5 743 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Finns det verktyg för att bestämma djup på kakelfog?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag skulle vilja att min kakelfog jag ska ha på mitt nylagda kakel ska ha ett visst djup. Inte det djup som bara blir när man drar på all fog och stryker med fogplattan. Jag vill ha en millimeter djupare fog. I know, det finns nackdelar med det att det är svårare att hålla rent osv. Men om jag nu ändå vill göra så, finns det verktyg för detta eller måste man uppfinna nått själv?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Djupet bestäms ju när man torkar med svamp under fogprocessen. Gnugga mer och du kan få hur djupa fogar du vill.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Min inspiration kommer från dessa bilder som jag hittade på nätet:
Min reaktion var iaf att det såg assnyggt ut, inte alls en undran om varför fogen är så urtvättad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min reaktion var iaf att det såg assnyggt ut, inte alls en undran om varför fogen är så urtvättad.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ska pröva det idag. Oroar mig lite för att det ändå kommer bli små vallar upp på sidorna. Det är dom som förstör de starka fina skuggorna. Men vi ska se! 
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Spontant så tycker jag att det ser ut som att fogarna inte är så djupa. Men mosaiken är dåligt/ojämnt lagd så det ger skuggorna. Jag hade inte varit nöjd med den plattsättningen.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Smaken är som baken 
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Är det ett visningskök? Det ser ut som man haft väldigt bråttom när man satt mosaiken. Förmodligen även vid fogningen (är det fogat öht?). Jag har och har haft kök med ofogat kakel. I ena fallet berodde det på lathet, det andra på att det på sin höjd ska vara krita i fogarna (fasat kakel utan mellanrum).
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Tror inte det är ett visningskök. Men jag har också tänkt på att det inte är fogat i nederkanten. Om det ens är fogat alls nånstans. Men hur som helst så gillade jag djupet i kaklet, det ger en rustik känsla som jag gillar. Det blir så jäkla platt och tråkigt när fogen går hela vägen upp. Jag har gjort flera tester med olika nyanser av fog (baserat på kolgrå och svart fog). Men det är svårt hur man än gör att få den där känslan av djupet och att inte fogen tar över väldigt mycket av utseendet när det går hela vägen upp. Det är ju nästan som att det blir en ljus vägg med grå fog även fast det är mörkt kakel jag har.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag tror ljuset ger en hel del av känslan. Ett släpljus som kommer uppifrån framhäver skuggorna. Men annars är det bara att jobba extra mycket med svamp som ger djupare fogar. Sen kan du också välja plattor som inte har så mjukt avrundade kanter, de ger också mer skugga. Men att tvätta ur fogarna för mycket så att sidorna på plattorna syns är oftast inte så snyggt.
Sen ska du också tänka på att om du får ett tydligt skuggspel så kommer varenda ojämnhet att synas extremt tydligt, så var noggrann med arbetet.
Men det blir livfullt och fint om man får till det, lycka till!
Sen ska du också tänka på att om du får ett tydligt skuggspel så kommer varenda ojämnhet att synas extremt tydligt, så var noggrann med arbetet.
Men det blir livfullt och fint om man får till det, lycka till!
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Likare? Vad är det?