2 498 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Finns det någon maskin/som drar ner/sparar spänningen på ett uttag?
Sida 1 av 2
Hejsan! Jag håller på att fixar upp min lilla etta och märker att jag har en 1fas eldragning och 10 ampere prop.
Problemet är att även om jag bara vill ha en ny spis (då den gamla är trasig) så även om jag väljer en bords/bänkspis så med 2 plattor och ugn går över de 2400ish spänning/watt jag kan ha i mitt "kök"
Att byta ut det var inte en fråga enligt bostadsrätten för då behöver jag själv lägga mycket pengar som det inte är värt enligt mig då jag inte ser mig att bo här resten av livet.
Så min fråga vad är det billigaste sättet att lösa detta? Finns det något sätt att typ köpa en generator eller en tranformator eller något som jag kopplar in i vanliga uttaget men som typ laddar och gör så att jag t.ex kan använda en spis med 3000watt i maskinen men då den redan är laddad så drar den ner spänningen som används just då till typ 1500 eller liknande.
Förlåt om jag är otydlig detta är bara jag som försöker få fram vad jag kan göra för att lösa detta då jag verkligen gillar att laga mat och varit utan spis och ugn i en månad. och tänkte om jag kan köpa något som gör att ett av mina uttag lättar spänningen för mitt kök
Problemet är att även om jag bara vill ha en ny spis (då den gamla är trasig) så även om jag väljer en bords/bänkspis så med 2 plattor och ugn går över de 2400ish spänning/watt jag kan ha i mitt "kök"
Att byta ut det var inte en fråga enligt bostadsrätten för då behöver jag själv lägga mycket pengar som det inte är värt enligt mig då jag inte ser mig att bo här resten av livet.
Så min fråga vad är det billigaste sättet att lösa detta? Finns det något sätt att typ köpa en generator eller en tranformator eller något som jag kopplar in i vanliga uttaget men som typ laddar och gör så att jag t.ex kan använda en spis med 3000watt i maskinen men då den redan är laddad så drar den ner spänningen som används just då till typ 1500 eller liknande.
Förlåt om jag är otydlig detta är bara jag som försöker få fram vad jag kan göra för att lösa detta då jag verkligen gillar att laga mat och varit utan spis och ugn i en månad. och tänkte om jag kan köpa något som gör att ett av mina uttag lättar spänningen för mitt kök
Nej, i.a.f. inget som inte blir dyrare än att bara byta säkring (och eventuellt ledningar och uttag).Joniz97 skrev:
Hejsan! Jag håller på att fixar upp min lilla etta och märker att jag har en 1fas eldragning och 10 ampere prop.
Sannolikheten att du bara har 10A till lägenheten är liten. Börja med att kolla vad du egentligen har. Om det är 10A så komma även vad det är för passdel. Dvs färgen i hålet där säkringen stoppas in. Det kan vara så att det ska vara en stötte säkring där. Det går alltid att montera en mindre än avsett.
Finns många ~2 200W bänkspisar med ugn som är gjorda för att köra på en 10A säkring.Joniz97 skrev:
Vad har du för storlek på huvudsäkringen? Är det bara gruppledningen till spisen som behöver "uppgraderas" behöver det inte vara en jättegrej.
Jag har 25 hela lägenheten. 6 till vardagsrummet 10 till kokvrån och 10 till badrummet (som inte har ett uttag alls) vilket blir 26 men huvudsäkringen är 25 amper en fasD Daniel 109 skrev:Sannolikheten att du bara har 10A till lägenheten är liten. Börja med att kolla vad du egentligen har. Om det är 10A så komma även vad det är för passdel. Dvs färgen i hålet där säkringen stoppas in. Det kan vara så att det ska vara en stötte säkring där. Det går alltid att montera en mindre än avsett.
25 amper huvudsäkring. 1 fas från vad jag förstod det för alla hade klagat till brf:en när de renovera ettorna att det var för lågt.C cpalm skrev:
6 till vardagsrum
10 till kokvrån/hallen
10 till badrummet som inte har ett uttag vet ej varför jag har det.
Nu kanske det är jag som är helt okunnig men jag ser 200w men anslutningseffekten är alltid 2500w är det en skillnad? för jag ser spisarna tar 1500w när de är igång på de flesta jag ser. per platta eller 1500/600 på högsta
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Att summan blir mer än 25 spelar ingen roll. Det innebär bara att du inte kan köra fullt på alla ställen samtidigt i någon längre tid utan att huvudsäkringen går. Det kommer man aldrig göra. Ingen dimensionerar för det. Själv har jag 3*20A hemma och skulle jag max alla säkringar så är det kanske 3 gånger de siffrorna. Bara värmen ligger säkrad på 3*20A....
