Vi har ett större garage, inte riktigt koll på kvadratmeter, men 2 portar och plats för 3 bilar (om vi inte skulle haft massa prylar där inne...) samt en förrådsdel. Nu när det smälter på våren märker vi att det kommer in vatten i garaget, från hörnet av förrådet, dvs nästan mitt i själva garaget. Garaget är byggt på 90-talet. Baksidan av garaget står med en backe bakom och det är till viss del lutande terräng men vet inte om det riktigt kallas sutterräng då större delen är ovan mark. Är endast en förrådsdel (en tredjedel av garaget) som är upplyft på en klack så det har lägre takhöjd, ingenting är egentligen under mark. Jag ser att det sticker upp platonmatta på ovansidan, ser ut att bara vara lagt på den övre delen (upp mot backen) ej runt hela garaget.
Vi kan i dagsläget inte prioritera någon garagerenovering med större ingrepp eller kostnader.
Nu är min fundering - Utan att veta vad problemet riktigt är (tomten ligger på ett berg/backe så finns troligtvis berg relativt "grunt" under oss). Är det värt att gräva runt och lägga ny platonmatta? Åtminstone uppåt och åt sidorna. Nedåt borde ju inte behövas...
Alltså inte någon dränering med rör utan bara gräva - platonmatta - grus. Är ju en del jobb och vet ju egentligen inte om det kommer hjälpa, men det ligger ingen platonmatta utanför förrådet och det är som att vattnet samlas där förrådet "möter" garaget så kanske ändå går in vatten där på något vis. Inne i förrådet ser det helt torrt ut. Resten av garagets väggar är "lagom" fuktiga. Ser inte ut att vara katastrofblött någonstans, finns en del sprickor, men annars rätt torrt.
Bifogar bilder.
En bild där jag försökt rita planlösning, där garageportar är nedåt, förrådet åt vänster och vattnet i mitten, från hörnet av förrådet.
Bild på hörnet där vatten tränger in. Kan komma såpass att det verkligen rinner längs golvet. Verkar komma underifrån. Förrådet är det som står ovanpå denna "klack".
Bild från konstig vinkel men vänster är väggen upp mot förrådet och nedåt där gardinstängerna står (....) är ut mot trädgården. Vet inte riktigt om vattnet man ser här rinner från hörnet, men jag tror det. Tror inte att det tränger igenom längs hela kanten. Är gruslagt utanför och en liten stentrappa mot förrådsdörren. Det är snö där nu så svårt att fota det.
Såhär ser det ut på baksidan, upp mot backen.
Kan ju vara så att vattnet helt enkelt tränger upp underifrån och då tänker jag att det kanske inte är särskilt lönt att lägga mer platonmatta runt, för det lär ju inte hjälpa då?
Tacksam för tankar och idéer!
Vi kan i dagsläget inte prioritera någon garagerenovering med större ingrepp eller kostnader.
Nu är min fundering - Utan att veta vad problemet riktigt är (tomten ligger på ett berg/backe så finns troligtvis berg relativt "grunt" under oss). Är det värt att gräva runt och lägga ny platonmatta? Åtminstone uppåt och åt sidorna. Nedåt borde ju inte behövas...
Alltså inte någon dränering med rör utan bara gräva - platonmatta - grus. Är ju en del jobb och vet ju egentligen inte om det kommer hjälpa, men det ligger ingen platonmatta utanför förrådet och det är som att vattnet samlas där förrådet "möter" garaget så kanske ändå går in vatten där på något vis. Inne i förrådet ser det helt torrt ut. Resten av garagets väggar är "lagom" fuktiga. Ser inte ut att vara katastrofblött någonstans, finns en del sprickor, men annars rätt torrt.
Bifogar bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild där jag försökt rita planlösning, där garageportar är nedåt, förrådet åt vänster och vattnet i mitten, från hörnet av förrådet.
