Måste verkligen berätta hur dåligt behandlad jag blivit av säljaren på Fiskarhedenvillan från Malmö-kontoret.

Det hela började med att vi pratade i telefon och att jag ville ha en produktionskostnadskalkyl av ett hus som vi fastnade lite extra för. Kalkylen damp in via mail den 11/1 och jag svarade honom samma dag med lite frågor, främst på priset på byggsatsen och entreprenad då jag tyckte att deras pris var alldeles för högt jämfört med annan hus-leverantör som också tillverkar stenhus.
Två dagar senare så skickar jag om mailet med en påminnelse och även kompletterar med lite fler frågor. Får svar samma dag från säljaren som beklagar sig att han haft mycket att göra och lovar att återkomma inom två dagar.

En vecka går efter senaste mailet och där säljaren skriver att de inte kan lämna någon rabatt på deras priser och att de inte är som andra leverantörer som lägger "prut-påslag".
Detta meddelande gjorde mig väldigt stum då jag hade förväntat mig mer ordentligt svar. detta tog alltså honom över en vecka att svara på. Dessutom så fick jag en känsla av att han inte vill göra affärer med mig då han tar mig som en oseriös kund som bara är ute efter att pruta.

Jag svarar honom och försöker få honom att förstå att jag inte är någon oseriös potentiell kund, annars hade jag inte skrivit ihop en lista med massa frågor och försökt ifrågasätta offerten jag fick av honom. Självklart har jag som en kund rätt att ifrågasätta priset som troligtvis kommer vara min största investering i hela livet och han gång på gång påpekar att de inte prutar sina priser och avlutar med "Jag önskar dig all lycka till med ditt husprojekt."

Jag verkligen tycker om FHV hus som de erbjuder och vill gärna bygga ett stenhus men med denna dåliga behandling av säljaren vill jag bara varna er andra.

Personligen tycker jag du överdriver och det känns fel att skriva detta på ett offentligt forum.

Du frågar om en kalkyl och när du får den så anmärker du att priset är för högt. Så då är det väl inte så konstigt att dom inte vill göra affärer med dig, du har ju redan sagt att priser är för högt. Och han ansåg väl inte det värt att lägga tid på att svara på alla dina frågor när du redan gjort klart att du inte gillar priset.

Visst har du rätt att ställa frågor, men han har lika rätt att inte gå vidare med dig som kund.

Visst kanske dom kan svara fortare men en vecka är väl inte ovanligt.

Även hans tid är pengar och dom måste lägga sin tid där dom får in pengar, han anser nog att det skulle ta för mycket tid av honom att svara på dina frågor och att det kanske inte leder till en affär när du redan gjort klart att det är för dyrt.
Är själv i en bransch där vi säljer en produkt. Varje affär och utveckling baseras på business value. Dvs är det värt att sälja till en viss kund, som kanske vill ha en anpassning. Den tid vi får lägga på att fixa anpassningen kostar med än vad vi tjänar på affären. Så han ser nog inte det som värt att gå vidare med dig som kund.

Redigerat:
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Jag som kund har rätt att få svar på kostnaderna om jag tycker att priset är för högt. Hade jag fått ordentligt svar av säljaren så hade jag säkert fått klartecken varför priset skiljer sig jämfört med andra leverantörer. FHV är som jag läst en av de bästa stenhus leverantörer och självklart så förstår jag att de ligger lite högre i pris jämfört med sina konkurrenter men fortfarande är detta inte ett OK beteende av en säljare.
Sen att en säljare väljer att inte svara på mina frågor för att så klarhet över dessa kostnader som ingår i kalkylen har jag svårt att förstå. Uppenbarligen så tog han mig som en oseriös kund och valde att inte ens lägga ner 10 minuter för att svara på mina frågor.

Jag har varit i kontakt med säkert 7-8 andra hus leverantörer och alla dessa har varit vänliga och hjälpt mig och få svar på mina frågor, tror omöjligt att en familj som skall bygga ett hus för 3-4 miljoner bara accepterar en offert rakt av utan att ens få klar över vad alla dessa siffror innebär i kalkylen.

Låter som en säljare som har bemästrat en av dom svåraste sakerna att lära säljare, att säga nej till mindre lönsamma kunder om det finns mer lönsamma kunder han kan försöka sälja till i stället.

Möjligtvis kan han vara lite artigare, men eftersom du inte betalat honom en enda krona än så länge så har du intet moralist rättighet att ställa höga krav på honom.

Du har givetvis all rätt att välja att enbart handla av säljare som är artiga och tillmötesgående mot dig, men det ger dig inte rätt att kräva att alla säljare ska bete sig som du vill.

Om det känns fel att handla av denna säljare föreslår jag att du går vidare till någon som du tycker mer om, men en varning här:

Från säljarens svar är jag ganska säker att Fiskarhedenvillan är fullbokade en lång tid framöver, annars borde han vara mer villig att förhandla pris. Om andra företag har ett lägra pris för en synbart likvärdig produkt finns det en anledning till detta. Det kan vara en bra anledning såsom ett nytt företag som vill etablera sig och därför har ett lågt pris, men det kan också vara en dålig anledning. Du bör alltså kontrollera företag med avsevärt lägre pris noggrant.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ska väl säga att jag inte anser att du har rätt till svar. Visst kan du ställa frågor men inte säkert han svarar dig. Han har tackat nej till affär med dig. Det gör honom inte till en dålig säljare.

