42 053 läst ·
66 svar
42k läst
66 svar
Finns det alternativ till tibber pulse?
Har du bara upplösningen på sekundnivå, kan du göra det viktigaste även med gårdagens data. En sak som realtid möjliggör, är att konfigurera en egen effektvakt som stänger av lämpliga saker och slår på igen när effektläget tillåter, om du har t ex HomeAssistant eller annat automationsystem.F fiskarn87 skrev:
/Fumble
Eftersom t o m jag klarade det var det nog inte så kompliceratF Fumble skrev:
- Börja med att installera och konfigurera tillägget Mosquitto i HomeAssistant. Följ nån guide.
- Sen får du konfigurera din Pulse så den skickar data till din server istället för till Tibber.
- Slutligen får du antingen meka nån MQTT template eller installera typ AMS HAN eller nåt annat som presenterar det hela i HA.
Kan tipsa om E-on Elna om man är E-on kund.
Få koll på elförbrukningen i realtid med E.ON Elna™ - eon.se
Gratis till 31/12
Går att mäta energiförbrukningen i realtid samt få historik, dock inte lika noga som ovanstående där man ser förbrukningen på varje fas.
Få koll på elförbrukningen i realtid med E.ON Elna™ - eon.se
Gratis till 31/12
Går att mäta energiförbrukningen i realtid samt få historik, dock inte lika noga som ovanstående där man ser förbrukningen på varje fas.
Vill man kolla på saker i realtid och se användbar information tycker jag man ska ge sig in i home assistant-träsket. Möjligheterna är enorma och man kan bygga i princip vad man vill. Exempel på det jag satt upp med relativt enkla medel (och en stor portion intresse). Datat i just det här fallet kommer från Tibber pulse men det finns ju andra datakällor/hårdvaror att plocka datat från. Därtill kan man koppla larm på det där direkt till sin whatsapp. När det var som värst larmade min telefon hela dagen lång eftersom "burn rate" nedan ramlade upp över 55 kr. (per timme). Det är lustigt att energikrisen vi är i ändå kan vändas till att bli något roligt. Möjligt att den känslan ändras när elräkningen dyker upp.F fiskarn87 skrev:Ni som kollar i realtid.. Hur jobbar ni? Nu ligger vi på 3 kW nu får vi stänga av spisen osv? Eller vad använder ni informationen till? Jag tycker jag kollar mycket men kollar bara på vattenfall varje dag. Nu för tiden när man har rätt bra koll är det aldrig några överraskningar. Varmvattenberedaren drar vad den drar, LLV också, spisen osv. Det mesta andra drar kanppt ingenting. ca 100-200 W kontinuerligt men är väl kyl,frys, lampor osv.
Vill i övrigt varna för hur olika elmätarprodukter man kopplar till elmätaren fungerar olika. Ngenic track läser som exempel av datat från elmätaren på ett rejält förenklat sätt, medan Tibber pulse läser den korrekt. Tibber går på fasavläsning vilket Ngenic track inte gör. Det är rätt stor skillnad om man till exempel har solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ngenic tune funkar alldeles utmärkt. Min jämförelse gällde tibber pulse vs ngenic track.U uwe skrev:
Så mycket väderdata vet jag inte om jag skulle säga att ngenic tune använder. Det är främst utetemp och innetemp de kör sin logik mot.
Ja det ser coolt ut (ingen ironi) Frågan är vad det egentligen tillför.. Jag kolla spotpriser varje dag osv. Vill jag laga mat kl 19 gör jag nog det iaf även om det är dyrt. Jag fattar att det är billigare kl 22 iaf. Jag fattar också att det sparar att sänka värmen osv. Det är ingen magi i det där som gör att kostnaderna sjunker kraftigt bara för att man har koll, men visst vill man verkligen veta på kronan vad det kostar är det ju bra. Och visst man kan ju se det som så att idag är elen så jävla dyr att det är värt att ha 14°C inne och spara 300 spänn, en dag när det är billigare kan man unna sig 20°C kanske. Så kan man ju se det.H henlin431 skrev:Vill man kolla på saker i realtid och se användbar information tycker jag man ska ge sig in i home assistant-träsket. Möjligheterna är enorma och man kan bygga i princip vad man vill. Exempel på det jag satt upp med relativt enkla medel (och en stor portion intresse). Datat i just det här fallet kommer från Tibber pulse men det finns ju andra datakällor/hårdvaror att plocka datat från. Därtill kan man koppla larm på det där direkt till sin whatsapp. När det var som värst larmade min telefon hela dagen lång eftersom "burn rate" nedan ramlade upp över 55 kr. (per timme). Det är lustigt att energikrisen vi är i ändå kan vändas till att bli något roligt. Möjligt att den känslan ändras när elräkningen dyker upp.
