richardtenggren
Tja, har sedan vi flyttade in innan jul stört mig på innerdörrarna då dessa är skeva.

Toalettdörren gick inte att stänga när vi flyttade in pga karmen och tröskeln sitter olika av någon konstig anledning, se bild nedan. Löste detta genom att fräsa ut lite i nederkant av dörren som quickfix. Dock går dörren inte igen perfekt, man får dra i den för att stänga, då dörren spänner mot karmen.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske blev tröskeln felplacerad vid badrumsrenoveringen, vad vet jag, den ser dock orörd ut, eller rörde de karmen och satt den efter passet. Problemet är att enligt passet är karmen i lod, och på så vis sitter tröskeln egentligen fel. Men då dörren är skev så stämmer tröskeln perfekt med dörren men inte med karmen. Det glipar ca 1 cm mellan dörr och karm i nederkant. Så valet är att rikta dörren och flytta tröskeln eller att flytta karmen efter dörren. Antar att det är smartast att satsa på att anpassa karmen efter dörren då dörren är så pass lite skev och slippa riskera sluta upp med en ful tröskel. Är karmen bara är spikad i teglet tro eller hur gjorde de förr?
2.jpg
Skapa konto

Sovrumsdörren är även den skev, tror det är ca 2-3 cm mellan karm och dörr i nedre hörnet under handtaget. Så väldigt skev med andra ord, går ju se på bilderna nedan hur det ser ut. Känns dock dumt att anpassa karm och tröskel efter dörren, här kanske det är smartare att åtgärda dörren. Dock funderar jag på byta ut tröskeln då den är för hög för vår Neato Botvac.
3.jpg
Skapa konto

4.jpg
Skapa konto

Hur gamla dörrar/dörrkarmar är det? Om de är moderna dörrar i standardmått så kan du byta dörrbladets mot ett nytt om det är skevt, men jag tycker det ser ut som äldre (40-tal eller äldre) dörrar och karmar.

Om de är äldre så skulle jag absolut inte byta ut eller riva bort några dörrar eller trösklar, de är en del av huset och något man får leva med när man har ett gammalt hus. Ångrar man sig så är det ganska knöligt att återställa.

Att räta ut en gammal dörr är svårt, jag har hittills inte hittat något bra sätt att göra det på. Min far tog helt isär en gammal (120-år) dörr och riktade om den. Efter ett par år hade den slagit sig på samma sätt igen.

richardtenggren
Jag antar att allt är original, jag har aldrig haft tanken att riva bort något annat än tröskeln i sovrummet då den hindrar vår dammsugarrobot. Tanken var som sagt att kanske justera(flytta) karmen efter dörren så dörren går igen fint.

Det jag läst om är att såga snitt i dörren och sedan kila för att få ordning på den, men låter ju inte så lätt.

Men i badrummet måste ju något blivit fel nån gång, de kan ju knappast ha varit fel i 75 år?

Ja, badrummet ser det ut som tröskeln blivit utflyttad ett par centimeter.

richardtenggren
Ja, samtidigt ser tröskeln fin ut, som om den är orörd. Tanken jag har är alltså att flytta ut karmen i nederkant så den stämmer mot tröskeln och på så vis även dörren som det ser ut.

Jag skulle försöka flytta tröskeln istället. Om karmen flyttas ut så kommer den ju inte att liva med väggen längre, så då får du försöka fixa det också, dessutom kommer karmens överstycke att behöva gå snett. Enklare och snyggare att ta bort lite klinkerplatta försiktigt med ett multiverktyg med diamantsåg och sen trycka in tröskeln.

richardtenggren
Problemet med det är väl att det inte löser passningen till dörren, samt att jag tror det kan vara klurigt att få loss tröskeln utan att skada den, den sitter ju spikad i golvet. Vill ju inte skada parketten i hallen heller.

Var inte springan lika stor hela vägen på toadörren? Isåfall borde väl passningen bli bra om bara tröskelns vänsterkant kommer in lite i badrummet?

richardtenggren
Kanske inte var tillräckligt tydlig, men dörren ligger fint mot dörren överallt förutom på nedre delen av karmen på låssidan. Alltså samma problem på båda dörrarna, bara att dörren till sovrummet har större springa. Men därför min tanke om att bara flytta karmen i ur "lod" för att matcha dörren på toaletten. Tyvärr blir det ju som du säger att det inte livar med väggen då, men handlar om en centimeter på dörrhöjden. Värre i sovrummet där det snarare är 3 cm.

Aha, jo men då kan det ju vara värt att skeva till karmsidan lite också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.