153 143 läst ·
1 141 svar
153k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Man jobbar för att tjäna pengar. Inget annatuseless skrev:
hur överlever alla andra jobb där man fakturerar sin tid? En lärarinna kräver väl inte att ungarna ska köpa läroböckerna av henne? Eller att hon ska då sälja materialet som behövs för att bygga skolanHenrik Nordlander skrev:
Det handlar om garantier hos bilverkstan. Det blir jobbigt för alla om en vattenpump skär efter 20 mil, var det teknikerns fel eller den billiga pumpen från Autodoc?Rkarlsson skrev:
Bevisläget är svårt, och tråkigt, hade pumpen köpts på verkstan hade det inte varit några frågetecken.
Nu får nog hantverkarna i tråden svara på. Men jag har en uppfattning av att det är mkt ställtider mm. Svårt att komma upp i en vettig beläggning, dvs +80%, om man jobbar med mindre privatjobb mm. Har själv för länge sedan haft en del bolag med konsultverksamhet och med bra mkt högre timpriser, ändå behövs en bra beläggning för att få ihop det
Finns säkert alltjänstare som vill jobba med kunder som köper material.K Krillehus skrev:
Jag behöver de inte och jag har fritt spelrum att solla bort dem!
Jobbar på ett ställe där vi jobbar för att tjäna pengar, inget annat ! Med det följer att vi har de bra !
Detta blir ju samma för vvs-killen om något går sönder som han inte köpt. Var det en felaktig installation eller fel på saken. Därför dom vill vara den som köper in det dom monterar. Dom tjänar ju också mer på jobb där dom köper material så klart. Det finns dessutom tillräckligt med jobb för att tacka nej till sådana här jobb där dom bara ska dit och sätta upp kundens saker.JA”Snabbe” skrev:
jag köpte en NIBE pump. NIBE och deras försäkringsbolag stod för garantin på den. Reparationen gjordes sedan av deras utsände reparatör, inte samma firma som installerade. Så det spelar ingen roll vem som köper pumpen. Men VVSaren vill ha gratis pengarJA”Snabbe” skrev:
Finns inte ett vvs företag i vårt avlånga land som skulle överleva om man bara fakturera tid. Dem som överlever på bara tiden, tar antingen inte ut någon lön, saltar timmarna eller har betydligt högre tim pengG guggen skrev:Nu får nog hantverkarna i tråden svara på. Men jag har en uppfattning av att det är mkt ställtider mm. Svårt att komma upp i en vettig beläggning, dvs +80%, om man jobbar med mindre privatjobb mm. Har själv för länge sedan haft en del bolag med konsultverksamhet och med bra mkt högre timpriser, ändå behövs en bra beläggning för att få ihop det
så är det, men man kan inte bli rik på att sälja sin egen tid.G guggen skrev:Nu får nog hantverkarna i tråden svara på. Men jag har en uppfattning av att det är mkt ställtider mm. Svårt att komma upp i en vettig beläggning, dvs +80%, om man jobbar med mindre privatjobb mm. Har själv för länge sedan haft en del bolag med konsultverksamhet och med bra mkt högre timpriser, ändå behövs en bra beläggning för att få ihop det
Däremot varje gång jag har en hantverkare hos mig får jag betala för deras bil, körtid och avrundning uppåt i tidsåtgång.
Why ok. Så om man fakturerar 1200 SEK i Tim så tjänar man inte pengar?Henrik Nordlander skrev:
Jag tror att hela den här historien med att gömma intäkter och kostnader i material är skadligt för branschen och dessutom på gränsen till lagligt (har ännu inte prövats i rätten vad jag vet, det har förlikats). Särskillt mot privatpersoner. Bättre att ni höjer arvodet 30%.
Det jag syftar på är om jag köper dyra detaljer som bromsar. Så vill tex inte volvo byta dessa. De tar hellre sina egna plus jobb för 1000-1100 kr timmen.JA”Snabbe” skrev:
Det behöver inte ens vara volvo heller. Men jag har vid vissa tillfälle jag lämnat in skickat med delar, sagt att jag tar ansvar för delarna (inte dålig pirat) och de tar ut timpenning.
Min förhoppning är att alla ska äta oxfilé och trivas med det man gör.
Ser dock inte problemet att jobba med material som firman själva inte har köpt in.
Borde va enkelt att korrigera timpris till vad det nu behöver vara då kund önskar köpa in materialet själv.
Ser dock inte problemet att jobba med material som firman själva inte har köpt in.
Borde va enkelt att korrigera timpris till vad det nu behöver vara då kund önskar köpa in materialet själv.
G guggen skrev:Why ok. Så om man fakturerar 1200 SEK i Tim så tjänar man inte pengar?
Jag tror att hela den här historien med att gömma intäkter och kostnader i material är skadligt för branschen och dessutom på gränsen till lagligt (har ännu inte prövats i rätten vad jag vet, det har förlikats). Särskillt mot privatpersoner. Bättre att ni höjer arvodet 30%.
Vilken röris fakturerar 1200 i timmen ?K Krillehus skrev:
Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)
Cirka 500 går till att täcka bara mig o min lön.
Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"
Absolut, men Jag hävdar att det inte är riktigt samma sak med en Vatette kulventil köpt på Hornbach eller hos Ahlsell, kontra en grenrörspackning till en Q7 V6 diesel köpt på Autodoc istället för hos Audi. Helt olika jobb, att byta ventilen tar några minuter, medans hela motorn måste ur för att byta packningen.D dthompa skrev:Detta blir ju samma för vvs-killen om något går sönder som han inte köpt. Var det en felaktig installation eller fel på saken. Därför dom vill vara den som köper in det dom monterar. Dom tjänar ju också mer på jobb där dom köper material så klart. Det finns dessutom tillräckligt med jobb för att tacka nej till sådana här jobb där dom bara ska dit och sätta upp kundens saker.
Tro mig, ingen bransch är så granskad och under luppen som bilbranschen. Vi får inte gör minsta fel utan att det ska va gratis bromsskivor osv osv. Goodwill hit och godwill dit, annars går man till Kalla Fakta.
Därför vill man helst inte sätta dit nått icke original. Men vi låter kunden köpa saker själv om dom vill, och vi är auktoriserade för alla de stora bilmärkena, BMW, VW, Audi, Skoda, Mercedes, Volvo mfl.
