För att slippa en skarp 90-gradersvinkel mellan golv och vägg i ett badrum som skall helkaklas undrar jag om det finns kakelplattor som skapar en mjukare och mer lättstädad vägg/golvövergång (även till hörn mellan två väggar). Det skulle kunna vara en platta som utåt ger en 45-gradersvinkel eller en platta med en rundad profil (se bifogad skiss). Jag har ett minne av att för många år sedan ha sett ett badrum med denna lösning men jag kan inte finna några sådana plattor när jag söker på nätet.

Jag kan gissa att det finns en del problem med att sätta ett övergångskakel så att det ligger i rätt nivå både mot väggkaklet och mot golvkaklet, eller? Men om man klarar det skulle man väl slippa silikonfogar?

Skulle ett alternativ kunna vara att i underarbetet före tätskiktet bygga upp en trekantslist längs golvets kanter som man sedan kaklar och därmed får en 45-gradersvinkel?

Hälsningar,
Vänsterbacken

• Skiss på profilkakel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Kolla hos en välsorterad kakelbutik. Det du söker heter hålkäls-klinker och brukar mest användas i offentliga utrymmen såsom skolor m.m.

Finns som sagt i golv-väggvinkel och till ytterhörn och innerhörn till socklar.

Denna lösning kräver att du kör med en sockel utav klinker i badrummetsedan kan du fortsätta uppåt med valfri kakel.

Hålkälsklinker! Tack för svar och hjälpen med terminologin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.