Sådärja, då har man bett om att få utökat 1,5 meter i vardagsrum och flytta på skorstenen på Lövsångaren. Huset blir 150 kvm byggyta. Nu återstår väntan på en ny kalkyl... :D Synd man inte bor eller har tid att ta sig till Uppsala-trakten och kan se visningshuset. Ni som ska titta på huset kan väl komma med lite kommentarer och reflektioner väl?

Gollum skrev:
--> Viktoria,

Vi har 1,6m på övervåningen innan snedtaket börjar. Det är alltså ståhöjd nästan ända ut. kanske en halvmeter innan yttervägg.
es, du kan få totalentrepenad i Sthlm av FH.
Jag har för mig att vår offert landade på 2.4 för endast huset. Det var i.o.f med bergvärme. Gissar på 2.2-2.3 för nyckelfärdigt, beroende på tillval.
Ok. Är ni nöjda med allt än så länge? Konstigt att det inte står något på FH-s hemsida om att det finns säljare i Sthlm. Enda telefonnumret som står är till kontoret i Borlänge.

Hej!
Vi har precis satt igång att kolla på fiskarhedens hus. Vi har pendlat mellan att köpa befintligt hus eller att bygga. Nu tror vi att vi ska våga oss på att bygga och är intresserade av fiskarhedens. Vi har fått ett grundpris skickat, ett förslag men det fråmgår inte om badrum, golv mm ingår. Ni som har byggt, gör det det eller måste man köpa till det själv?
Vi har tummen mitt i handen men tor oss våga på att försöka spara in kostnader genom eget jobb? Är det värt det eller är deet bättre att anita? Köpa hus från ikea (ex) eller deras standard? Hur lång tid tar det från att man bygger till man kan flytta in? Har FH hållt tiden? Det står 6 månader.

Är det någon som bygtt Doppingen? Totalkostnad?Andra råd? Vi ska träffa FH på lördag på en visning.
Känns spännande med samtidigt osäkert. Mycket pengar...  :-/
Hälsningar Helena E

paradiset skrev:
Sådärja, då har man bett om att få utökat 1,5 meter i vardagsrum och flytta på skorstenen på Lövsångaren. Huset blir 150 kvm byggyta. Nu återstår väntan på en ny kalkyl...  :D Synd man inte bor eller har tid att ta sig till Uppsala-trakten och kan se visningshuset. Ni som ska titta på huset kan väl komma med lite kommentarer och reflektioner väl?
Som jag nämde ovan var jag in i Lövsångaren, Domherren, Hägern, Doppingen.
Jag var in i Lövsångaren först och sedan Domherren vilket fick Lövsångaren
att kännas litet, vilket jag inte kände när jag väl var inne i Lövsångaren.
Jag kan inte säga mer än att jag tycker att det är kanon fina hus, dock tycker jag att Lövsångarens 120m2 är för litet för min del.

Vill även ge säljarna ett + i kanten för snabba svar och kalkyler mm.
Hoppas det håller i sig!!!

I mitt sökande av hus har man träffat säljare från olika husföretag av alla dess slag, de flesta har varit trevliga men jag har stött på vissa som gäspat mig i örat eller varit allmänt spydiga.

millan skrev:
Hej,

Vi är intresserade av huset Doppingen, är det någon som byggt detta hus och har bilder på dett? .

Vi skulle vilja ändra planlösningen på undervåningen samt flytta trappen är det någon som vet om detta kan göras och ev. vad det kan kosta?  :o
Jag vet att jag sett en länk till en hemsida (privat byggdagbok) på forumet för en tid sedan där man byggde en Dopping eller var det en svan?
Att ändra planlösning lär inte vara några problem så länge man inte tar bort en bärande vägg.
Har ändrat mycket i min planlösning och det var inga problem, dock kostade det att ändra på ritningen: 7000kr.

Machan skrev:
[quote author=paradiset link=1132140043/0#15 date=1132654037]
Jag var in i Lövsångaren först och sedan Domherren vilket fick Lövsångaren
att kännas litet, vilket jag inte kände när jag väl var inne i Lövsångaren.
Jag kan inte säga mer än att jag tycker att det är kanon fina hus, dock tycker jag att Lövsångarens 120m2 är för litet för min del.

Vill även ge säljarna ett + i kanten för snabba svar och kalkyler mm.
Hoppas det håller i sig!!!
Japp, 120 kvm kändes lite väl litet för mej med men nu har jag bett om en ny ritning där vardagsrummet har breddats och huset hamnar på en 150 kvm byggyta (ca 135-137 kvm boyta). Domherren kunde jag inte ta eftersom jag får bara bygga 150 kvm byggyta.

