4 242 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Finns det några stora verktygstilverkare där kvaliteten inte har försämrats?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
I tråd efter annan här på byggahus och på andra forum har jag sett att det klagats på att kvaliteten på kända professionella verktyg inte är som den brukade vara, Jag kan minnas att det har klagats på bland andra AEG, Bosch, Dewalt Makita, Milwakee, Bahco och till och med Hilti. Jag är själv för ung för att ha erfarenhet från hur kvaliteten var från dessa märken på 60-80-talet. Frågan är finns det något märke där kvaliteten inte har försämrats? Är det en generell kvalitetsförsämring eller är det ett resultat av att vissa av tillverkarna har försökt lansera lite billigare modeller som försökt fylla glappet mellan gör det själv-verktyg och professionella verktyg?
Här på forumet är det väl framförallt B&D märken (B&D o DeWalt) som får ta stryk för försämrad kvalitet.
Bahco har ju även dom tagit några steg i fel riktning.
I övrigt så kan jag nog inte säga att kvaliteten generellt gått ner.
Bahco har ju även dom tagit några steg i fel riktning.
I övrigt så kan jag nog inte säga att kvaliteten generellt gått ner.
Det beror också på vad du menar med "kvalitet". Ta som exempel den första elektriska borrmaskin jag kom i kontakt med. Jag minns inte märket, det kan ha varit B&D, eller kanske en Wolfcraft. Den hade ett hölje av gjuten aluminium och en rejält tilltagen nyckelchuck. Effekten var förhållandevis låg, särskilt i förhållande till vikten, som var desto högre. Det fanns inga växlar eller elektronik, det var fullt spett eller inget alls. Den här maskinen hade tekniskt sett väldigt hög kvalitet. Den var i princip outslitlig. Hade man kört över den med bilen hade det inte hänt nånting med den. Men jag tror inte någon skulle kunna tänka sig att använda den i dag.
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter. I
Läs mer
Jag tycker att begreppet "rätt kvalitet" som clas ohlson körde med ett tag är mycket bättre än hög kvalitét. Jag skulle också undvika att sätta likhetstecken mellan hög kvalitét och lång hållbarhet/robusthet.
Vilka märken brukar leverera hög kvalitét i förhållande till priset, och tvärtom?
Vilka märken brukar leverera hög kvalitét i förhållande till priset, och tvärtom?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Festool och hilti.pelpet skrev:
Dom är dyra som tusan men funkar alltid!
Nu kommer någon säga emot mig och det är helt ok.
Tror att mycket beror på vem man är, dvs upplevd kvalitet
Dom märken som jag upplever har bra och hållbara elverktyg är Hitachi, Panasonic och Makita.
Snikmodellerna är då borträknade från alla tillverkarna eftersom dom ofta håller sämre än dom dyrare.
När det gäller gamla elverktyg så är det väl som med annat gammalt, prestandan var sämre men prylarna håller bättre.
Snikmodellerna är då borträknade från alla tillverkarna eftersom dom ofta håller sämre än dom dyrare.
När det gäller gamla elverktyg så är det väl som med annat gammalt, prestandan var sämre men prylarna håller bättre.
Det viktiga som jag ser det med verktyg av alla de slag är att de fungerar när jag ska ha dem.
B&D är i mina ögon inte dåliga, men de tar betalt i en betydligt högre klass än vad de levererar och därför gillar jag inte dem, Dewalt är ju förhållandevis billigt jämfört med mycket annat men är väl inte heller det absolut bästa.
Sen är ju frågan vad man behöver, jag har byggt hela mitt hus med biltema och dewaltverktyg och det har fungerat klanderfritt.
Det mesta kommer väl från Kina, jag har själv varit på besök hos ett par Kinesiska tillverkare av handverktyg (ringnycklar tänger osv) och upplever det nog som så att de kan göra bra grejer, men att det är problem att hålla en jämn kvalite, men de förutsättningar som finns så varierar det nog väldigt från batch till batch hur hållbara sakerna är.
Hur det är med elverktyg låter jag vara osagt.
