Jag har en knepig vinkel på ett element ventil som gör att det slår i en innerdörr. Det har funkat ok men den gamla termostaten gick sönder och jag köpte en ny med längre bygghöjd så nu funkar det inte riktigt.
Är det någon som vet en termostat som är väldigt låg eller egentligen behöver det inte vara en termostat utan bara ett fast vred funkar. Jag vill inte att elementet ska stå på Max så jag vill nog ha något där. Det är L i bifogade bilden jag vill minimera.
Det borde väl finnas någon typ av ventil som man kan ställa in fast och är väldigt liten? Det är 26 mm anslutning.
Är det någon som vet en termostat som är väldigt låg eller egentligen behöver det inte vara en termostat utan bara ett fast vred funkar. Jag vill inte att elementet ska stå på Max så jag vill nog ha något där. Det är L i bifogade bilden jag vill minimera.
Det borde väl finnas någon typ av ventil som man kan ställa in fast och är väldigt liten? Det är 26 mm anslutning.
Hur lång kan den vara?
Jag har bytt några ventiler och har således fungerande termostater liggande.
Både de klassiska från 80talet och en nyare.
Bilder på nätet. Men jag har de varianterna över. Den nyare köpte jag på sekondhand, men har inte använt. De äldre är från ventiler jag bytt för att de fastnat. Den nyare hittade jag en uppgift om 85mm på nätet. Är det okej?
Jag har bytt några ventiler och har således fungerande termostater liggande.
Både de klassiska från 80talet och en nyare.
Bilder på nätet. Men jag har de varianterna över. Den nyare köpte jag på sekondhand, men har inte använt. De äldre är från ventiler jag bytt för att de fastnat. Den nyare hittade jag en uppgift om 85mm på nätet. Är det okej?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte vrida ventilen 90 grader, då pekar termostaten framåt istället?M Mattsan33 skrev:Jag har en knepig vinkel på ett element ventil som gör att det slår i en innerdörr. Det har funkat ok men den gamla termostaten gick sönder och jag köpte en ny med längre bygghöjd så nu funkar det inte riktigt.
Jo jag har varit inne på att vrida den så att den står ut i rummet om jag inte hittar nån bättre lösning. Det kan nog funka.Immobil skrev:
Undrar om den här kan funka:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...divello-9043018-nyckelreglage-o22-dan-3126944
Bästa svaret
Det står att den är för Danfoss RA 22 mm och alltså inte för RAVL 26 mm.M Mattsan33 skrev:
En kombination jag tror precis skulle fungera är en MMA till Danfoss RAVL adapter samt en MMA ENH manuelt handvred till det. https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-adapter-mma-ravl/ och https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-handvred-enh/ Handvredet är kort på längden.
Vill TS ha en av mina termostater så kan jag skicka en mot portokostnad.
Vatför inte vrida den ett kvarts varv motsols så att den står rakt ut från väggen?M Mattsan33 skrev:Jag har en knepig vinkel på ett element ventil som gör att det slår i en innerdörr. Det har funkat ok men den gamla termostaten gick sönder och jag köpte en ny med längre bygghöjd så nu funkar det inte riktigt.
Hej! Vad blev det för produkt du köpte? Har samma problem 
Klicka här för att svara