Vill i övrigt varna för hur olika elmätarprodukter man kopplar till elmätaren fungerar olika. Ngenic track läser som exempel av datat från elmätaren på ett rejält förenklat sätt, medan Tibber pulse läser den korrekt. Tibber går på fasavläsning vilket Ngenic track inte gör. Det är rätt stor skillnad om man till exempel har solpaneler.
[bild]
Får man data i realtid (eller näst intill i alla fall) kan man använda det till mer än att bara se vad förbrukningen/kostnaden blir.F fiskarn87 skrev:Ja det ser coolt ut (ingen ironi) Frågan är vad det egentligen tillför.. Jag kolla spotpriser varje dag osv. Vill jag laga mat kl 19 gör jag nog det iaf även om det är dyrt. Jag fattar att det är billigare kl 22 iaf. Jag fattar också att det sparar att sänka värmen osv. Det är ingen magi i det där som gör att kostnaderna sjunker kraftigt bara för att man har koll, men visst vill man verkligen veta på kronan vad det kostar är det ju bra. Och visst man kan ju se det som så att idag är elen så jävla dyr att det är värt att ha 14°C inne och spara 300 spänn, en dag när det är billigare kan man unna sig 20°C kanske. Så kan man ju se det.
En bekant upptäckte den vägen en elradiator som stod på och drog ström i onödan.
Sedan är nog gränsen för vad som är nyttigt/onödigt olika för olika personer.
Realtid på alla faser är praktiskt för att ta rätt på vad saker drar och på vilken fas något ligger.F fiskarn87 skrev:Ja det ser coolt ut (ingen ironi) Frågan är vad det egentligen tillför.. Jag kolla spotpriser varje dag osv. Vill jag laga mat kl 19 gör jag nog det iaf även om det är dyrt. Jag fattar att det är billigare kl 22 iaf. Jag fattar också att det sparar att sänka värmen osv. Det är ingen magi i det där som gör att kostnaderna sjunker kraftigt bara för att man har koll, men visst vill man verkligen veta på kronan vad det kostar är det ju bra. Och visst man kan ju se det som så att idag är elen så jävla dyr att det är värt att ha 14°C inne och spara 300 spänn, en dag när det är billigare kan man unna sig 20°C kanske. Så kan man ju se det.
Det gör att man kan undvika att belasta snett så att en huvudsäkring går.
Ev kan man tom iom detta ha mindre huvudsäkringar än annars
Jo sånt kan ju vara bra. Jag kan bara se per timme i efterhand men det räcker väl ganska långt. Då ser jag iofs bara snittet på 0,2 kWh per timme. Det hade ju varit kul att se i realtid. Men elradiatorer som står på eller liknande kan man ju se även genom att kolla gårdagen. Jag tycker väl att "möjligheterna är enorma" känns något överdrivna bara..tveksamt skrev:
Jag glömde tillägga att skrivelsen "möjligheterna är enorma" inte botar kolera och heller inte tar bort alla världens krig. Inte heller kommer det automatiskt trolla bort höga elräkningar.F fiskarn87 skrev:Jo sånt kan ju vara bra. Jag kan bara se per timme i efterhand men det räcker väl ganska långt. Då ser jag iofs bara snittet på 0,2 kWh per timme. Det hade ju varit kul att se i realtid. Men elradiatorer som står på eller liknande kan man ju se även genom att kolla gårdagen. Jag tycker väl att "möjligheterna är enorma" känns något överdrivna bara..Visst, hade prisskillnaderna varit enorma mellan enstaka timmar kunde man ju spara mycket på att laga mat kl18 istället för 19 vara stora men så är det nog sällan. Ska man spara mycket måste man ju dra ner på mycket oavsett hur "smarta" styrningar man har. De dagar det är dyrt och värmen drar mycket måste man sänka värmen för att spara, det går inte att va så smart att man kommer runt det tänker jag.
