Jag grävde upp och fixade vattnet och en del av avloppet förra sommaren. Nu har jag börjat fundera på hur man bäst ska göra för att fixa till det och så nytt gräs på området, som det är nu så är det en plätt gräsmatta är och en plätt gräsmatta där och runt omkring är det jord och sten. När man ska så ny gräsmatta så måste man ju luckra upp jorden några cm innan man slänger ut gräsfrön, det är dessutom ganska ojämnt på vissa ställen så man skulle nog behöva slänga på lite mer matjord också.

Hur/vad ska man göra för att få det så bra som möjligt? Bör man gräva upp och ta bort all befintlig "gammalt" gräs, ta bort så mycket sten som möjligt, fylla på med mer matjord, jämna till och sen ut med gräsfrön? Eller ska man låta det gamla befintliga gräset vara kvar och bara luckra upp jorden där det inte är gräs, ta bort sten och sen ut med frön?

Vad tror ni?

• Ogräsig gräsmatta med ojämnheter omgiven av träd och byggnader, under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med fläckar av jord och sten, kantad av träd och planteringslådor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ojämn och gles gräsmatta med fläckar av jord och sten, omgiven av ett gräsfält och skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ojämn gräsmatta med fläckar av jord och sten, omgiven av tätare gräs och träd i bakgrunden en solig dag.
    Skapa konto
  • Oregelbunden gräsmatta med fläckar av jord och sten, samt ett synligt rör, under solig dag.
    Skapa konto
  • Ojämn tomt med spridda grästuvor, jord och stenar; i bakgrunden syns buskar och en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Ogräset och fläckig gräsmatta med synlig jord, omgiven av gröna buskar och en skog i bakgrunden. Sten och upphöjda planteringslådor.
    Skapa konto
  • Ojämn gräsmatta med fläckar av bar jord och sten vid sidan av ett tegelhus med buskar och skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ojämn gräsmatta med partier av bar jord och sten framför ett hus, omgiven av högre gräs i bakgrunden.
    Skapa konto
Ingen som har nåt tips?!

Plocka bort stenar för hand och dress, nya gräsfrön. Tråkigt jobb med stenen men bara kämpa på.

G Ganescha skrev:
Plocka bort stenar för hand och dress, nya gräsfrön. Tråkigt jobb med stenen men bara kämpa på.
Ja, plocka bort sten är ju inte direkt det roligaste jobbet, finns en jäkla massa sten. Som du kanske ser på en av bilderna så har jag fått ihop en fin liten stenhög redan, men det är bara att fortsätta plocka.

Men du tror inte att man behöver ta bort det "gamla" befintliga gräset på området man ska så på, utan det räcker att man luckrar upp jorden lite, på med dress och sen ut med gräsfrön?

Hur noga ska man förresten vara med sten plockningen, jag vet att ju noggrannare man är desto finare och jämnare blir gräsmattan, men behöver man även ta bort småsten?

Det är jättestor skillnad på vad du behöver göra beroende på hur du vill att det ska bli. Väldigt mycket av det gröna på dina bilder är inte gräs utan en samling av lite blandade örter. Ser ganska mycket rölleka och en del groblad till exempel. Är det ok för dig att det är där så kan du ta in ett lass jord. Kratta ut det jämnt och så gräs. Det kommer att bli grönt och ganska plant men ingen golf green. Det är såklart bra om du får bort de större stenarna också.

Vill du ha en sammetslen golf green föreslår jag att du läser i tråden lite längre ned i den här kategorin. Det är hårt jobb.

H Harmagedon skrev:
Det är jättestor skillnad på vad du behöver göra beroende på hur du vill att det ska bli. Väldigt mycket av det gröna på dina bilder är inte gräs utan en samling av lite blandade örter. Ser ganska mycket rölleka och en del groblad till exempel. Är det ok för dig att det är där så kan du ta in ett lass jord. Kratta ut det jämnt och så gräs. Det kommer att bli grönt och ganska plant men ingen golf green. Det är såklart bra om du får bort de större stenarna också.

Vill du ha en sammetslen golf green föreslår jag att du läser i tråden lite längre ned i den här kategorin. Det är hårt jobb.
Nja.. Försöka få en sammetslen golf green ser jag som ganska onödigt, då man aldrig vet om man kommer behöva gräva upp och fixa avloppet igen i framtiden. Jag är nöjd om det bara blir grönt och en någorlunda fin och tät gräsmatta, plocka bort så mycket sten som möjligt är också bra, vill gärna inte ha en gräsmatta full med sten.

Då tror jag att det är absolut minst jobb för ett ok resultat att kratta ut ny jord över det befintliga och så.