B&D är i mina ögon inte dåliga, men de tar betalt i en betydligt högre klass än vad de levererar och därför gillar jag inte dem, Dewalt är ju förhållandevis billigt jämfört med mycket annat men är väl inte heller det absolut bästa.
Sen är ju frågan vad man behöver, jag har byggt hela mitt hus med biltema och dewaltverktyg och det har fungerat klanderfritt.
Det mesta kommer väl från Kina, jag har själv varit på besök hos ett par Kinesiska tillverkare av handverktyg (ringnycklar tänger osv) och upplever det nog som så att de kan göra bra grejer, men att det är problem att hålla en jämn kvalite, men de förutsättningar som finns så varierar det nog väldigt från batch till batch hur hållbara sakerna är.
Hur det är med elverktyg låter jag vara osagt.
Jag tror nog inte att kvalitén har försämrats snarare så har den ökat. Problemet ligger snarare i komplexitet, fler delar som riskerar att paja. Det är samma sak som med bilar, vad kunde gå fel med en Amazon? En kan räkna det på en hand, vad kan gå fel med en modern V70? 4 delar med 80% tillförlitlighet var håller bättre än 100 delar med 90% tillförlitlighet var.
Farsans Skedborr funkar finfint, Svängborren pajar väl nån gång var tre hundrade år, Drillborren vart hundrade; Black & Deckern i plåt lär väl hålla i 20 år till men nog kommer de batteridrivna vara begravda långt innan dess.
Vill du att det ska hålla? håll nere komponentantalet, det är redigt svårt att paja en snabbståls rundstav på 20mm.
Visst finns det katastrof exempel där materialvalet och komponentkvalité sjunker men de är nog osannolikt att de stora tillverkarna går på tvärs med materialutvecklingen bara för att jävlas.
Ett värdigt första inlägg om jag får säga det själv, en kan nog vara rätt självgod. Nåväl.
Farsans Skedborr funkar finfint, Svängborren pajar väl nån gång var tre hundrade år, Drillborren vart hundrade; Black & Deckern i plåt lär väl hålla i 20 år till men nog kommer de batteridrivna vara begravda långt innan dess.
Vill du att det ska hålla? håll nere komponentantalet, det är redigt svårt att paja en snabbståls rundstav på 20mm.
Visst finns det katastrof exempel där materialvalet och komponentkvalité sjunker men de är nog osannolikt att de stora tillverkarna går på tvärs med materialutvecklingen bara för att jävlas.
Ett värdigt första inlägg om jag får säga det själv, en kan nog vara rätt självgod. Nåväl.
Jag har fått för mig att metabo håller en jämn hög kvalité (slitstarka, funktionella, hög prestanda), men det kanske bara är deras marknadsföring som bitit på mig... (har inga nutida metabosar)
Micro: tror du har helt rätt, få tillverkare som inte faller ner i "kortsiktig vinst"-träsket tror jag. Snabba pengar är lite tidens anda.
Micro: tror du har helt rätt, få tillverkare som inte faller ner i "kortsiktig vinst"-träsket tror jag. Snabba pengar är lite tidens anda.
Kolla gärna denna om ni redan sett dokumentären...
http://topdocumentaryfilms.com/light-bulb-conspiracy/
http://topdocumentaryfilms.com/light-bulb-conspiracy/
Dewalt får ta mycket stryk för att de blivit sämre, de är dock inte min åsikt, så mycket tukt mina verktyg fått utstått så kan man knappast klaga på kvalitet, bla tappat skruvdragaren från andra våningen och överlevt med en repa, skulle utan tvekan jämföra Dewalt med milwaukee och makita alla dagar i veckan,
Bahco däremot tycker ja blivit sämre,
Bahco däremot tycker ja blivit sämre,
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
DeWalt har ryckt upp sig senaste åren. De var hopplöst efter för 3år sedan då de var ensamma kvar med NiCd batterier när konkurrenterna, inkl de andra märkena i B&D konceren hade gått över till LiPo.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Glömde säga att märken som Gedore, Stahwille, Facom, Snap-On och Hazet kan man nog säga fortfarande håller samma klass som för 50år sedan.