Jag behöver hjälp med reglerna kring gammal skorsten.
Jag har ringt sotaren för mitt distrikt och han svamlade så in i att det gick inte att förstå vad han pratade om.

Finns det någon på detta forum som e sotare till yrket?
Isåfall vill jag veta lite om vad som gäller vid användning av gammal skorsten?

• Gilla
Sotarn84
  • Laddar…
Det brukar skilja från kommun till kommun.

Kolla på kommunens hemsida, de brukar förklara vad som gäller för din kommun.Så här står t.ex. på "min" kommuns hemsida: http://www.soderkoping.se/Boende-miljo/Sotning/. Där finns en del sidor som behandlar sotning och brandskyddskontroll.

Har jobbat som sotare för många år sen och det är en del regler som har ändrats. Men vad är det som du undrar över, så ska jag svara så gott jag kan. Det är också som en annan svarade att det skiljer sig från kommun till kommun konstigt nog.

Hej
Det är väl som vanlikt att dom ska besikta skosten

Reglerna är samma i hela Sverige, kommunen har en liten frihet att bestämma över sotningsfristen men det är allt.
Däremot verkar tolkningarna skilja sig mellan olika sotare...

Här i Ö-vik får man eldningsförbud efter 3 år om inte skorstenen är använd/sotad.
För att få använda den igen skall den då provtryckas och naturligtvis vara tät.

buicksuper skrev:
Har jobbat som sotare för många år sen och det är en del regler som har ändrats. Men vad är det som du undrar över, så ska jag svara så gott jag kan. Det är också som en annan svarade att det skiljer sig från kommun till kommun konstigt nog.
Jo det jag undrar över e vad som gäller med en gammal skorsten som inte har varit i bruk på lääääänge.
Om jag nu vill börja anväda den som skorsten till en kamin vad ska jag tänka på vad gäller själva skorstenen. typ hur nära får annat brännbart matrial ligga.
Hela stocken e inklädd i typ spånskiva eller nåt.
Den används just nu till spisfläkten men spisen ska ändå flyttas så.
huset e från 1921 om det e intressant.

Kollade p vinden idag och det ligger inga bjälkar intill men 100mm ifrån så går det en med murbruk imellan.
Sen så e hela vinden isolerad med kutterspån som ligger in till båda skorstenarna.
Och den ena används då till en vedpanna.
Får det ligga kutterspån intillskorstenen?

Jag skulle ta dit en sotare för besiktning för en provtryckning , du kan förbereda och ta bort kutterspånet och lägg dit isolering av mineralull men allt sånt kan du få besked av sotaren vad som ska göras .. Lycka till

tobben 9 skrev:
Jag skulle ta dit en sotare för besiktning för en provtryckning , du kan förbereda och ta bort kutterspånet och lägg dit isolering av mineralull men allt sånt kan du få besked av sotaren vad som ska göras .. Lycka till
Håller med helt om det. Det som är intressant är väl egentligen inte vad som gäller rent regelmässigt utan om Du kan elda i den utan fara för brand?? :o Ta dit en sotare, ring nån annan än den Du pratat med om han var svamligt, och låt honom besikta och provtrycka så får Du veta det som behövs.
Dom som varit till mej har i alla fall gjort just det och jag fick bra råd om vad som behövde göras och sen kom dom tillbaka å provtröck igen när det var klart d^_^b
Men en sak är nog rätt säker, har Du en murad skorsten från 1921 som inte har används på många år så är den otät med 99.99 % säkerhet. Den skulle jag INTE elda i med vinden full av torrt kutterspån :eek: jag skulle inte elda utan att ha besiktat den förresten oavsett övriga omständigheter.

Har du inte eldat i skorstenen på så lång tid så för allt i värden tänd ingen brasa där. Be sotaren komma och göra en provtryckning. Han täcker då för skorsten uppe på taket och eldar med sin rökmaskin. Har du då en läcka någonstans sipprar röken ut där. I ett sådant läge är det bara att laga skorstenen och göra en ny provtryckning.

Tack för svar alla.

Jag hade ändå inte eldat utan att sotaren sagt sitt.
Kutterspånet vill jag helst byta ut till mineralull.
Provtrycker han även om jag ska trycka i ett insatsrör i skorstenen?

Pompe1997 skrev:
Tack för svar alla.

Jag hade ändå inte eldat utan att sotaren sagt sitt.
Kutterspånet vill jag helst byta ut till mineralull.
Provtrycker han även om jag ska trycka i ett insatsrör i skorstenen?
En besiktning gjorde våran alla fall när vi drog slang, men vi installerade en insats i öppna spisen samtidigt. Kollade med rök som Janne L beskriver.

Om du sätter i en slang i kanalen så förminskar du den och då är risken att det röker in, Det jag skulle göra är att provtrycka kanalen och se om den läcker - det kan ju vara så att den är tät - slang sätter man i om det läcker eller så slammar man kanalen invändigt. Titta även efter om det finns sprickor på skorstenen på den sida du har din pipa.
På vinden är det ju bra om du tar bort spån från muren.
Där du har skivor - beror det på var kanalen går i skorstenen - det är bra att ha skorstenen öppen så man ser den. Kanalerna kan vandra från ena sidan till den andra när den är uppe på skorstenen beror på muraren.
Du kan innan sotaren kommer kolla om den pipa du ska använda är öppen genom att kolla draget eller släppa ner en lina med en tyngd. Det är inte roligt om han kommer och du har ett kajbo i. Ett kajbo kan du plocka ut själv - men det kan vara riktigt krångligt.
Det viktiga är att ta dit en sotare - för annars gäller inte försäkringen om något skulle hända.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.