(Vill du prata om gasgrillar så får du gärna starta en tråd om det. :thumbup: Den här tråden är till för kolgrills-entusiaster. :) )

Lite sent på säsongen, men iaf...

Väldigt många weber-entusiaster här på byggahus om man läser andra grilltrådar. Roligt att intresset för indirekt grillning börjar bli mera vanligt. Som andra påpekat här, så är weber verkligen grillarnas "volvo". Håller hyfsad kvalité till rimligt pris, ett tryggt val.

Men, en weber är i första hand designad för indirekt grillning. I Sverige så är nog fortfarande det vanligaste att man grillar mat som gör sig bäst vid direkt grillning. T ex skivor av entrecote eller fläskkarré, flintastek, fläskfile, korv/hamburgare. Det är fullt förståeligt, för det är inte alltid man har möjlighet att lägga 5-6 timmar på spareribs eller +12 timmar för pulled pork. Därför så tycker jag att det är lite underligt att weber är så populär, för direkt grillning, är dess största svaghet!

När man grillar direkt, så skall locket vara av. Grillen skall vara ordentligt het. Grillar man normaltjocka skivor av entrecote eller ryggbiff, så vill man ha upp glödbädden alldeles under grillgallret så att man får en smakrik ordentligt brynt yta, utan att köttet blir genomstekt. (Nötkött är som mörast vid "medium rare".)

Tyvärr så är utbudet av kolgrillar i Sverige sorgligt. Det finns i stort sett bara weber som håller acceptabel kvalitet för rimliga pengar. De Landmann-grillar jag tittat på verkar vara sämre än weber, och sedan brukar det inte finns nåt mer... Så det är kanske därför weber är så populära, trots att de är dåligt lämpade för "svensk" grillning.

Så frågan borde kanske vara, varför finns det inte bättre kolgrillar, för direkt grillning, att köpa?

Eller kanske till och med, varför finns det ingen "komplett" kolgrill att köpa?
(Som klarar både direkt och indirekt grillning utmärkt.)

Jag skulle vilja ha en stor rektangulär "weber", som har, lock med gångjärn, och möjlighet att höja/sänka glödbädden. Då har man goda förutsättningar att grilla både direkt, och indirekt!

Redigerat:
Mäh, det är ju en sån som du önskar som Rusta brukar sälja. Inget kvalitetsmärke kanske men funkar ändå.

Cujo skrev:
(Vill du prata om gasgrillar så får du gärna starta en tråd om det. :thumbup: Den här tråden är till för kolgrills-entusiaster. :) )

Lite sent på säsongen, men iaf... !
Först måste du lära dig att det finns ingen grillsäsong grilla gör man året om.

Titta på landmanns grilltunna den ser vettig ut..
Men kan du använda en webergrill så är det inga problem att skrämma upp den till 250 grader och få fin grillyta på en ryggbiff.

Jag har en landmann 11430 http://www.landmann.se/kolgrillar/grilltunna/11430/funktionsrik-kolgrill//
Jag var ute efter en grill med gångjärn för locket, har tidigare haft en weber, men saknade någonstans att lägga locket, avlastningsytor, och kunna höja och sänka glödbädden.
Man har också möjlighet att enkelt fylla på med kol, vid långgrillning.

Har bara ägt 2grillar hittills i min karriär men tycker att min landmann är bättre än webern.

Jag tycker det funkar alldeles utmärkt i Webern med direkt grillning. Använder briketter och tändgaffel får då en väldigt bra glöd och värme.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
perkaby skrev:
Den här rackaren kanske?

[länk]
Den är säkert utmärkt, men den är också 10k kr dyrare än en weber! 13 900(!) kr på prisjakt.

sventable skrev:
Först måste du lära dig att det finns ingen grillsäsong grilla gör man året om.

Fel av mig! Jag ber om ursäkt.;)

sventable skrev:
Titta på landmanns grilltunna den ser vettig ut..
Men kan du använda en webergrill så är det inga problem att skrämma upp den till 250 grader och få fin grillyta på en ryggbiff.
.

Alla grilltunnor jag sett är otäta. Dvs det är svårt att reglera temperaturen vid indirekt grillning, eftersom den suger tjuvluft precis överallt. Att stänga ventilerna för att släcka glöden, är bara att glömma.

