3 876 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Finns det fönster som har ett effektivt vädringsläge?
Vi har alla sovrum på markplan och söker nu en lösning på ventilationsproblematiken.
Under sommarmånaderna vill jag kunna ventilera sovrummen, dag som natt. Och jag pratar inte om en löjlig liten spaltventil. Eftersom det ska gå att lämna huset med fönstret i venilationsläge så måste även försäkringsabolaget acceptera lösningen.
Ringer man till försäkringsbolaget så är den enda ventilationen som de erbjuder den från sina gapande munnar, dvs inga råd från det hållet.
De möjliga lösningar som jag ser är.
1) Fönster med vädringslucka
Har du någon annan och rent av bättre lösning på mitt problem?
Under sommarmånaderna vill jag kunna ventilera sovrummen, dag som natt. Och jag pratar inte om en löjlig liten spaltventil. Eftersom det ska gå att lämna huset med fönstret i venilationsläge så måste även försäkringsabolaget acceptera lösningen.
Ringer man till försäkringsbolaget så är den enda ventilationen som de erbjuder den från sina gapande munnar, dvs inga råd från det hållet.
De möjliga lösningar som jag ser är.
1) Fönster med vädringslucka
Vädringslucka är den dyraste lösningen, kräver utbyte av fönstret eftersom nuvarande fönster inte går att komplettera med vädringslucka
2) Fönster med gallerskydd som täcker hela fönstretGer för mycket fängelsekänsla och är nog inte godkänd ur branssäkerhetssynpunkt
3) Mekanisk ventilation med ny ventilEn lösning som jag använder i Barnens badrum och i tvättstugen (Airstar). Fläkten get ett visst ljud ifrån sig.
4) Ventil med självdragGer inte tillräcklig ventilation på varma sommardagar
5) Ett nytt fönster som är så litet att det inte går att klättra in genom öppningen. t.ex 40*40. Men det kanske någon utbrytarkung klarar att åla sig igenom
Fungerar inte i alla sovrum ur estetisk synvinkel
Jag vet inte hur små öppningsbara fönster det finns (30 *30 borde vara optimalt)
Har du någon annan och rent av bättre lösning på mitt problem?
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
man kan ha såna här fönster http://www.wisy.se/sv/Produkter/Fonster/Sidhangt-inatgaende/
med dreh-kipp gångjärn
med dreh-kipp gångjärn
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden