I ett rum har jag fiskbensparkett i ek sannolikt lagd på 30-40-talet. Listbanden består av flera meter långa längder. Jag skulle nu vilja få tag på långa listband i ek. Verkar dock inte vara den lättaste uppgiften. Golvläggare erbjuder bara de klassiska standardlängderna. Finns det någon här som gjort liknande efterforskningar och vet om det går att få tag på långa listband från något håll?

Är det någon speciell profil ditt listband har och hur är tiljornas sortering ? Normalt ska väl listbandet vara i princip en vanlig planhyvlad profil av ek. Att dock hitta en liknande sortering kan dock vara svårt då den normal sorteringen av sådant planhyvlat kan se ”dött” ut i jämförelse om tiljorn är mer ”levande”, speciellt vid tiljor med inslag av ytved och kvist som man ibland medvetet har i vissa sorteringar

M myrstack skrev:
Är det någon speciell profil ditt listband har och hur är tiljornas sortering ? Normalt ska väl listbandet vara i princip en vanlig planhyvlad profil av ek. Att dock hitta en liknande sortering kan dock vara svårt då den normal sorteringen av sådant planhyvlat kan se ”dött” ut i jämförelse om tiljorn är mer ”levande”, speciellt vid tiljor med inslag av ytved och kvist som man ibland medvetet har i vissa sorteringar
Jag har ”mellansortering” eller ”nature” som den också kallas på stavarna i fiskbensparketten. Den är mer liv i än den mindre livfulla men inte kvistig som den rustika sorten. Bandet ska ligga i ytterkant längs väggarna.

Tror den mesta planhyvlade sorteringen då kommer vara rätt enformig utan kvist och variationer men att hitta planhyvlad i längre längder ska givetvis gå så länge du har normala behov utan speciell not/spont/profil. Om någon sedan vill lägga golvet är en annan sak värd undersöka. Långa listband or oförlåtande när man sågar kanterna för att sätta listbandet

en start kanske kan vara om du hittar planhyvlat i någon dimension och sortering du kan överväga

M myrstack skrev:
Tror den mesta planhyvlade sorteringen då kommer vara rätt enformig utan kvist och variationer men att hitta planhyvlad i längre längder ska givetvis gå så länge du har normala behov utan speciell not/spont/profil. Om någon sedan vill lägga golvet är en annan sak värd undersöka. Långa listband or oförlåtande när man sågar kanterna för att sätta listbandet

en start kanske kan vara om du hittar planhyvlat i någon dimension och sortering du kan överväga
Då vanliga golvleverantörer inte tycks ha längre längder är det direkt till sågverk jag bör vända mig till? Man har ju kunnat lägga långa listband förr med ett snyggt resultat (som i ett rum hos mig) och jag förstår att det krävs erfarenhet och skicklighet, men varför skulle dagens golvläggare slå bakut för en sådan uppgift?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.