Hej,

Jag har nyligen förvärvat en Jonsereds planhyvel som jag tänkte få liv i.

Mitt första och största problem är att in och ut borden inte helt parallella, det diffar upp emot 2 millimeter på sina ställen, jag lyckas inte klura ut hur man fin justerar borden. Någon som kan bidra med tips och tricks?

Utöver det undrar jag om ni har förslag på vart man kan köpa nya blad, gärna online, gärna Svenskt.

Mvh

• En begagnad Jonsereds planhyvel i ett verkstadsutrymme med synlig ojämnhet i borden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såvitt jag vet är det där en av de bästa rikthyvlarna som finns på marknaden. Dessutom utrustad med ett riktigt SUVA skydd!

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att skruva sönder just den där modellen men rent allmänt brukar såna där inriktningsfel kunna förbättras om man putsar bort allt trädamm och gammal smörja som har lagt sig emellan anliggningsytorna.
Kontrollera också att glidytorna som bordet vilar på är i skick. Är de riktigt nötta kan man skava om dem.
Kontrollera också så borden är plana. Om man hyvlar mycket grabn kan det nötas svackor i bordet. Jag var tvungen att få planhyvlingsbordet planfräst på min Stenbergkombi av den orsaken.

Då allt annat är kontrollerat har jag för mig att man justerar in borden genom att shimsa mellan maskinstommen och delen som bordet vilar på.

Ja det känns som ett bra köp, förutsatt att jag får iordning borden :)

Än så länge har jag inte skruvat isär den något, känns mig lite orolig inför det om jag ska vara ärlig. Är det något att oroa sig för eller är det relativt enkelt? Lite som jag tolkar ditt inlägg är ett vettigt första steg att faktiskt lyfta av borden och se till att rengöra ordentligt för att därefter kontrollera om borden blivit mer eller mindre parallella och om det fortsatt inte är parallella får man börja shimsa?

Antar att shims om det skulle behövas efter rengöring hamnar i de snedskär som behöver höjas?

Mvh

• Oskärpt underdel av en metallmaskin, möjligen en sågbänk med smuts och spån, vilken behöver rengöras och justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förbordet är ju justerbart i höjdled så man kan väl börja misstänka att något i höjdjusteringen inte fungerar.
Efterbordet kan vara fast och då justerar man höjden på kuttern i stället ( det rör sig bara om tiondelar max 1-2 mm )
Protte

Man shimsar inte mellan de sneda anliggningsytorna. Då kryper ju shimsen ut då man justerar skärdjupet under drift. Man shimsar normalt sett mellan stommen och den där ramen som de sneda anliggningsytorna sitter på.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Jag har en väldigt lik rikt fast waco.
Jag var tvungen att ta av borden för att kunna transportera den. Vill minnas det som väldigt enkelt. Du behöver nog inte oroa dig. Om inte minnet sviker så var det bara att skruva upp bordet tills den gängade ur sig och lyfta av det. Jag hade traktor att lyfta med både vid lastning och lossning, så har svårt att uttala mig om vikten, men jag gissar tillräckligt (-;
Jag vet att min har shims, men inget jag har satt dit. Tror det är ganska tydligt och enkelt när bordet väl är av. Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.