Vi har byggt om köket i vår gamla stuga och vill ha en fläkt, dock inte en traditionell köksfläkt som vi tycker tar för mycket utrymme i anspråk i ett redan trångt kök. Nej målet är att hitta en väggfläkt av något slag som vi kan fästa direkt på ventilen som syns i ovankant i bifogad bild (sotaren har godkänt kanalen).

Jag vet dock inte om det vi önskar överhuvudtaget existerar. Väggfläktar finns det ju gott om, men finns det någon modell som är lämplig som köksfläkt tro? Det krävs väl ett fettfilter av något slag, vilket ju verkar svårt att klämma in i en liten väggfläkt.

Vi är jättetacksamma för alla tips och råd, kanske någon har haft liknande utmaning?

Mvh Tor Kjelstrup

• Nytt kök med gröna skåp och trägolv i gammal stuga. Kartong på bänkskiva, ventil synlig på väggen ovanför diskbänken, plats för fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det finns visst cylinderformade vägghängda fläktar. Hur effektiva de är och om de kan kopplas till befintligt utlopp låter jag bara osagt.

• Gilla
Tor Kjelstrup
  • Laddar…
Blir ni snarare inte av med mer än ett halvt överskåp genom att inte välja en vanlig köksfläkt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
För bra uppsugningsförmåga bör ju fläktkåpan nedtill vara ungefär lika bred som hällen och inte vara mycket mer än 50 cm över hällen.

För mer än 60 år sen eller så var det nog rätt vanligt med typ ett fläkthjul i kanalöppningen, men det var ineffektivt, bara en mindre del av matoset åkte ut den vägen, och sen behövde kanalen sotas med bara några få års mellanrum. Inget för hus med öppen planlösning.

• Gilla
Tor Kjelstrup
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Blir ni snarare inte av med mer än ett halvt överskåp genom att inte välja en vanlig köksfläkt?
Skåpen på bilden är de nya skåpen, eller jag kanske missförstår dig..

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det finns visst cylinderformade vägghängda fläktar. Hur effektiva de är och om de kan kopplas till befintligt utlopp låter jag bara osagt.
En effektiv sådan hade varit perfekt.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det var ett superbra tips! Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.