153 148 läst ·
1 141 svar
153k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Fairlane skrev:
Nej, nu "glömde" du väl min hyllning av rörmokaren som kostade rätt mycket, men var tydlig?
Nej, Men jag glömmer inte dina femtielva andra inlägg. För dig handlar det bara om hantverksförakt och att komma billigt undan. Det lyser så tydligt igenom.Fairlane skrev:
Inte alls, men jag är inte heller intresserad av att betala sjuka överpriser.Problemet med din typ är att en erfaren hantverkare läser dig snabbt. Det spelar ingen roll hur hantverkaren lägger upp det. Du kommer alltid tycka att det är ett överpris TILLS du tror att du gör en bra affär. Då blir du nöjd.
Sjuka överpriser betalar du dagligen. Det kan vara när du köper livsmedel, bläck till skrivaren, anlitar en arkitekt, anlitar en advokat osv. Men det sticker i ögonen på dig när en hantverkare verkar tjäna pengar.Fairlane skrev:
Det är jag medveten om att det kan vara fallet, men det går att kommunicera med kunden om den saken isåfall. Toaletten som Bauhaus säljer för 2000:- och rörmokaren för 5000 kr, skillnaden beror inte bara på att rörmokaren betalar mer i inköpspris, såvida man inte betalar över 4000 kr, men det betvivlar jag.
Yale-låsen vet jag att det är dyrare för låssmeden, men inte dubbelt så dyrt och är man bara ärlig så kan jag absolut köpa den vägen. Är skillnaden på toaletten 500 kronor så kör, är den 3000 kronor, nej. Var gränsen går är inte glasklart, men långt innan 3000 kr. Om skillnaden är så stor vore det kanske en bra grej att alla slutar köpa från den dyra grossisten ett tag[qoute]
Det går att kommunicera med de allra flesta kunderna. Men inte med kunder som dig. Som tur är så märker man det snabbt och backar sakta tillbaks och tackar för sig. ”Sluta handla hos den dyra grossisten”. Jag skulle vilja se den kund som skulle bli glad ifall en hantverkare åkte runt och köpte klippvaror på olika ställen. Inte fan springer du fram och skäller på Ica handlaren för att hans schampo är dubbelt så dyrt som på ÖB. Tänk vilket påslag och överpris Ica handlaren måste ha. Och ändå är det samma märke.
Jag tror 98,9% av alla rörmokare är djupt medvetna om priset på en wc stol från Gustavsberg på Bauhaus. Därför så minimerar han antagligen sitt påslag på just en Wc stol. Men att sälja den billigare än sitt eget inköpspris. Där går nog gränsen. [qoute]
Fairlane skrev:
Javisst, vi kan titta på massa elprylar till ett kök om du vill. Elfirman ville ha 6000 kronor för materialet som på elbutik kostar 1600 kronor och en flera elektriker reagerade också över överdebiteringen och sa att runt 1600 kr var deras inköpspris. Det var knappast frågan om några lockvaror. Det var en stor elfirma som sket fullständigt i kunden.
Återigen. Jag försvarar inte grossistprislistor även om jag förstår att dom finns och kommer att finnas så länge beställaren accepterar detta.
Själv jobbar vi med inköpspris X 10%. Det är egentligen för lite. Kan inte heller säga exakt vad som krävs men ca 20% skulle egentligen behövas. [qoute]
Fairlane skrev:
Du läste tydligen fel...
Jag skrev: "Men om man frågar vad det kostar att få dessa torkarblad bytta, får man ett pris eller får man "du får ett bra pris, jag fixar 20% rabatt"?"
Dvs, jag skrev inte att man skulle fråga. Jag ställde en fråga vilket svar man skulle få om man ställde frågan, en fråga som du inte kunde besvara.
Jag tycker det är precis lika svinigt att blåsa kunden där. [qoute]
Men du blir lika ”blåst” hos märkesverkstan vare sig du frågar eller ej. Även om du skulle få svaret. ”Du får 20%” så blir du precis lika blåst som via dina exempel med hantverkare. Bilverkstan har nämligen också grossistprislistor. Det framgår för några inlägg sedan att att par torkarblad kostade ca 850 kr hos mörkesverkstan och 150 kr på Biltema. Nu är det såklart inte samma produkt. Men ett stort påslag kommer du få betala. Var så säker. Du kan fråga hur mycket eller lite du vill. Blåst blir du hela dagarna. [qoute]
Fairlane skrev:
Men om man frågar vad det kostar att få dessa torkarblad bytta, får man ett pris eller får man "du får ett bra pris, jag fixar 20% rabatt"?[qoute]
Testa. Om du får svaret 20% borde väl du med ditt pris intresse klara av att ställa ytterligare en fråga. Eller? [qoute]
Fairlane skrev:
Jag tror en bättre variant än att ta med sig revisorn är att vara tydlig samt att läsa vad folk skriver istället för att hitta på...[qoute]
Mot sådana som dig spelar tydligheten ingen roll. Likt en varg i fårakläder har du en helt annan agenda. Att komma billigare undan. Du vill inte förstå att på sista raden kommer det stå samma summa. Sen om summorna trollas runt mellan posterna arbetstid, servicebil och material spelar ingen roll. Sista raden måste bli densamma. Annars tvingas man sänka sina marginaler. Det tror jag få är intresserade av bara för att du ringer.
