Jag håller på att designa vårt nya kök och har en fundering på en produkt. Vill absolut ha is och vattenmaskin, men samtidigt tycker jag att det är riktigt snyggt med inbyggd kyl och frys. Nu undrar jag om det finns någon dylik maskin som man kan sätta in i ett inbyggnads högskåp, typ som espressomaskinerna

Ismaskin finns. Men den måste man fylla på vatten i manuellt.
Jag har en över som du kan få köpa om du vill.
Vi var inne på den lösningen också, men ångrade oss och köpte kyl/frys med vatten & is-dispenser istället.
Ismaskinen ser ut så här ungefär.

Tyvärr så är det inte vad jag söker, utan ett system på samma sätt som i kylskåpet, man ska kanske ta kontakt med ett företag och sälja in idéen :)

Ismaskiner finns det gott om i Usa. Bl a Electrolux har flera modeller.
Kolla in denna sida.

Sen finns även dessa modeller med vatten för bordsbruk.

Is kan man göra i frysen. Billigt och bra blir det oxå. Samt sparar på miljön.

raveper skrev:
Is kan man göra i frysen. Billigt och bra blir det oxå. Samt sparar på miljön.
:D och vatten finns i kranen. Det finns många alternativ!

S
Jag vet inte vad TS har för erfarenhet av ismaskin i frysen, men min erfarenhet är dålig, så jag tycker det är en bra idé att ha en separat sådan maskin eftersom man ofta har saker i frysen som sprider lukt/smak.
Stoppa in ett storkok chili con carne i frysen och smaka på isen 2veckor senare i ett glas naturell vatten så får man en trevlig överaskning

sad_ant skrev:
Stoppa in ett storkok chili con carne i frysen och smaka på isen 2veckor senare i ett glas naturell vatten så får man en trevlig överaskning
Det där känner jag inte alls igen. Ställ chilin i kylen först tills den har kallnat och se till att ha den i stängda lådor eller påsar, så är väl inte det något problem. Vi har inte alls märkt att isen tar smak av något i vår frys. Men vi använder vår is flitigt, så den ligger nog aldrig så länge att den hinner ta så mycket smak.

Och det är helt underbart att slippa vingla in de manuella islådorna i frysen igen fyllda med vatten varje gång man har tagit is. Dessutom misstänker jag att det är mer miljövänligt med dispensern, eftersom man inte behöver öppna hela dörren två gånger för att få isen och sedan ställa in vattnet igen.

Tror att trådskaparen eftersöker något liknande denna maskin för professionelt bruk.
renderImage.image
Som jag visade i ett tidigare inlägg så finns det många ismaskiner för inbyggnad på marknaden, men de ser ut som vanliga skåp. En sådan här variant är intressant, men den kanske inte är så säljbar (än).

Ja precis...men jag antar att den e ganska dyr :) Jag måste nästan sätta mig ner och fundera hur man skulle kunna bygga ihop detta med kyl/frys men bredvid

C
Vad är det för fel på ispåsar, om man nu är rädd för lukt?

Anyhow, vattenkylare kan jag dock förstå (men defenitivt inte kolsyra!), för det finns väl inget mer irriterande när man vill ha ett glas riktigt kallt vatten på sommaren och allt som kommer är fisljummet?

inget fel alls med ispåsar, använder själv olika byttor som ja fyller me vatten, för att sedan knacka ner till lämpligt små/stora bitar...

Ispåsar is teh shit.

Vi har ett Gaggenau-skåp med ismaskin och grejer som nu börjat strula.
När detta åker ut så kommer ersättaren ICKE ha några finesser såsom ismaskin, vattendispenser eller dito.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.