154 882 läst ·
1 141 svar
155k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Ja det är väl lite deras affärsmodell att sälja installationer med kringtjänster osv.
Hade en röris här en heldag i veckan pga fryst vatten, men han hittade inte proppen. Slutade med att han ville att jag skulle bryta upp golvet och sen installera nya rör på hela nedervåningen.. befintlig installation kanske är 10-15 år spinner lastgammalt
Hade en röris här en heldag i veckan pga fryst vatten, men han hittade inte proppen. Slutade med att han ville att jag skulle bryta upp golvet och sen installera nya rör på hela nedervåningen.. befintlig installation kanske är 10-15 år spinner lastgammalt
Rimligt påslag på material är 20%. Dessa 20% är till god hjälp att finansiera en del av den tid/kostnad som företagaren/företaget avsätter på att räkna på jobb, bokföring, myndighetskontakter, vidareutbildning, materialbeställning mm.K Krillehus skrev:
Detta är ju något som kunden aldrig eller sällan får insyn i.
Hej.Jag har drivit egen rörfirma i stort sett hela mitt liv (40 år.) Inte lätt att leverera material längre när du-ni som kund köper under mina inköpspriser på nätet.Sen en sak som du-ni inte tänker på är att har jag-vi monterat ditt inköpta material så har jag-vi hela ansvaret gällande försäkring om det händer nåt.(kanske fel på din blandare så den orsakar en skada).Även om den var rätt monterad så åker monterande firma på försäkringsärendet.Sen har jag aldrig sysslat med såna påslag.Som jag skrev innan inte lätt för oss,när det går att köpa på nätet under våra inköpspriser,ibland för vårt Momspåslag från leverantör.Kanske värt att unna OSS lite av kakan så att vi finns kvar o kan hjälpa er när ni behöver OSS......Annars kanske det inte finns nån kvar snart..Jag har som tur är stort sett lagt ner verksamheten nu.Det var mycket bättre när vi hade byggmoms,då kunde vi leverera både material och arbetsinsats till lägre Moms...(12,87%) innan den togs bort..Inte lönt med svartjobb på den tiden....Gällde ju både nybyggnad och reparationer.ROT avdraget gäller ju bara reparationer..(Annars får ni väl anlita nån svartjobbare som inte har varken försäkring eller garant)K Krillehus skrev:Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.
Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.
Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Exakt det jag skrev =) Volvo vill inte ta i annat än sina egna grejer i stan här. Men den ackrediterade verkstan på macken här gör det gärna för timpeng. Förutsatt att du inte köpt billigaste delen som inte passar rakt på.K kortis skrev:
Jag har lämnat in för hjullager någon gång och det har inte varit bekymmer. Men då kom jag med spindeln och inte bilen så de bara pressade.
Skillnaden mellan de stora volvo och lilla macken är att volvo har bara montörer och macken har mekaniker (inte alla då) som faktiskt lagar om det går.
Det är inte fråga om någon hjälp. Rörläggaren lever i symbios med kunden. Åtminstonne borde det vara så. Men på grund av att tillgången är mindre än efterfrågan, är det ömsesidiga beroendet raserat. Därför har hantverkare utvecklat primadonnaliknande divalater, som det vittnats om, om och om igen, här.R Rollerörkrök skrev:
Varför skall kunden "unna" proffset någonting, när hantverkaren inte gör desamma?
Staffan
K Krillehus skrev:
Kanske inte i reda pengar och det gör det kanske inte för hantverkaren heller men ponera att du ska åka och hyra släp och köra några mil och samtidigt värdera din egen fritid så kan man ju inte påstå att det är gratis att göra sig av med skräpet.
Så du menar att det skulle vara rimligt att betala 900kr/timme även om det bara är en rörstump som har gått sönder och skall bytas ut eller en liten ventil?G guggen skrev:
Förhandla med röris innan arbetet istället då de säkert kan göra något åt procentsatsen i påslaget innan de ger prisförslag...
Säg 2-3 timmars arbete med resor för detta minijobb. Faktura på 1800-2700 kr + 150 kr för minikulventilen. Helt rimligt och troligen samma eller lägre än dagens marknadspris.Andreas.rekstad skrev:
rutavdrag borde funkaKrille-72 skrev:
Vilken typ av trädgårdsarbete kan jag få rutavdrag för? | Skatteverket
F Fortissimo skrev:Jämförelsen är dålig framför allt för att man inte betalar restaurangpersonal per timme utan man köper en vara (eller två eller tre) till fast pris. Att ta med egen mat till en restaurang är mer som att ta med en egen TV till Elgiganten, be en säljare sälja in den åt dig och i kassan betala för säljarens och kassapersonalens tid.
Det är sant men jag tror att en kock vill jobba med sina egna råvaror och restaurangen vill sälja in sina drycker med 300-400% påslag för att de så klart tjänar på det. Jobbar man utan att sälja material kallas det för konsultarbete och då är det helt andra timpriser vi snackar.
JA”Snabbe” skrev:
Absolut, men Jag hävdar att det inte är riktigt samma sak med en Vatette kulventil köpt på Hornbach eller hos Ahlsell, kontra en grenrörspackning till en Q7 V6 diesel köpt på Autodoc istället för hos Audi. Helt olika jobb, att byta ventilen tar några minuter, medans hela motorn måste ur för att byta packningen.
Konstiga exempel som gynnar din egen bransch, jämför istället om golvvärmeslangen inte håller måttet och plattan måste bilas bort på hela huset kontra ej original bromsbackar som tar 10 minuter att byta.
Ursäkta. Jag menade såklart Rutavdrag. Jag blev som sagt förvånad över hur lite Rutavdrag dom kunde erbjuda sig att ansöka om i förhållande till totalsumman på offerten. Eftersom ingen hade förklarat sin offert så jag förstod så antar jag att dom inte kan ansöka om rot för arbetstiden dom behöver för att transportera bort och slänga skiktenT tergo skrev: