Du får inte ta vatten från bäcken utan att först anmäla om vattenverksamhet till länsstyrelsen. Oavsett vad Jordbruksverket säger, de har inget ansvar i frågan. (För övrigt avser tillståndsfriheten inte bevattning, eftersom det enligt praxis inte har bedömts utgöra "husbehov", se 11 kap. 11 § miljöbalken.)

Just nu pågår en stor nationell tillsynskampanj mot olovliga vattenuttag:
https://www.naturvardsverket.se/vag...obalkstillsynen/fokusomrade-vattenverksamhet/

Tar du bara mycket små volymer (enstaka procent av flödet) och det inte är lågt flöde i bäcken kanske det kan vara ok ändå (11 kap 12§), men skulle ändå vara försiktig om jag var du. Om inte annat så av ekologiska skäl.

Har en fråga, har någon under universums hela historia frågat Länsstyrelsen om lov innan de tagit vatten ur en bäck för att vattna gräsmattan?
Hoppas på att svaret är nej.

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Genomklok skrev:
Du får inte ta vatten från bäcken utan att först anmäla om vattenverksamhet till länsstyrelsen. Oavsett vad Jordbruksverket säger, de har inget ansvar i frågan. (För övrigt avser tillståndsfriheten inte bevattning, eftersom det enligt praxis inte har bedömts utgöra "husbehov", se 11 kap. 11 § miljöbalken.)

[länk]

Tar du bara mycket små volymer (enstaka procent av flödet) och det inte är lågt flöde i bäcken kanske det kan vara ok ändå (11 kap 12§), men skulle ändå vara försiktig om jag var du. Om inte annat så av ekologiska skäl.
Du för fram en väldigt hård tolkning av 11 kap. 11-12 §§ miljöbalken. Finns den tolkningen rättsligt prövad i MÖD eller HD eftersom du skriver att det är praxis?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N nikler skrev:
Har en fråga, har någon under universums hela historia frågat Länsstyrelsen om lov innan de tagit vatten ur en bäck för att vattna gräsmattan?
Hoppas på att svaret är nej.
G Genomklok skrev:

[länk]

Intressant frågeställning, men kan vi skapa en ny tråd om detta isf och hålla denna till hur man hanterar partiklar ? :)

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Jag beskrev hur en tillsynsmyndighet troligen skulle bedöma situationen så som den är beskriven, och lade till vad som gäller utifrån lagstiftningen. Eftersom någon undrade (uppenbarligen inte TS dock).
(Vad som är husbehov har, vad jag känner till, inte prövats i MÖD. Det som finns är tolkningar från vägledande myndigheter. Omfattningen av 11.12 har däremot prövats ett flertal gånger och "uppenbart" innebär en väldigt smal tillämpning.)

Med tanke på den förväntat väldigt torra sommaren och redan låga vattennivåer lade jag till att det kanske inte är lagen som sätter (den moraliska) gränsen här, utan någon form av hänsyn till de organismer som lever i vattendraget och är beroende av att det finns vatten. I motsats till en grön gräsmatta.

Låter hoppingivande för min del!
Köpte en exakt sådan häromdagen, håller tummarna att det funkar för mig med.

N nikler skrev:
Låter hoppingivande för min del!
Köpte en exakt sådan häromdagen, håller tummarna att det funkar för mig med.
Kört slagpendelspridare ett antal gånger nu och under lång tid, fungerar helt problemfritt!

Tack för tipset! @LantbrukarN och @PNO

Återstår att se om någon anmäler mig till myndigheterna och det hela slutar i finkan med (bäck?)vatten och bröd.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.