Forzza Forzza skrev:
du verkar veta det mesta, då vet du säkert vad en rörmokare, elektriker, snickare kostar netto? jg vet men vet du?
Kan du inte berätta det då så vi vet vad vi diskuterar?

• Gilla
LMC400 och 1 till
  • Laddar…
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
20.000%? Vad fick du egentligen ge för pump och GV? Att sen rörfirman inte har ett lager är en grov generalisering, dom som bor på orter där ahlsell och Dahl inte finns är tvungna att lägga lager.
Vad är cc-standard då? 150cc? 160cc? 40cc eller nya 60cc?

slår ju aldrig fel att vi kör rörutsläpp 160cc som är ”standard”, sen kommer kund med 150cc blandare som den köpt på bygghemma. Den är troligtvis svart också. Då är det jävligt svårt att få till det bra iom 150cc blandare ofta är gjorda för staffar, ej blandarfäste, för att det ska bli snyggt.

kommunikation med kund säger du då, absolut. Kunder har dock en fäbless för att ändra på saker och ting

K Krillehus skrev:
hur överlever alla andra jobb där man fakturerar sin tid? En lärarinna kräver väl inte att ungarna ska köpa läroböckerna av henne? Eller att hon ska då sälja materialet som behövs för att bygga skolan
Nej, resten betalar du i form av skatt

• Gilla
LMC400 och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
De gånger jag har anlitat rörmokare för större jobb (=bygga nya badrum) har det inte varit några problem att jag har köpt in handfat, toalett, badkar, blandare m.m. Sen har rörmokaren står för alla rör och kopplingar mest för att jag inte varit intresserad av att ta reda på vad som går åt men också för att då har rörmokaren tagit fram det material som passar ihop.

• Gilla
flaxie och 1 till
  • Laddar…
M Mjukis skrev:
Du ifrågasätter inte varför restaurangen inte tillåter medtagen mat?
Eller brukar du ta med en bit kött och ber dom steka på den efter dina önskemål?

Som röris kan jag hälsa att det i åtta fall av tio blir problem när kunder köper egna prylar. Vi får då lägga en massa tid och vips blev det dyrare för kunden i stället.
Köper kunden en kvalitets-wc så kan det så klart inte vara så mycket som går fel.

Bygga nytt säger du, ska du köpa VP, allt kopplingsmaterial, pex, blandarfästen etc själv? Har du sådan materialkännedom?
Om VP går sönder efter 6 månader, vem ska ta garantin på den tycker du?
En klassiker som vi råkat ut för många gånger är att folk köper muggstol på Bauhaus. Sen när den ska kopplas in saknas avstängningsventilen. En av våra rörisar som vi samarbetar med brukar då ringa upp kunden och fråga ifall han ska åka och köpa en avstängningsventil på löpande räkning eller bara skriva tiden som gått och komma tillbaka om 14 dagar när han har tid nästa gång. De flesta väljer att låta rörisen åka och köpa en ventil. Då brukar han vräka ur sig att det tar ca 1-1,5 Tim. När dom är överens brukar han skrattandes gå ner till bilen och hämta en ventil. När han är klar lämnar han en skriven lapp på muggstolen. ”Nu hade ni tur. Råkade hitta en ventil i bilen. Nästa röris kanske inte är lika snäll...”

Till saken hör att just denna röris har en förståelse att folk vill köpa just muggstolen på Bauhaus. Hans egna inköpspriser är högre en Bauhaus utpriser. Däremot skulle han aldrig komma och arbeta ifall kunden ville köpa allt material.

A Arrie skrev:
Ni pratar här om fel och garantie. Nu köper jag allt från ett företag inkl. installation. Företag går 2 månader senare i konkurs. vem står sen för garantie ifall det funkar inte mer?

Mvh Ralf
Det är bra om man som konsument alltid kollar upp så firman man anlitar har en entreprenadsförsäkring och var dom har sin försäkring. Är hantverkaren rätt försäkrade hjälper försäkringen till.