Yasse_ skrev:
Jag som kund har rätt att få svar på kostnaderna om jag tycker att priset är för högt.
Nej, du har ingen sådan rättighet.

Yasse_ skrev:
Sen att en säljare väljer att inte svara på mina frågor för att så klarhet över dessa kostnader som ingår i kalkylen har jag svårt att förstå. Uppenbarligen så tog han mig som en oseriös kund och valde att inte ens lägga ner 10 minuter för att svara på mina frågor.

Jag har varit i kontakt med säkert 7-8 andra hus leverantörer och alla dessa har varit vänliga och hjälpt mig och få svar på mina frågor, tror omöjligt att en familj som skall bygga ett hus för 3-4 miljoner bara accepterar en offert rakt av utan att ens få klar över vad alla dessa siffror innebär i kalkylen.
Den troliga anledningen är att dom lyckats sälja väl senaste tiden, så dom behöver inte rabattera sina priser, den andra anledningen är att det är en dålig säljare. Om du kontaktat 8-9 företag och bara råkat ut för en dålig säljare så har du haft osedvanligt mycket tur.

Du gjorde ju klart för honom att han låg alldeles för högt i pris. Om han från början lägger ett nettopris utan prutmån är det väl ganska självklart att han inte vill lägga allt för mycket tid på dig när han upplever att du är missnöjd med priset. Han kan ju inte gärna sälja till förlust bara så att alla ska bli nöjda?

En bra köpare börjar inte med att säga priset är för högt. Utan man börjar med att ställa sin frågor och hur man vill ha det. Sen förhandlar man.

Du har gjort fel som köpare med att börja med att hitta fel. Vilket gjort att han inte anser det värt att gå vidare med dig.

kul att läsa alla era kommentarer. Märks tydligt att vi har många säljare här på forumet.

Jag skall börja med att klargöra om varför jag började med att ange priset var högt, det var för att jag i samma period fick en offert av en annan hus- leverantör som var biligare jämfört med FHV och därav sade till säljaren att priset var för högt. Min ambition var inte att få massa rabatt till en början utan att få klartecken på kalkylen och vad alla dessa kostnader innebär. SJälvklart gjorde jag samma sak med den andra hus-leverantören för att kunnde få en bättre överblick när jag jämför dessa två leverantörer. Sen att han skriver att han återkommer inom kort efter påminnelse och sedan skriver ett kortfattat mail en vecka senare med innebörden att han inte vill ha mig som kund gör mig självklart irriterad och kraftigt ifrågasätter hans svar medan jag bara vill få svar på en del frågor jag hade.

Att påstå att jag gjort fel som köpare som börja med att hitta fel i kalkylen är rent ut sagt obegripligt.

Men vad är problemet, säljaren har ju helt enkelt valt bort dig som kund, det är väl upp till honom att välja sina kunder, man kan väl inte tvinga någon att sälja saker till dig?

Det du råkat ut för är ju sånt som man har med i sin bedömning om vilken leverantör man vill ha till sitt hus, om han skiter i dina frågor nu så lär det ju inte bli bättre om du skulle välja dem som leverantör, alltså så lägger man den leverantören på listan över dem man valt att inte gå vidare med.

Att tjata på en säljare visar ju även hur intresserad du är, vilket då även styr om man behöver ge rabatt eller inte.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Finns nog en risk att man som kund får " billigare" svar om man är ute efter billigare hus.

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
Återigen, ni som inte förstår. MIN ambition var FORTFARANDE inte att leta rabatt hos FHV utan mer få förståelse om kalkylen. Det kanske uppfattades som det i mitt första svar på offerten i början men skall jag lägga ner miljoner på ett nybyggt hus vill jag gärna veta vad det är jag betalar för. Hur som helst så är det verkligen synd att jag fick detta budskap av säljaren då jag tror att det kunde bli en deal av det nämligen, det är väl det som jag stör mig mest på.

Tack ändå för era kommentarer, jag tar verkligen med mig dessa men fortfarande känner jag att jag har rätt att få reda på vad jag betalar för även om jag inte betalat en enda krona i början :)

Självklart har du rätt att få veta vad saker och ting kostar. Men din inställning med att du har rätt att få svar mm, anser jag är fel.

Tråkigt att du känner dig illa behandlad. Men tycker du gör 100 gånger mer fel som hänger ut företaget på ett ofentligt forum bara för du inte fick ett svar.

Men säljaren kände av ditt mail att han inte ville gå vidare med dig och det har han allt rätt att göra, utan att bli uthängd som en dålig säljare. Det är inte säkert att han är dålig bara för du inte får svar.

Det är det jag stör mig på, är dina krav på svar och att du hänger ut företaget.

Jag är ingen säljare, jobbar med kundsupport. Visst ska man svara smidigare, även om vi ni inte vet vad han exakt skrev eller hur du skrev.

Men ibland får man inte som man vill och då får man acceptera det.

Du har helt klart rätt, ibland får man helt enkelt acceptera det.
Nu när man börjat landa igen och lugnat nerverna så skulle jag givetvis inte hängt ut företaget på detta vis.
Jag ber admin att ta bort detta ämne.

En enkel fråga. Du har hittat likvärdiga hus mycket billigare (med trevliga säljare), varför vill du ändå ha något som är dyrare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.