Jag syftade på att möjligheterna är enorma när det gäller insyn/information i realtid. Spotpriser säger i princip inget alls om man inte har en relation till vilken effekt huset använder.
"Vill man kolla på saker i realtid och se användbar information tycker jag man ska ge sig in i home assistant-träsket. Möjligheterna är enorma och man kan bygga i princip vad man vill."
Sen kan vi väl enas om att möjligheterna bara är enorma om man nu vill kolla saker i realtid och se användbar information.
Det är många som letar verktyg/appar som ska lösa energikrisen. Det existerar inte. Om vi däremot kombinerar kunskap/information med viljan att ändra sitt beteendemönster. Då är vi en bra bit på väg.
Problemet de flesta har är att hitta stora besparingar. När man inte gör det så ger man upp och tänker att det är skitsamma. Men ett boende inkluderar ju mängder av energikonsumerare. Vissa drar enormt mycket men en liten tid av dygnet. Andra drar lite, men å andra sidan är de på dygnet runt.F fiskarn87 skrev:
Det finns relativt goda möjigheter att räkna fram om det är lönsamt att värma upp boendet till 23 grader och under 8 timmar släppa ner graderna till 20, för att sen övervärma boendet igen när priserna är låga. Det är så Ngenics system hanterar problemet. Men för att veta om det är lönsamt behöver man givetvis räkna fram om det är lönsamt eller inte.
Jag själv eldade bort 1000kWh i december. Det blev en hel del i besparing trots att givetvis veden också kostade. Relationen med home assistant i just det fallet var att jag löpande kunde hålla koll på "burn rate cost" och att den var låg trots att det var -18 grader ute. Givetvis hade jag kunnat springa till min värmepump flera ggr per dag och stegat mig igenom menyn och verifierat om den aktiverat elpatronen eller inte. Men med home assistant kunde jag löpande hålla koll (och dessutom få en fin energikurva att kolla på dagen efter).
Visst har man ingen aning är det skitbra att få koll. Fattar man inte varför huset drar 300 W eller 5 kW och inte alls kan förstå varför kan det ju vara väldigt användsbart. Och kanske annars också. Jag tycker personligen jag ganska lätt kan förklara varöfr förbrukningen en timmer var si eller så. LLV drar ca 1 kW,, VVB ca 6 kW osv, det syns tydligt om man kollar i efterhand också. Visst jag kan inte se det i realtid och göra något åt det just då men jag vet liksom inte vad det skulle göra annorludna för min del direkt. Men jag har nog ett väldigt teknikfattigt hem också och då är det kanske inte så mycket "konstiga" grejer som drar el som man inte har koll på.H henlin431 skrev:Jag glömde tillägga att skrivelsen "möjligheterna är enorma" inte botar kolera och heller inte tar bort alla världens krig. Inte heller kommer det automatiskt trolla bort höga elräkningar.
Jag syftade på att möjligheterna är enorma när det gäller insyn/information i realtid. Spotpriser säger i princip inget alls om man inte har en relation till vilken effekt huset använder.
"Vill man kolla på saker i realtid och se användbar information tycker jag man ska ge sig in i home assistant-träsket. Möjligheterna är enorma och man kan bygga i princip vad man vill."
Sen kan vi väl enas om att möjligheterna bara är enorma om man nu vill kolla saker i realtid och se användbar information.
Det är många som letar verktyg/appar som ska lösa energikrisen. Det existerar inte. Om vi däremot kombinerar kunskap/information med viljan att ändra sitt beteendemönster. Då är vi en bra bit på väg.
Men jag är inte alls emot tibber och plus osv egentligen. Tycker kanske bara det är lite störigt att "många" typ kollegor tror man måste ha massa sånt för att kunna göra något åt något öht. Det går liksom skaffa ett timavtal och göra anpasssningar ändå. Jaja, sorry om jag lät dryg.