När det gäller tydlighet mot normala konsumenter rekommenderar jag alltid. Läs på lite. Prata med vänner. Se till att alltid få ett skriftligt avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund. Ta inget för givet och anta absolut inte någonting ifall du inte vill bli besviken. Fråga om du är osäker. Vill inte hantverkaren gå med på detta. Ring vidare.
God Morgon [qoute]
när en firma installerar dina inköpta prylar som jag utgår från är godkända för ändamålet tar han på sig ett garantiåtagande som är reglerat i konsumentlagstiftningen.D Daaaaaniel skrev:Vad jag tycker är generellt i denna tråd är följande; många hantverkare tycker konsumenter är dumma i huvudet - många konsumenter tycker hantverkare är dumma i huvudet.
För mig låter det som en slags låsning i en konflikt likt Israal-Palestina eller liknande långbänkare.
Det är klart att om du föraktar mig, kommer jag att förakta dig. Vice versa.
Hur tar vi oss då vidare, ifrån detta tillstånd? Någon måste ju helt enkelt börja. Ska det vara konsumenten? Eller ska det vara hantverkarna?
Personligen tycker jag nog hantverkarna. Dels för att de är leverantörerna (kunden har alltid... någonting ni vet.)
Och dels finns det ett fåtal större organisationer som tillsammans skulle kunna verka för en attitydförändring i branschen som skulle få större effekt än om ett fåtal konsumenter gjorde detsamma. El-installatörerna kan sluta förlöjliga "hemmapulare". Beijer Bygg kan lägga ner sitt "Bygga åt idioter". Etc.
Ska vi kanske börja så? Ska vi kanske börja med att branschen slutar tycka - öppet - att sina kunder är så jävla dumma i huvudet? Kanske är jag då lite mer tolerant och lite mindre misstänksam när jag pratar med en hantverkare. Kanske blir jag då lite gladare mot den? Kanske blir den då lite gladare mot mig? Kanske blir jag då lite gladare tillbaka? Titta, plötsligt hade vi en trevlig kund-relation ihop.
ge mig ett skäl till varför en firma ska ta på sig denna risk utan att ha tjänat något på prylarna.
det är dessutom precis som när du servar din bil på verkstaden, bilverkstaden tjänar pengar på olja filter etc. samma sak i den här branschen, man vill tjäna pengar prylarna är en del i det har sedan flera årtionden varit gott om jobb då väljer firmorna att ta de arbeten de tjänar bäst på inget konstigare än att du byter arbete när du får ett erbjudande hos konkurrenten med högre lön.
det är helt enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan.
vissa firmor tar på sig att montera dina prylar men kommer då att kräva en högre timpenning. gillar man inte detta så får man nog helt enkelt montera själv. finns inget krav att firmor ska utföra jobb åt alla, många firmor tar helt enkelt inte på sig arbeten åt privatpersoner då dessa ofta har uppfattningen att bara tid som firman är hos kund ska faktureras, tiden för att transportera sig dit fixa prylar köra bort skrot etc ska ingå i timpriset verkar vara en vanlig uppfattning att då lägga en massa energi på tvister om betalning lockar inte.
så mitt råd är begär ett fast pris så slipper du fundera på tid prylar etc det kommer att vara lite dyrare för de flesta då firman måste ta höjd för oförutsedda saker, men ingen blir överraskad av fakturan eller annars utför arbetet själv och hoppas att det fungerar.
Finns tydliga och bra svar i tråden hur konsumenttjänstlagen är uppbyggd och fungerar i praktiken. Bara att läsa bakåt i tråden så kanske du också förstår.useless skrev:
Då får jag önska Portugiserna välkomna och lycka till. Hittills har jag inte stött på någon gästarbetare därifrån.K kortis skrev:
Krille-72, en konkret fråga då när det gäller garantier/reklamationer. Har jag rätt att kräva att rörmockaren som gjorde jobb hos mig och inte isolerade rören för kallsidan genom bjälklaget kommer tillbaka och gör om jobbet utan kostnad för mig ?
Och hur ska jag få honom att göra det nu efter det att jag betalt hans faktura ?
/Fredrik
Och hur ska jag få honom att göra det nu efter det att jag betalt hans faktura ?
