Byggahus.se
Dum fråga .. men kan man använda en 3.5mm-splitter för utöka antalet ljud-INGÅNGAR till gamla stereon?
Gamla Denonen har bara 2 ingångar och vill utöka med en Chromecast Audio.

Vit 3.5mm-splitter med en manlig kontakt och två kvinnliga ljudingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bowser
När jag använde en sån för att ansluta 2 hörlurar till en ljudenhet så fick ena vänster ljudkanal och den andra fick höger ljudkanal.. kan ju varit fel på den.. va vet jag.. har du inga rca ingångar på förstärkaren?
Då kan du ju använda 3.5mm hona till rca.
 
Set till att det inte är en sådan kontakt som på bilden bara, då blir det nog bara en kanal..
Se nedan:
Tre typer av ljudpluggar: mono, stereo och fyraledare mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bowser
Jarlingar Jarlingar skrev:
Set till att det inte är en sådan kontakt som på bilden bara, då blir det nog bara en kanal..
Se nedan:
[bild]
Aha:D... då vet jag nog vad som va fel för mig!
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
När jag använde en sån för att ansluta 2 hörlurar till en ljudenhet så fick ena vänster ljudkanal och den andra fick höger ljudkanal.. kan ju varit fel på den.. va vet jag.. har du inga rca ingångar på förstärkaren?
Då kan du ju använda 3.5mm hona till rca.
Jo jag har bara RCA-ingångar på förstärkaren .. hittade en bättre lösning tror jag. En RCA-grenkabel borde väl funka bäst då!
RCA-grenkabel med en röd och en vit kontakt som förgrenas till två par liknande kontakter.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...udio/rca-kablar/grenkabel-rca-till-rca-p39302
 
Nej, hur hade du tänkt koppla den splittern till receivern ?

Om det switch
gammal (antar det om den bara har två ingångar) receiver saknas nog 3.5 mm ingång. Den splitter du visar är till för att dela ett hörluwcB
ttag till två lurar . Inte att koppla två saker till en ingång. Du behöver en växel ,är det rca ingångar på receivern så skaffar du en rca växel Gärna en med 3.5 mm ingång så slipper du en extra adapter för det.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Miles Miles skrev:
Jo jag har bara RCA-ingångar på förstärkaren .. hittade en bättre lösning tror jag. En RCA-grenkabel borde väl funka bäst då!
[bild]
[länk]
Ja, fast kan vara lite riskabelt att "mata" utgången på ena ljudkällan med signalen från den andra - vilket du gör med en sådan kabel.
 
H hapazard skrev:
Ja, fast kan vara lite riskabelt att "mata" utgången på ena ljudkällan med signalen från den andra - vilket du gör med en sådan kabel.
Jo det var det jag var rädd för att det inte är så bra ...
 
P Pin skrev:
Nej, hur hade du tänkt koppla den splittern till receivern ?

Om det switch
gammal (antar det om den bara har två ingångar) receiver saknas nog 3.5 mm ingång. Den splitter du visar är till för att dela ett hörluwcB
ttag till två lurar . Inte att koppla två saker till en ingång. Du behöver en växel ,är det rca ingångar på receivern så skaffar du en rca växel Gärna en med 3.5 mm ingång så slipper du en extra adapter för det.
Ok .. så 2 ljudkällor måste kopplas in med en RCA-switch, RCA-grenkabel går bort?

Typ:
https://www.kabelbutiken.com/rca-switch-3-vags
 
J
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Bowser
Chromecast audio har 3.5mm ljudutgång.
Först behöver du 3.5mm till rca
Sen en rca växel..
Verkar inte finnas en växel med inbyggd 3.5mm.. så du kommer nog inte undan adaptern.

Edit: tog bort felaktig bild
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bowser
Sorry... mena förstås en med hane
 
  • Audiojack med hane och två RCA-kablar med röd och vit kontakt och What Hi-Fi?-betyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Bowser
Varför skickar chromecast med en 3.5mm till 3.5mm kabel för kan man ju undra..
RCA är väl typ "standard" för ljudingångar på förstärkare?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Varför skickar chromecast med en 3.5mm till 3.5mm kabel för kan man ju undra..
RCA är väl typ "standard" för ljudingångar på förstärkare?
Undrade detsamma. Jag kör squeezebox som har rca.
 
Visst är RCA audiostandard. Där är utgångar lågohmiga och ingångar högohmiga, så det blir liksom kortslutning att koppla ihop 2 utgångar.
3.5mm pluggarna brukar användas för hörlurar, men om man vill koppla in en aktiv högtalare eller bil utan bluetooth till tex sin Mobil så kan man använda 3.5 plugg. Signalnivå är då anpassad för hörlurar.

Aktiva högtalare och bluetooth högtalare brukar ha en 3.5mm ingång.

Så skickar man med en kabel med 3.5mm i båda ändar är chromecast'en nog anpassad för "hörlursnivåer" och du kanske måste höja volymen lite extra på både chromecast och förstärkare. Det var ett generellt info... Jag hade en Philips bluetooth modigare som hade både 3.5mm och RCA utgång.
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.