Hej
Vet att detta har språkats om tidigare men jag hittar inga ställen där filter säljs, är det någon som har några bra tips på var man köper
(Vet att PärH har köpt, var hittade du dom?)

Det är alltså bara filter jag är på jakt efter, inte själva spånsugen

Har nog bestämt mig för att bygga in en vanligt spånsug i ett separat utrymme och låta returluften filtreras innan den återgår till verkstan.

Dubbelpost

Redigerat:
DUAB har Europac. Finns tre eller fyra modeller av filtersäckar har jag för mig.

Jag byggde in min "filterdel" i en vanlig garderob som jag gjorde helt tät in mot garaget. Efter att frånluften passerat ett kallrasskydd mynnar den genom fasaden. Av undertrycket släpper garageportens tätningslist "ovantill" vilket medför att luft strömmar in. Dock jäkligt kall när det är 10 minus ute...:)

Tror att Thomas mer är ute efter större finfilter som renar luften så pass mycket att man med gott samvete kan skicka tillbaka den in i verkstan igen.

Spontan tanke: filter är ju filter, kan inte Eniro eller Google trolla fram någon filtergrossist som säljer filter till alla möjliga tillämpningar?

Ok
Jag var också inne på det där med finfilter, men gav upp tanken eftersom jag jobbar mycket med MDF. Ett sånt filter skulle nog sätta igen direkt(?)

Försökte på Google men hittar bar en massa filter till dammar :blushing:

Helt rätt, det som söks är ett fitler som är så pass bra att man kan återanvända luften i verkstan, annars blir det som nämndes svin kallt, en shysst spånfläkt suger ju ut nästa 3000 kubik i timmen, det betyder att all värme är borda på 30 min, blir dyrt

Eftersom spånsäcken tar det mensta ska filtret bara ta det aldra finsaste så det bör klara sig rätt länge innan man måste rengöra det.

Hittade denna länk i en tidiager tråd http://www.filton.se/

Är det nån som köpt av dom? Vad kostar det? Finns det fler leverantörer?

Ring en Felderåterförsäljare och köp ett reservfilter till deras renluftaggregat (RL125, RL160 etc.)
Det blev jag erbjuden att göra när jag funderade på spånsugslösning.
Dock gick projektet i stå så jag kör fortfarande med den gamla Scheppachen :(

Visst blir det kallt om man har en lösning där man låter luften cirkulera "via universum" :), men inte så mycket som man kan tro. Dels värmer ju motorn från fläkten, maskinen man använder (inkl industridammsugaren) alstrar en del värme, värmen från kompressorn som ibland går igång efter att man blåst rent*), och så har man ju inte spånsugen på hela tiden.

*) Trots spånsugen så flyger det rätt duktigt med damm, framförallt då man bearbetat MDF. Jag har en förkärlek att blåsa rent lite här och där (med spånsugen påslagen naturligtvis). Fast just under "blåsförfarandet" är motorn till kompressorn avstängd. (Man vill ju inte få in massa damm i dess filter...)

(Kanske blev ett löjligt inlägg med en massa petitesser...;))

Vad ska du med filter till om du inte vill ha damm i dem? Det är klart att man vill att minimal mängd damm i slutändan hamnar i de dyra fina filtrena. Dammet måste därför separeras från luften innan det når filtret. Det enda sättet att göra det är ju flera steg med filter eller en cyklon. Det senare har börjat locka mig då min spånsug börjar visa sig för klen.

Vad ska du med filter till om du inte vill ha damm i dem?
vet inte om frågan var ställd till mig, men jag förstår den inte
Spånsugens filter säck tar 100% av det grova dammet och kanske 90% av det fina, det som återstår är det allra finnaste (och farligaste) kvar som då ska tas omhand av finfiltret.

Thomas_snickare skrev:
vet inte om frågan var ställd till mig, men jag förstår den inte
Nej det förstår jag att du inte gör eftersom jag heller inte gör det :) Av någon anledning lyckades jag misstolka ditt inlägg om att få damm i filtret till kompressorn och fick för mig att du inte ville ha damm i de dyra filtrena till spånsugen. Vet inte hur jag tänkte där, ber om ursäkt för förvirringen.

Det var nog jag som skrev om damm i kompressorn... :)

Thomas_snickare skrev:
... en shysst spånfläkt suger ju ut nästa 3000 kubik i timmen...
Det är nog bara det helt fria flödet, dvs utan slangar och (halvigensatta:)) spånsäckar. Gissar att den verkliga siffran är betydligt lägre. Eller?

-Martin- skrev:
Det var nog jag som skrev om damm i kompressorn... :)
Jag säger ju det, helt förvirrad! :)

Patronfilter till spånsugar finns bland annat hos Axminster och poolewood. Kolla så att anslutningsdiametern är rätt bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.