Det du troligen kan göra är att öka till 16A till spisen, vilket kanske innebär att du måste byta kablar dit, beroende på hur det ser ut idag.
Det du verkar vara ute efter är någon form av batteri som du laddar upp och parallellkopplar mot spisen. Låter inte som en vettig lösning.
Även om du inte avser att bo i lägenheten för evigt så kommer du ha glädje av lite mer effekt och även den som köper lägenheten av dig, så det betalar sig kanske?
Det du troligen kan göra är att öka till 16A till spisen, vilket kanske innebär att du måste byta kablar dit, beroende på hur det ser ut idag.
Det du verkar vara ute efter är någon form av batteri som du laddar upp och parallellkopplar mot spisen. Låter inte som en vettig lösning.
Även om du inte avser att bo i lägenheten för evigt så kommer du ha glädje av lite mer effekt och även den som köper lägenheten av dig, så det betalar sig kanske?
Håller med men enligt brf:en så går det inte att dra mer dock så litar jag inte på värden som sa det. från vad jag förstod skulle det kosta över 20k att lösa det. vilket jag inte har pengar eller ser värde till då alla lägenheter här som är ny renoverade inte går för så mycket mer än de som inte är det.Fairlane skrev:
Att summan blir mer än 25 spelar ingen roll. Det innebär bara att du inte kan köra fullt på alla ställen samtidigt i någon längre tid utan att huvudsäkringen går. Det kommer man aldrig göra. Ingen dimensionerar för det. Själv har jag 3*20A hemma och skulle jag max alla säkringar så är det kanske 3 gånger de siffrorna. Bara värmen ligger säkrad på 3*20A....
Ring en elektriker och säg att du vill säkra upp köket från 10 till 16 ampere, och att du vill få en offert på det.
Man kommer antagligen behöva dra nya trådar i befintliga rör till köket, så några tusenlappar kommer du få betala. Men inte 20.
Man kommer antagligen behöva dra nya trådar i befintliga rör till köket, så några tusenlappar kommer du få betala. Men inte 20.
Du behöver en 16A grupp till spisen. Det kommer att fungera. Du behöver en lite segare spis. Men 230V 16A är funktionellt.
Bästa svaret
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Jag tror ni isåfall talar om olika saker. Du kan använda dina 25A (enfas) bäst du vill i lägenheten. 16A till köket kommer säkert fungera fint.Joniz97 skrev:
Håller med men enligt brf:en så går det inte att dra mer dock så litar jag inte på värden som sa det. från vad jag förstod skulle det kosta över 20k att lösa det. vilket jag inte har pengar eller ser värde till då alla lägenheter här som är ny renoverade inte går för så mycket mer än de som inte är det.
Det jag tror att BRF talar om är att det kostar att dra in trefas till lägenheten.
Först av allt tack alla som hjälper! Jag är så glad att få svar på mina dumma frågor!D Daniel 109 skrev:
Men tanken för mig då är det bara att ändra propskåp/huvudsäkring. Vet man vad det kostar ungefär att byta sånt? Förstår om ni inte har svar på det men tacksam för all hjälp jag får!
Det var det jag tänkte med! Skönt få lite mer kött på benen då detta var en mer ommöblering/upp piffning jag fick i present var det föräldrarna som hade snackat med brf från början. och jag vet att de var inne på att köpa en riktig spis. Men då vet jag att det kan bli mycket billigare att bara dra så jag har bättre säkring.Fairlane skrev:
Är jätte tacksam för alla svar!
Man byter inte bara säkringar utan man måste först bedöma om ledningarna klarar den tilltänkta belastningen. Ev måste du byta "spisledningen". Men det är svårt att ge ett korrekt råd på ett internetforum och lika svårt att sortera ut ett bra svar för det finns många som vill hjälpa till men kanske inte riktigt har dom rätta svaren.
Tack så mycket! Jag får kontakta en elektriker skönt att inte vara helt clueless när man kontaktar de dockE elmont skrev:Man byter inte bara säkringar utan man måste först bedöma om ledningarna klarar den tilltänkta belastningen. Ev måste du byta "spisledningen". Men det är svårt att ge ett korrekt råd på ett internetforum och lika svårt att sortera ut ett bra svar för det finns många som vill hjälpa till men kanske inte riktigt har dom rätta svaren.