Bild på hörnet där vatten tränger in. Kan komma såpass att det verkligen rinner längs golvet. Verkar komma underifrån. Förrådet är det som står ovanpå denna "klack".
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bild från konstig vinkel men vänster är väggen upp mot förrådet och nedåt där gardinstängerna står (....) är ut mot trädgården. Vet inte riktigt om vattnet man ser här rinner från hörnet, men jag tror det. Tror inte att det tränger igenom längs hela kanten. Är gruslagt utanför och en liten stentrappa mot förrådsdörren. Det är snö där nu så svårt att fota det.
Såhär ser det ut på baksidan, upp mot backen.
Logga in
Skapa konto
Kan ju vara så att vattnet helt enkelt tränger upp underifrån och då tänker jag att det kanske inte är särskilt lönt att lägga mer platonmatta runt, för det lär ju inte hjälpa då?
Tacksam för tankar och idéer!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 270 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 270 inlägg
Se till att marken vid fasaden lutar bortåt. Är det en slänt mot garaget bör det grävas en liten ränndal 2-3m så ytvattnet kan rinna bort.
Är det berg i marken så infiltreras ju inte vattnet och då måste det mest troligt dräneras så du kan leda bort vattnet som rinner ovanpå bergytan.
Är det berg i marken så infiltreras ju inte vattnet och då måste det mest troligt dräneras så du kan leda bort vattnet som rinner ovanpå bergytan.
Jag hade nog börjat att gräva ett litet dike då kan man se vad som händer iallafall..
Skulle det fyllas direkt så hade jag nog hyrt en minigrävare och grävt vidare för att leda bort vattnet till stenkista eller dagvattenrör..
Lär ju vara bra fuktigt i garaget vilket inte är bra för bilar eller prylar.
Skulle det fyllas direkt så hade jag nog hyrt en minigrävare och grävt vidare för att leda bort vattnet till stenkista eller dagvattenrör..
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle börja med att lägga ett dike två tre meter ovanför garaget och leda det vatten runt/bort från byggnaden. Lägg jorden på nersidan dvs mot garaget i en låg vall som du packar
Om det verkar funka så plantera antingen några roliga buskar eller gör ett mer permanent täckdike.
På köpet ser du hur berger går.
Arbetsinsatsen är några timmars grävande för två personer.
Diket kan ligga kvar även efter en eventuell större insats då det inte är bra om ytvatten rinner in mot byggnaden oavsett typ av dränering.
Om det verkar funka så plantera antingen några roliga buskar eller gör ett mer permanent täckdike.
Diket kan ligga kvar även efter en eventuell större insats då det inte är bra om ytvatten rinner in mot byggnaden oavsett typ av dränering.
Så skulle man kunna göra! Tack för förslaget! Jag, det blir ju fuktigt i somras märkte vi ingenting alls. Men nu när det smälter blev det väldigt uppenbart!G Greger_08 skrev:Jag hade nog börjat att gräva ett litet dike då kan man se vad som händer iallafall..
Problemet är att det går en brant backe precis bakom som ansluter till grannens tomt. Så finns inte så mycket yta bakom. Är nog 3-4 meter till granntomten, men som sagt i en backe, så 2-3 meter från garaget är marken nästan i takhöjd med garaget. Men att gräva lite närmare garaget borde funkaZ z_bumbi skrev:Jag skulle börja med att lägga ett dike två tre meter ovanför garaget och leda det vatten runt/bort från byggnaden. Lägg jorden på nersidan dvs mot garaget i en låg vall som du packar
Är ca 1 meter plan mark bakom garaget... får fundera lite!
Ja, är nog det som krävs. Så drygt då vi har vår uppfart mellan garaget och uppsamlingsbrunnen (om vi ens kan ansluta fler rör till brunnen). Så isåfall måste vi gräva genom hela parkeringen. Men är väl troligtvis det "bästa"! Blir isåfall ej i år, då vi inte har varken tid eller pengar till ett sådant projekt just nu...H Henrikkkkkk skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden