Allvetande forum, med förhoppningsvis bättre google-skills än vad jag har; jag söker något i stil med en takduschblandare/badkarsblandare, men ändå inte.
I duschen som är under renovering skulle jag vilja ha en blandare som kan ha två duschslangar anslutna, alltså inte för en fast takdusch + lös slang, utan just två lösa slangar med munstycke (och som svar på frågan på varför vill någon ha något så konstigt så vill jag ha en slang för mina egna duschar, och en slang med ett munstycke med "av & på"-knapp för katternas skönhetsvård. Jag vill alltså slippa hålla på och byta munstycken fram & tillbaka när det är kattbadardags utan vill bara kunna välja till vilken slang vattnet ska gå vid olika tillfällen).
Absoluta drömscenariot vore ju en blandare med takdusch-anslutning och två lösa slangar, men det är väl definitivt lite för mycket att be om?
Eller är mitt enda alternativ att dra fram rör till två separata blandare ?
I duschen som är under renovering skulle jag vilja ha en blandare som kan ha två duschslangar anslutna, alltså inte för en fast takdusch + lös slang, utan just två lösa slangar med munstycke (och som svar på frågan på varför vill någon ha något så konstigt så vill jag ha en slang för mina egna duschar, och en slang med ett munstycke med "av & på"-knapp för katternas skönhetsvård. Jag vill alltså slippa hålla på och byta munstycken fram & tillbaka när det är kattbadardags utan vill bara kunna välja till vilken slang vattnet ska gå vid olika tillfällen).
Absoluta drömscenariot vore ju en blandare med takdusch-anslutning och två lösa slangar, men det är väl definitivt lite för mycket att be om?
Eller är mitt enda alternativ att dra fram rör till två separata blandare ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT skrev:
"Matte är dum och korkad, men jag älskar henne över allt annat så jag går väl med på de här galenskaperna"
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Du skulle väl egentligen bara behöva omkastaren från en takdusch eller badkarsblandare - typ en sån här:
https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/bluerain-duschventil-omkastare-till-takdusch.html
Det är lite svårt att se vilken gäng det är på den invändiga muttern längst ner på bilden, du bör nog ta reda på om den passar på din nuvarande blandare först.
https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/bluerain-duschventil-omkastare-till-takdusch.html
Det är lite svårt att se vilken gäng det är på den invändiga muttern längst ner på bilden, du bör nog ta reda på om den passar på din nuvarande blandare först.
Aaaaaah, klurigt! Tack! Det vore ju en enkel och smidig lösning på mitt problem! Blandare blir en ny, så jag får helt enkelt se till att köpa en som passarullet skrev:
Skulle kunna ha varit gott nog för gamla badrummet anno -77, men efter renovering för en massa pengar, nja, då vill jag nog ha en - iofs inte nödvändigtvis dyr - permanent lösning som inte gör ont i ögonenAlfredo skrev:
Ska du bara ha de två duschslangarna anslutna, eller ska det vara någon fast dusch eller utkastare också? Annars funkar väl vilken blandare som helst med badkarsutkastare och ena slangen ansluten på utkastaren?
https://www.dealproffsen.se/accesso...rx-sJyWPdmRYSPEbwEOXS_Og3EUrSb3gaArWDEALw_wcB
En sån fast skippa takduschen och sätt en slang till?
Edit: tänkte som så att på de flesta sådana blandare är ju takduschen ansluten med en gänga, hittar man inte en slang som passar direkt så borde det finnas en nippel..
Edit igen: skulle säkert gå att specialbygga en anslutning med ett t-rör och en ballofix (eller annan ventil också) som gör att när "kattduschen" är avstängd och ballofixen öppen så kommer vattnet ur takduschen.. Kan dock tänka mig att detta kan bli ganska kostsamt..
En sån fast skippa takduschen och sätt en slang till?
Edit: tänkte som så att på de flesta sådana blandare är ju takduschen ansluten med en gänga, hittar man inte en slang som passar direkt så borde det finnas en nippel..
Edit igen: skulle säkert gå att specialbygga en anslutning med ett t-rör och en ballofix (eller annan ventil också) som gör att när "kattduschen" är avstängd och ballofixen öppen så kommer vattnet ur takduschen.. Kan dock tänka mig att detta kan bli ganska kostsamt..
Redigerat:
Helst skulle jag vilja ha fast takdusch + två slangar, men det ser ju ut som att man faktiskt skulle kunna bygga ihop en sådan lösning med Ullets förslag ovan...useless skrev:
Skulle kunna vara görligt, under förutsättning att det fanns en bidé och ett badkaruseless skrev:
Det är lilla toaletten med dusch som ska renoveras (tillsammans med resten av nedervåningen), just nu är det extremt öppen planlösning...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder