29 546 läst ·
40 svar
30k läst
40 svar
Finska hus billigare ??
Jag håller på att diskutera med Jukkatalo just nu. De billigaste husen de har är den s.k. Huippukoti-serien. På dessa ligger priserna ute på hemsidan, och de inkluderar en hel del utrustning och stomresning.
En kommentar till det MrHuhta skrev ovan:
Jukkatalo bygger både i småelement och storelement. Storelementen måste förstås lyftas på plats med kran. Jag har fått priser på stomresta storelementhus, men jag skall bygga i Luleå, så det är ju inte så långt från gränsen.
Här kommer några exempel på priser jag fått:
Miljöö S155-1: 62.600 E
Miljöö S167-1: 62.700 E
Miljöö S170-1: 70.700 E
Miljöö S203-1: 73.500 E
Dessa priser inkluderar inte någon utrustning (kök, bad, VVS, etc), men stomresning. Frakten tillkommer på ca 3000 E. Detta är listpriser. De kanske är förhandlingsbara.
Miljöö-serien tycker jag är mycket eleganta hus, med 280 cm takhöjd på nedre plan, mycket snickarglädje, eleganta aluminiumklädda fönster, parytterdörrar, etc. De priser jag fått från svenska leverantörer på motsvarande hus ligger minst 200' kr högre.
Generellt verkar finska hus i stomrest utförande vara billigare än svenska. Kan tänka mig att detta beror på att det inte är lika vanligt att man köper nyckelfärdigt i Finland. Antingen snickrar man invändigt själv, eller också lejer man in snickare själv. Detta gör att priserna på byggsatser och stomresningar är mer pressade. Många svenska leverantörer gör löjligt små avdrag för jobb man vill göra själv.
Jag väntar också på priser från Kastelli. Kastelli bygger lösvirke, och kan leverera i väldigt olika färdigställandegrader. Återkommer när jag fått veta något.
Håller med MrHuhta om att det är en stor fördel att prata finska, men de stora företagen som Jukkatalo och Kastelli har svensktalande säljare.
En kommentar till det MrHuhta skrev ovan:
Jukkatalo bygger både i småelement och storelement. Storelementen måste förstås lyftas på plats med kran. Jag har fått priser på stomresta storelementhus, men jag skall bygga i Luleå, så det är ju inte så långt från gränsen.
Här kommer några exempel på priser jag fått:
Miljöö S155-1: 62.600 E
Miljöö S167-1: 62.700 E
Miljöö S170-1: 70.700 E
Miljöö S203-1: 73.500 E
Dessa priser inkluderar inte någon utrustning (kök, bad, VVS, etc), men stomresning. Frakten tillkommer på ca 3000 E. Detta är listpriser. De kanske är förhandlingsbara.
Miljöö-serien tycker jag är mycket eleganta hus, med 280 cm takhöjd på nedre plan, mycket snickarglädje, eleganta aluminiumklädda fönster, parytterdörrar, etc. De priser jag fått från svenska leverantörer på motsvarande hus ligger minst 200' kr högre.
Generellt verkar finska hus i stomrest utförande vara billigare än svenska. Kan tänka mig att detta beror på att det inte är lika vanligt att man köper nyckelfärdigt i Finland. Antingen snickrar man invändigt själv, eller också lejer man in snickare själv. Detta gör att priserna på byggsatser och stomresningar är mer pressade. Många svenska leverantörer gör löjligt små avdrag för jobb man vill göra själv.
Jag väntar också på priser från Kastelli. Kastelli bygger lösvirke, och kan leverera i väldigt olika färdigställandegrader. Återkommer när jag fått veta något.
Håller med MrHuhta om att det är en stor fördel att prata finska, men de stora företagen som Jukkatalo och Kastelli har svensktalande säljare.
Vi håller på att bygga Jukka-talo S-203:an. Dock en förkortat variant, vi tog bort 1.2 meter, så den blir ca 182 kvm.
Vi har bara psotivt att säga om fabriken men de montörer vår säljare skickade med... fins det mycket att önska av.
Hittentills finns det två saker jag skulle ändra på. 1 inte välja med förnsterbläck utan låta dessa tillverkas i Sverige. 2 spika ett råsponttak med papp och sedan betongteglet. Finnarna bygger endast med plast, dock armerat, men det känns fel.
Vi har bara psotivt att säga om fabriken men de montörer vår säljare skickade med... fins det mycket att önska av.
Hittentills finns det två saker jag skulle ändra på. 1 inte välja med förnsterbläck utan låta dessa tillverkas i Sverige. 2 spika ett råsponttak med papp och sedan betongteglet. Finnarna bygger endast med plast, dock armerat, men det känns fel.
Hej Arny,
Nej det var inte Jukka-talos snickar. Vet inte ens om de har några egna.
Vår säljare har killar som sätter upp JT hus. Han skulle skicka sina bästa killar...
Fönsterbläcken täcker inte hela fönsterbrädan. De slutar där fönster fodret slutar. Dvs en bra bit fönsterbräda är utan plåt.
Nej det var inte Jukka-talos snickar. Vet inte ens om de har några egna.
Vår säljare har killar som sätter upp JT hus. Han skulle skicka sina bästa killar...
Fönsterbläcken täcker inte hela fönsterbrädan. De slutar där fönster fodret slutar. Dvs en bra bit fönsterbräda är utan plåt.
Tja!
Vi har efter många turer med både svenska och finska leverantörer beslutat oss för Jukka talo. Vi var i helgen i Helsingfors och skrev på papper för bygget. Stomrest färdigt utvändigt har vi köpt det för resten gör jag själv med hjälp av svenska hantverkare typ VVS och el. Kan bara säga att har endast haft goda erfarenheter hittills av dom och man får väl hoppas på att det fortsätter. Pris mässigt så ligger dom väldigt mycket lägre än svenska hus tillverkare som Fiskarheden, kungshus och dom andra. Gav samma ritningar till dom båda nämnda och ingen kunde matcha dom. Dom undrade också hur Jukkatalo kan bygga så billigt....
Vi har efter många turer med både svenska och finska leverantörer beslutat oss för Jukka talo. Vi var i helgen i Helsingfors och skrev på papper för bygget. Stomrest färdigt utvändigt har vi köpt det för resten gör jag själv med hjälp av svenska hantverkare typ VVS och el. Kan bara säga att har endast haft goda erfarenheter hittills av dom och man får väl hoppas på att det fortsätter. Pris mässigt så ligger dom väldigt mycket lägre än svenska hus tillverkare som Fiskarheden, kungshus och dom andra. Gav samma ritningar till dom båda nämnda och ingen kunde matcha dom. Dom undrade också hur Jukkatalo kan bygga så billigt....
Hejsan!
Vi har köpt ett hus som inte finns med i nya katalogen. Men i den gammla så heter den idylli 161-1. Det finns i den nya som heter likadant men det är inte samma hus.
Dessutom så har vi modifierat huset både in och utvändigt rätt mycket.
Priset blev med frakt, utvändigtfärdigt färdigt och allt annat material typ kök, vitvaror som vi uppgraderade till det värsta dom kunde erbjuda m.m utom värmepump, innergolv kakel och klinker 81400.
Utvändigt färdigt menar vi att det enda vi behöver göra är att måla huset, det är redan grundat från fabriken. För oss tillkommer bergvärme, eget avlopp (då det inte är detaljplanerat) och vatten och det som jag tidigare skrivit. Måste säga att köpa hus från Finland har bara vart possitivt. Man kan modifiera om huset rätt fritt utan att det ska kosta skjortan ;-).
Om ni vill veta mer så svara jag mer än gärna.
Får man fråga vart ni hade tänkt bygga? Ni kan maila mig på akj@bredband.net eller akjoki@home.se
Ha det
//Anders och Sirpa
Vi har köpt ett hus som inte finns med i nya katalogen. Men i den gammla så heter den idylli 161-1. Det finns i den nya som heter likadant men det är inte samma hus.
Dessutom så har vi modifierat huset både in och utvändigt rätt mycket.
Priset blev med frakt, utvändigtfärdigt färdigt och allt annat material typ kök, vitvaror som vi uppgraderade till det värsta dom kunde erbjuda m.m utom värmepump, innergolv kakel och klinker 81400.
Utvändigt färdigt menar vi att det enda vi behöver göra är att måla huset, det är redan grundat från fabriken. För oss tillkommer bergvärme, eget avlopp (då det inte är detaljplanerat) och vatten och det som jag tidigare skrivit. Måste säga att köpa hus från Finland har bara vart possitivt. Man kan modifiera om huset rätt fritt utan att det ska kosta skjortan ;-).
Om ni vill veta mer så svara jag mer än gärna.
Får man fråga vart ni hade tänkt bygga? Ni kan maila mig på akj@bredband.net eller akjoki@home.se
Ha det
//Anders och Sirpa
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Är det bara jag som inte begriper hur man ändrar språk på de finska hemsidorna........
Mycket intressant, hade verkligen ingen aning om att man kunde få det billigare från Finland!
Nu känner jag en kille som äger en byggprojekteringsfirma. Skall höra med honom vad det hela skulle hamna på om man anlitar dem för själva entreprenaden.....
Nu känner jag en kille som äger en byggprojekteringsfirma. Skall höra med honom vad det hela skulle hamna på om man anlitar dem för själva entreprenaden.....
Hur har det gått att prata och förhandla? Kan ni finska eller är de så bra på svenska?
Det låter otroligt att de kan vara så mycket billigare. De bör väl inte på någotvis vara sämre än svenska hus.
Jag skall nog titta över vattnet jag oxå.
Det låter otroligt att de kan vara så mycket billigare. De bör väl inte på någotvis vara sämre än svenska hus.
Jag skall nog titta över vattnet jag oxå.