K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Det är fler aspekter som ligger bakom varför flera yrkesgrupper vill utföra en komplett installation inkl material.
BBR säger en viss sak
Materialtillverkarna en sak
Om vi tar Värmepump som exempel du har köpt en själv och köpt en tjänst av elektriker och rörläggare för att installera den helt ok, men om det nu blir ett problem med den vem ringer du? rörläggaren? elekrikern? förmodligen rörläggaren som svarar tyvärr du får ringa den du köpt den av jag har bara kopplat in den osv. gäller även wc stolar tvättställ osv.
Det går att undvika om hantverkare får en timpeng som är relevant idag så skiker fler här att det är hutlöst att en hantverkare debiterar t.ex 450,-/tim
och då säger jag räkna bakåt vad en hantverkare kostar med en lön på 235,-/ timmen då räcker inte endast 450,- som debitering utan måste ha hjälp med överskott på försäljning material, sen behöver man inte okkra
Men om jag säger då att jag tar 675,-/tim + moms men lägger endast på 10% på materialet redovisad faktura. Vill kund köpa material Ja då lägger jag på 10% på vad jag skulle betala för materialet, samt inte lämna några garantier på material endast på arbetsinsattsen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja då har den juridiska personen med ansvar enligt konsumenttjänstlagen försvunnit så det finns ingen att reklamera till. Tillverkaren av någon enskild komponent kan kanske hoppa in med ett frivilligt garantiåtagande om det uppenbart är ett produktionsfel, men inget att räkna med.

Småföretag är därför riskfyllda tjänsteleverantörer för konsument. Denna ökade risk för konsument kan kompenseras med ett lägre pris.
Enligt min entreprenadsförsäkring skall den hjälpa till vid reklamationer upp till 10 år vid konkurs.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
En klassiker som vi råkat ut för många gånger är att folk köper muggstol på Bauhaus. Sen när den ska kopplas in saknas avstängningsventilen. En av våra rörisar som vi samarbetar med brukar då ringa upp kunden och fråga ifall han ska åka och köpa en avstängningsventil på löpande räkning eller bara skriva tiden som gått och komma tillbaka om 14 dagar när han har tid nästa gång. De flesta väljer att låta rörisen åka och köpa en ventil. Då brukar han vräka ur sig att det tar ca 1-1,5 Tim. När dom är överens brukar han skrattandes gå ner till bilen och hämta en ventil. När han är klar lämnar han en skriven lapp på muggstolen. ”Nu hade ni tur. Råkade hitta en ventil i bilen. Nästa röris kanske inte är lika snäll...”

Till saken hör att just denna röris har en förståelse att folk vill köpa just muggstolen på Bauhaus. Hans egna inköpspriser är högre en Bauhaus utpriser. Däremot skulle han aldrig komma och arbeta ifall kunden ville köpa allt material.
Det är ju en kul fikarumshistoria men det är en hantverkare som ljuger och spelar spel med sina kunder och dessutom inte följer konsumenttjänstlagens krav på att att tillvarata sina kunders intresse. Så i verkliga livet utanför gubbarnas historieberättare, nej tack.

Redigerat:
  • Gilla
possum77 och 7 till
  • Laddar…
M Mjukis skrev:
Vad är cc-standard då? 150cc? 160cc? 40cc eller nya 60cc?

slår ju aldrig fel att vi kör rörutsläpp 160cc som är ”standard”, sen kommer kund med 150cc blandare som den köpt på bygghemma. Den är troligtvis svart också. Då är det jävligt svårt att få till det bra iom 150cc blandare ofta är gjorda för staffar, ej blandarfäste, för att det ska bli snyggt.

kommunikation med kund säger du då, absolut. Kunder har dock en fäbless för att ändra på saker och ting
160c/c är endast standard i Sverige och Argentina. EU standard är 150 och from 2021 gäller c/c 60 för kv/vv

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det ÄR ett argument värt att fundera på. Säg att du köper och hantverkaren monterar och kopplar in en wc fixtur som sedan byggs in. Något händer. Vem ringer du?
Exakt detta hände mig. Jag ringde IFÖ som kom och fixade problemet.

• Gilla
FC_Bygg och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare
K Krillehus skrev:

Claes Sörmland
Enligt min entreprenadsförsäkring skall den hjälpa till vid reklamationer upp till 10 år vid konkurs.
Berätta mer, när ditt företag går i konkurs hur får alla dina kunder från de senaste tio åren veta detta och direkt kontakt med detta försäkringsbolag? Normalt sett brukar ju bara konkursade företag försvinna från jordens och internets yta.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
I normala fall och i andra sammanhang vore det olagligt att inte låta kostnadsredovisningen spegla verkligheten. Denna form av systemkorruption är bara en liten del av alla baksidor som tyvärr växer i takt med marknadsliberalismen i allmänhet och byggbraschen i synnerhet. Med tanke på vilka stora belopp och mäktiga krafter som finns bakom så ser framtiden inte särskilt ljus ut.

Jag tror inte du klarar att plocka ut alla detaljer som rörmokarn behöver.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.