/Fredrik
Krille-72 skrev:
du får nog kolla detta lite bättre om du köper en värmepump får du garanti precis som på en dator.U Uffe-Nacka skrev:Klart du får garanti, köper du en tex en HP dator så är det ju HP som står för garantin dessutom 2 år, och det är ju samma sak om du säljer en frånluftvärme pump, du står inte för nåt, du kommer ju dessutom ta betalt för att byta ut den trasiga. så varför betala 100-300 % mer när du ändå inte får något för det. Är den trasig vi installation så lär ju du få stå för det extra arbetskostanden. Så nästa gång du vill köpa en dator så säg vilken model du vill så går jag och köper den på Elgiganten och läger på 300% och säljer den till dig(PS det behöver inte vara datorer, jag kan nog fixa vilken vara som helst med dom påslagen)
en värmepump får du dock beroende på fabrikat 7-10 års garanti om den köpts och installerats av en firma.
om du vill ha det riktigt billigt köp prylarna själv installerar själv så behöver du inte bli upprörd över firmornas fakturor. dom har ingen skyldighet att göra jobb åt dig utan väljer själva vem de vill ha som kund.
Istället för att slängs en bit gängtejp på golvet så kan dom lägga den i fickan. Ska jag betala för det? Eller plocka med sig rörbiten som blir över när dom går därifrån.. Då är det arrogans hantverkare har.Krille-72 skrev:
Ha med er en sop och lägg en minut på att sopa så blir ni mer omtyckt. Och är ni girig så ta betalt för den minuten.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 977 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 977 inlägg
Jag vet inte hur mycket tydligare jag ska bli för att du ska förstå.Krille-72 skrev:
Mot sådana som dig spelar tydligheten ingen roll. Likt en varg i fårakläder har du en helt annan agenda. Att komma billigare undan. Du vill inte förstå att på sista raden kommer det stå samma summa. Sen om summorna trollas runt mellan posterna arbetstid, servicebil och material spelar ingen roll. Sista raden måste bli densamma. Annars tvingas man sänka sina marginaler. Det tror jag få är intresserade av bara för att du ringer.
Rörmokare är tydlig med att det är 3 timmars minimitid à X kr/h + servicebil à 750:-
Fakturan kommer och stämmer med det man sa innan = Jag är en nöjd kund
Rörmokare säger att han tar X kr/h, men nämner inget om minimitid och servicebil, samma faktura som ovan kommer efter att rörmokaren varit hos mig 15 minuter = Jag är en missnöjd kund
Vill jag också ha lägre priser om möjligt? Självklart, vem vill inte det? Det vill väl alla människor? Därmed inte sagt att det går i alla lägen.
Istället för att vara tydliga så kommer istället en massa hittepå-saker som:
"har du köpt material själv så kommer ingen firma kunna skriva ett intyg om säker vatten"
"har du inte ett intyg om säker vatten så får du ingen ersättning från försäkringsbolaget om det blir problem"
etc. Sanningen är väl den att är arbetet korrekt utfört som kommer försäkringsbolaget ersätta, oavsett vem som gjort arbetet. Är arbetet felaktigt utfört så hjälper inte ett säker-vatten-intyg. Då får man hoppas att firman försäkring kliver in istället.
Eller: "Om din blandare går sönder och du har köpt den själv så måste du själv betala rörmokaren som plockar bort den och monterar en ny". Ja så blir det, men det är ju ett val jag kan göra, på samma sätt som att jag inte tar alla försäkringar på vitvaror etc. Ja, den gången diskmaskinen går sönder så får jag köpa en ny och betala själv, bara för att jag inte tecknade en försäkring, men å andra sidan tecknade jag inte heller försäkringen för tvättmaskinen, hällen, ugnen, kylskåpet, TVn, mobiltelefonen, datorn etc, så jag kan ta den ekonomiska smällen i det läget.
frma71 skrev:
Krille-72, en konkret fråga då när det gäller garantier/reklamationer. Har jag rätt att kräva att rörmockaren som gjorde jobb hos mig och inte isolerade rören för kallsidan genom bjälklaget kommer tillbaka och gör om jobbet utan kostnad för mig ?
/Fredrik
Nu är det lite svårt att svara eftersom jag inte vet hur beställningen såg ut. Men jag kan försöka svara ändå.frma71 skrev:
/Fredrik
Blir lite kortfattat svar som är lite generella urklipp från Ktjl. Du får läsa och fundera ifall du känner igen ”ditt fall”. Sen kan vi diskutera vidare.
Från Konsumenttjänstlagen:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt
Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.
Fel hos tjänsten
Vad som avses med fel
9 § Tjänsten ska anses felaktig, om resultatet avviker från
- vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
- sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
- vad som därutöver får anses avtalat.
10 § Tjänsten skall vidare anses felaktig, om resultatet avviker från sådana uppgifter av betydelse för bedömningen av tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som kan antas ha inverkat på avtalet och som i samband med avtalets ingående eller annars vid marknadföring har lämnats
- av näringsidkaren,
- av någon annan näringsidkare eller av en branschförening eller liknande organisation för näringsidkarens räkning, eller
- av en leverantör av material till tjänsten eller av någon annan i tidigare led.
Reklamation
17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Avhjälpande
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).