4 494 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Fixa efteråt: film istället för härdat glas, blir det bra?
Sida 1 av 2
Vi har fått fel fönster installerade på 5 ställen.
Det borde vara härdat glas.
Nu har alla garantier gått ut så vi behöver själva stå för kostnaden. Jag har kollat med jurist så jag behöver inga synpunkter på det.
Det är stora fönster med fin utsikt i söder, dvs väldigt utsatt för värme/sol.
Det finns två sätt att lösa detta. Sätta dit film eller byta glas.
Blir det snyggt o bra med film? Eller är det värt att byta glas….?
Det är givetvis stor skillnad i pris, men jag är mest orolig för resultatet.
Nu har alla garantier gått ut så vi behöver själva stå för kostnaden. Jag har kollat med jurist så jag behöver inga synpunkter på det.
Är det en professionell och skicklig solfilmsmontör så behöver du inte oroa dig för att bli missnöjd med monteringen. Blir istort sett osynligt om du väljer klar film på insidan som ska vara livräddningen när 5 åringen gör bredsladd med sin Bobby car in i panoramarutan. På utsidan är det ju läge att välja någon form av reflekterande film som hjälper inomhusklimatet och står för skydd mot skärskador om någon riskerar att ramla in utifrån . Dessutom kan du välja en film som står emot en aning om någon vill försöka krossa glaset för att ta sig in. Här är ett exempel- det första som dök upp webben https://www.fonsterfilm.se/sakerhetsfilm/
Välj montör och film med omsorg om du går på det spåret.
Hade jag pengarna hade jag nog bytt glaset för att slippa oron om varvtiderna med Bobby car ska vässas i framtiden.
Välj montör och film med omsorg om du går på det spåret.
Hade jag pengarna hade jag nog bytt glaset för att slippa oron om varvtiderna med Bobby car ska vässas i framtiden.
Varför skulle det vara härdat? Det ramlar man ju igenom direkt det går sönder. Laminerat är betydligt mer säkert och ungefär det du åstadkommer med extern film.
Härdat glas har vi som nödutgångar, med en liten hammare bredvid...
Härdat glas har vi som nödutgångar, med en liten hammare bredvid...
Slutbesked kräver härdat glas eller film för fönster lägre än 60 cm, båda med syftet att skydda vid ev fallolyckor.RoTe skrev:
Det är ju pga skärvor man har film eller härdat. Har inget med hållfasthet att göra vad jag vetRoTe skrev:
Citat från nordiska fönster
”Har du fönster som sitter placerade lägre än 60 cm ovan gångbara ytor eller där det föreligger fallrisk över 2m? Då måste du enligt boverkets regler ha härdat personsäkerhetsglas i dina fönster. Detta för att minska risken för personskador & skärskador.”
Så du menar att förbudssamhället Sverige inte har några krav på fönster som sitter långt över mark där en liten unge kan åka med sin bobbycar rätt igenom det och falla till sin död? Som ex...S surfarn skrev:
Nordiska fönster behöver uppdatera sin text verkar det som.
Fönstrets position och vad som finns på andra sidan bestämmer om det behöver ha någon form/vilket personskydd.
Sitter glasytan närmare mark/golv än 600mm så behöver du ha minst härdat. Skyddar mot Skärskador.
Men om det samtidigt finns en risk att du kan falla ner någonstanns så behöver det vara laminerat. Skyddar dig mot att falla igenom rutan.
Så ja @RoTe det finns tydliga krav på detta.
Fönstrets position och vad som finns på andra sidan bestämmer om det behöver ha någon form/vilket personskydd.
Sitter glasytan närmare mark/golv än 600mm så behöver du ha minst härdat. Skyddar mot Skärskador.
Men om det samtidigt finns en risk att du kan falla ner någonstanns så behöver det vara laminerat. Skyddar dig mot att falla igenom rutan.
Så ja @RoTe det finns tydliga krav på detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Film blri troligen riktigt bra.A Anelle skrev:Vi har fått fel fönster installerade på 5 ställen.
Sen är ju frågan hur det ser ut om 15-20 år - men antagligen är prisskillnaden såpass stor att man kan byta filmen både 3 och typ 5 gånger innan det lönar sig med glasbyte ?
Uttryckte mig kanske fel, det är ett säkerhetskrav, du kan läsa mer här.RoTe skrev:
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/inomhus/fonster/funderar-du-pa-att-byta-fonster/
Du skriver att garantierna gått ut, men det är inte samma sak som reklamationsrätten. På varor gäller reklamation i 3 år och på arbeten på huset upp till 10 år. Har det gått mer än 3 år sedan ni köpte/monterade fönstren, och har du reklamerat skriftligt till firman?
För du skriver kring slutbesked och frågan är förstås om detta är ett pågående bygge som ej fått slutbesked eller om fönstren är något ni köpte långt innan bygget startade.
För du skriver kring slutbesked och frågan är förstås om detta är ett pågående bygge som ej fått slutbesked eller om fönstren är något ni köpte långt innan bygget startade.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Oavsett vad avtalet (offerten) säger borde fönsterfirman veta vad som gäller för fönster nära golv. Det är ej fackmannamässigt att montera oskyddade fönster där. De har antagligen varit där och mätt innan.
Som sagts ovan, byggfel går att reklamera upp till 10 år.
Detta är inget garantifall för varan är ju inte behäftad med produktions-eller monteringsfel.
Som sagts ovan, byggfel går att reklamera upp till 10 år.
Detta är inget garantifall för varan är ju inte behäftad med produktions-eller monteringsfel.