Augusti är ju oftast en bra månad för det. Fuktigt och inte så kallt.

H Henke_01 skrev:
Ja, plocka bort sten är ju inte direkt det roligaste jobbet, finns en jäkla massa sten. Som du kanske ser på en av bilderna så har jag fått ihop en fin liten stenhög redan, men det är bara att fortsätta plocka.

Men du tror inte att man behöver ta bort det "gamla" befintliga gräset på området man ska så på, utan det räcker att man luckrar upp jorden lite, på med dress och sen ut med gräsfrön?

Hur noga ska man förresten vara med sten plockningen, jag vet att ju noggrannare man är desto finare och jämnare blir gräsmattan, men behöver man även ta bort småsten?
Nä, så klart det inte är. Hade en likande tomt som dig och jag plocka sten i flera år. Mindre sten går att räfsa ihop och plocka större för hand. Har du mycket ogräs så får du även ta död på det med ett lämpligt medel från t ex Tyskland 😉 sen är den ny jord och gräsfrön som gäller och hålla efter och stödså i ett par år. Det är lite av ett maraton att få ett bra gräsmatta, inte ett sprint lopp. Tar några år helt klart. Du kan absolut få en golf green look gräsmatta om du vill det, inget jag personligen är så förtjust i, gillar mer den lite fluffiga varianten med tätt gräs och ca: 4cm höjd. Blir sjukt mjukt och skönt att gå på och tål mer slitage = mindre jobb. Håller man den bara grön och frisk så blir grannarna avundsjuka.

H Harmagedon skrev:
Då tror jag att det är absolut minst jobb för ett ok resultat att kratta ut ny jord över det befintliga och så.

Augusti är ju oftast en bra månad för det. Fuktigt och inte så kallt.
Eftersom jorden är ganska hård och kompakt så sitter stenar och sånt fast, så jag tänkte försöka luckra upp jorden lite med en spade och stålkratta, plocka bort så mycket sten som möjligt och sen på med jord och frön.

Kan jag använda Toppdress eller måste jag försöka få tag på matjord?

Om du ändå behöver luckra de jord du har så räcker det med topdress bara för att hålla fukt bättre. Men jag tänkte att det vore mer sparsamt med tid och arbetskraft att lägga ett tunt lager matjord över hela utan att göra alltför mycket underarbete.

Men det ser ju ut som att du bor rejält norrut och där kanske stenarna ändå kommer igenom med tjäle?

H Harmagedon skrev:
Om du ändå behöver luckra de jord du har så räcker det med topdress bara för att hålla fukt bättre. Men jag tänkte att det vore mer sparsamt med tid och arbetskraft att lägga ett tunt lager matjord över hela utan att göra alltför mycket underarbete.

Men det ser ju ut som att du bor rejält norrut och där kanske stenarna ändå kommer igenom med tjäle?
Jag bor ganska högt upp i Norrlands inland.

Jo, jag är lite orolig för det. Känns som att om jag inte plockar bort så mycket sten som möjligt så finns det en risk att stenar kommer upp på gräsmattan, så plocka bort sten tror jag att jag kommer behöva göra också. Däremot vet jag inte hur noga man behöver vara, om det räcker att man tar dom största stenarna, eller om jag även behöver plocka bort dom små...

Det borde väl vara samma förhållanden hos dina grannar? Hör med dem hur de gjort och om de har problem med stenen. Nån slags gräsmatta brukar ju alla ha.

H Harmagedon skrev:
Det borde väl vara samma förhållanden hos dina grannar? Hör med dem hur de gjort och om de har problem med stenen. Nån slags gräsmatta brukar ju alla ha.
Jag har problem med sten på en annan del av gräsmattan också, där har det kommit upp en hel del sten. En del av dom har varit där ett tag, men jag upplever det som att det har kommit upp ännu mer sten där dom senaste åren. Så jo, jag har ganska stora problem med sten, så jag tror inte att jag behöver höra med nån granne om det.

H Henke_01 skrev:
Jag har problem med sten på en annan del av gräsmattan också, där har det kommit upp en hel del sten. En del av dom har varit där ett tag, men jag upplever det som att det har kommit upp ännu mer sten där dom senaste åren. Så jo, jag har ganska stora problem med sten, så jag tror inte att jag behöver höra med nån granne om det.
Ah, förlåt. Jag trodde att du höll på att anlägga en helt ny tomt. My bad! Men då vet du ju att stenarna kommer upp. Jag undrar bara om det ens är möjligt att få din jord fri från sten. Är det inte mer ”sten” än jord? Du får kanske bara kratta upp de stenar som kommit upp efter vintern innan du drar igång klippandet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.