Verkar lovande att säljarna får ett plus i kanten! :)

Tack för info!

Machan skrev:
Jag vet att jag sett en länk till en hemsida (privat byggdagbok) på forumet för en tid sedan där man byggde en Dopping eller var det en svan?
Att ändra planlösning lär inte vara några problem så länge man inte tar bort en bärande vägg.
Har ändrat mycket i min planlösning och det var inga problem, dock kostade det att ändra på ritningen: 7000kr.
Jag har hittat en hemsida med mycket nyttig information

www.hellmark.se

Själv skall jag skriva kontrakt på en tomt idag  ;D
Sen är det "bara" att beställa ett Svanen med lite ändringar.

Appropå bärande väggar så sa säljaren att det inte skulle vara några bekymmer att växla av en bärande vägg med en balk. Jag vill öppna upp köket mot vardagsrummet. "Det ordnar vi" sa han. Vet dock inte vad det kostar ännu . Dessutom, titta på hemsidan ovan, öppet och fint mellan kök och vardagsrum.

Sådärja, då har man skrivit på köpekontrakt med Fiskarheden, beställt nybyggnadskarta och väntar på omritning utav huset (bredda 1,5 meter i vardagsrum så byggytan blir 150 kvm). Hm, fick en gigantisk hög med broschyrer...nu är det en massa beslut som ska tas. ::)

Hörde med kommunen och det var 2-4 veckors handläggningstid för bygglov här i Kalmar. Brukar det gå så snabbt? Har för mej att det kan ta 2-3 månader.

Länken ovan var kalas! Kul och se en husdagbok och få en massa tips och idéer! :)
Det är inte helt lätt det här...

paradiset skrev:
Sådärja, då har man skrivit på köpekontrakt med Fiskarheden, beställt nybyggnadskarta och väntar på omritning utav huset (bredda 1,5 meter i vardagsrum så byggytan blir 150 kvm). Hm, fick en gigantisk hög med broschyrer...nu är det en massa beslut som ska tas.  ::)
Grattis vad kul.

Vi har haft första mötet med säljaren från FHV och fick en, antar jag,
lika gigantisk hög med brochyrer, bara att hugga in!!! :D

Dom har inga säljare i Stockholm utan dom kommer ner från ´Borlänge och besöker dig om du är intresserad. Så blev det för oss men vi valde till slut en annan tillverkare eftersom vi bygger nu mitt i vintern och föredrog att få huset vädertätt på några dagar.

Hallå där!

Vi köpte ett färdigbyggt Lövsångaren i Alsike. Vi trivs jättebra! Skulle jag bygga idag skulle jag definitivt fundera på Fiskarhedenvillan. Bra säljare, bra standard!

M v h

Andreas

Suzz skrev:
Helena! Nej, du är inte ute och cyklar!  :) Vi ligger på 1,6 mille för vår Lövsångare, ink. tomt på 120 000kr och en breddning på 1,2m av husets mitt! Och div. små extra tilllägg.. såna där små saker som man bara "MÅSTE" ha!  ;D Lycka till och hoppas att det blir en Lövsångare för dig med!
Hej Suzz!

Skulle bli mkt glad för lite bilder på er Lövsångare. Känns vardagsrummet väldigt trångt och svårmöblerat? Vi hoppas få tomt i Gävle snart när tomter släpps i vårt område i november. Tycker att Lövsångaren verkar vara mycket hus för pengarna.

Tack på förhand.

Mvh,
Johan

AK skrev:
Hallå där!

Vi köpte ett färdigbyggt Lövsångaren i Alsike. Vi trivs jättebra! Skulle jag bygga idag skulle jag definitivt fundera på Fiskarhedenvillan. Bra säljare, bra standard!

M v h

Andreas
Hej Andreas!

Vi funderar också starkt på en Lövsångare och undrar om ni er Lövsångare är i originalstorlek? Vi funderar på hur vardagsrummet upplevs, om det känns trångt och svårmöblerat. Har du några bilder (såväl inomhus som utomhusbiler) som du känner att du skulle vilja dela med dig av så skulle jag bli mycket tacksam.

Mvh,
Johan

;D

Vi tänker bygga Lövsångaren i Skebobruk, Roslagen. Bygglovsansökan är inlämnat sedan några månader, byggkreditiv är beviljat. Vi väntar bara på att få sätta igång...

//Birpa

hej disskwiss ,

vi skall också bygga spoven , har du några bra tips ??
valde du bort garderoberna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.