Du får ha allt bra mycket varmare 250 grader för att få en riktigt fin yta. Vad jag har förstått så är runt 800-1000 grader Fahrenheit (426-537 Celsius) en vanlig temp på många steakhouses i USA, när dem bryner (searing) "steaks".

Pröva att palla upp brikett-gallret med ett par eldfasta tegelstenar, så att glödbädden hamnar ca 3 cm under grillgallret, nästa gång du skall köra direkt grillning med kött. Och kom ihåg: Direkt grillning = locket av!

klimpfan skrev:
Jag har en landmann 11430 [länk]
Jag var ute efter en grill med gångjärn för locket, har tidigare haft en weber, men saknade någonstans att lägga locket, avlastningsytor, och kunna höja och sänka glödbädden.
Man har också möjlighet att enkelt fylla på med kol, vid långgrillning.

Har bara ägt 2grillar hittills i min karriär men tycker att min landmann är bättre än webern.
Den kan vara värd att titta på, även om den är liten. Skulle dock vilja ha en grillyta på minst 70x40 cm, helst 90x50 cm.

Landmann har en annan modell som inte importeras till Sverige, men den har fått kritik för att den är jobbig att montera, samt bristande kvalitet: http://www.landmann.de/landmann/en/...cues/produktinformationen/2155/wagon-barbecue

Jag vågar dock inte köpa grill igen, utan möjlighet att klämma/känna först...

Cujo skrev:
Och kom ihåg: Direkt grillning = locket av!.
Direkt grillning = Maten direkt över glöden
Går att göra med eller utan lock...

Lycka till med att hitta den perfekta grillen!

400 grader det är varmt lätt att köttet blir bränt istället för grillat. Och direkt sker under lock på weber.

perkaby skrev:
Den här rackaren kanske?

[länk]
Där hann du före mig, tänkte också på den

Tror det generellt är ganska dålig kunskap om grillning i sverige. Många köper dyraste grillen för att den passar bra med den nybyggda altanen och för att man "ska" grilla på sommaren. Vi har ingen direkt tradition av grillning i sverige, mer än möjligtvis dennis-korv med deg snurrat runt över öppen lägereld. Och det är kanske inte så konstigt heller då de fina sommardagarna som är njutbara att grilla på ibland går att räkna på fingrarna under ett år.

När kunskapen och intresset för seriös grillning ökar kommer säkert utbudet av grillar också öka.

Har denna, för några få hundralappar på Ica tror jag... Lock på gångjärn, nedfällbart avlastningsbord, höjbart galler, dragventiler fram o bak och på locket.

20130804_142030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130804_142047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
adewel555
  • Laddar…
Rustagrillen har höj- och sänkbart galler.
Tyvärr så är gallret på Rustas trehundrakronorsgrill lika dåligt som Webers 1800-kronors, dvs pläterat stål.
Efter en del nötande på gallret kommer först koppar fram (kopparskiktet används för att få krom att fästa på stål), vilket som bekant är mindre nyttigt i matlagningssammanhang, sedan kommer järnet fram, vilket innebär rost.
Men - till skillnad mot rustagrillen - kan man köpa ett galler i rostfritt som tillbehör till webergrillen för det facila priset av 550 kr. För mig obegripligt att man får ett skräpgaller från början.

imported_Benno skrev:
Rustagrillen har höj- och sänkbart galler.
Tyvärr så är gallret på Rustas trehundrakronorsgrill lika dåligt som Webers 1800-kronors, dvs pläterat stål.
Efter en del nötande på gallret kommer först koppar fram (kopparskiktet används för att få krom att fästa på stål), vilket som bekant är mindre nyttigt i matlagningssammanhang, sedan kommer järnet fram, vilket innebär rost.
Men - till skillnad mot rustagrillen - kan man köpa ett galler i rostfritt som tillbehör till webergrillen för det facila priset av 550 kr. För mig obegripligt att man får ett skräpgaller från början.
Min weber kostade 1500 kr och den hade rostfritt galler som standard. Har dock bytt ut det mot ett i gjutjärn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.