utan för att jag är oroad för att jag vet att det redan är hempulat och felaktigt gjort, och tänker att det kan vara bättre att göra något utan full kompetens, men med den hjälp jag kan få här, istället för att låta det vara som det är (vilket i praktiken är de alternativ som finns nu).

Som sagt - tanken är inte att jag ska göra något jag inte klarar av. Att skala en kabel, använda en Wago och skruva fast en dosa tror jag att jag klarar av, och jag tror att jag själv gör det bättre än farsans förmodade amatör-torix-koppling.

Är det lämpligare att vänta så gör jag det. Därav tråden.

Kanske bättre att vänta ja...
Skälet ät enkelt, skulle något ske så kan du inte lita på att nån försäkring täcker dina tankar mm så ge tusan i det om du inte vet vad du gör.
Vet du däremot vad du gör så är det inga problem.

Skall det vara så himla svårt att dra gränser för saker eller vad?

/Kent

Som sagt vet man vad man gör är det inga problem, vet man inte utan måste ta hjälp av tex Byggahus så är det ytterst tveksamt om man ska hålla på. En av orskarna är att även om det finns mycket kunskap här är det inte säkert att man kan tillgodogöra sig den, samt att du har ingen aning om det är goda eller dåliga råd du får. Tyvär är det många som vill delta i "debatten" som kanske borde hålla sig utanför.

Det du hittas känns inte direkt som några fel men lite tveksamma lösningar och möjligen indikering att mer finns att hitta. Steg 1 megga anläggningen, steg 2 åtgärda eventuella fel, steg 3 installera JFB, helst fler än 1.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.