Hej,

vi har egen brunn i stugan och vattnet smakar rätt mycket järn, är svagt gulfärgat och lämnar fläckar på porslin t.ex.
Det går alldeles utmärkt att dricka osv. men man vill ju alltid hitta nåt att förbättre.
Bifogat finns vattenprovet.

Av vad jag förstått hade det varit lämpligt att skaffa filter som tar hand om järn, mangan, humus samt kalk för hårdheten på vattnet.

Känner mig rätt förvirrad av alla olika alternativ som verkar kunna bli hur dyrt som helst beroende på vad man ska ha.

Hittade detta:
http://www.billiga-vattenfilter.com/kombifilter/30-kombifilter-kankdf44.html

Som ju låter bra, men sen blir man ju snabbt skeptiskt när namnet börjar med "billigt".
Är ju rätt mycket billigare än andra varianter jag tittat på.
Andra tips?

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Har du någon lukt på vattnet, svavelväte?

Hej,

nej det luktar inget speciellt om vattnet, står också i vattenprovet ingen lukt.

Ok, svavelväte är en kväveförening som neutraliseras i kontakt med syre. Om du spolar kallvattnet i 5min och sedan låter det virvla ner i glaset medans du luktar.
Luktar det något måste detta tas bort innan rening, alt. Som billiga vattenfilters filter har en KDF-massa.
Det är dock väldigt mycket humus så risken är att det kommer gå åt väldigt mycket salt. Det finns även flödestyrda filter som gör samma sak, 1/3 av saltförbrukningen. Men det viktigaste är att utesluta svavelväte.

Svavelväte luktar väl ruttna ägg? Absolut ingen sån lukt. Har inte märkt nån lukt alls som sagt, hade ju märkts om inte annat då man duschar.

Då skulla jag satsa på ett filter med katjon/tanninmassa. Finns flödestyrda som ger en väldigt bra ekonomi.

Försöker googla katjon/tanninmassa Mogge men fick inte upp nånting alls (utom tidigare inlägg från dig ;-) ).
Kan du ge tips på företag som säljer sådana filter?

Man får tyvärr inte göra det här, men om du skickar till mig utanför tråden så ska du få lite tips.

Följer upp min egna tråd. Det blev filter från billig-vattenfilter.com.
Efter diskussion på telefon beställdes filtret som skulle komma första dagen på semestern på stugan.
För att säkerställa att det skulle komma i tid för när VVS killen var bokad slutade det med att de körde ut filtret till oss. Väldigt bra service!
När jag började packa upp allt blev jag dock paff då jag fått två stora blåa filter samt en saltbehållare.
Det visade sig att när vi pratat på telefon och gått igenom vattenanalysen så visade det sig att filtret jag tittat på inte skulle ha tillräcklig kapacitet.
I vår fortsatta dialog hade jag inte noterat att de lagt in en annan produkt vilket gjorde att notan blev avsevärt högre. Dessutom är utrymmet i badrummet där filtren skulle stå väldigt trångt så jag trodde inte att allt skulle få plats.
De rådde mig att packa upp och provställa allt, sagt och gjort och några bilder skickades till VVS firman som tyckte det nog skulle gå.
Dagen efter kom VVS killen och monterade allt på ett par timmar.
Billiga-vattenfilter var hela tiden tillgängliga på telefon för eventuella frågor om hur elektroniken skulle ställas in osv.
Sen var det dags att ta allt i drift och backspola stora filtret hela 6 ggr vilket tog väldigt lång tid och mycket vatten gick åt. Bra om man har gått om tid och kan låta pumpen fylla på ordentligt med vatten så att det inte går tomt på vatten.
Efter alla spolningar osv. gick dryga två veckor då vattnet hade en ngt konstig lukt samt kändes väldigt "glatt" men detta sa dem var fullt normalt. Därefter har vattnet varit kanon och allting funkade hur bra som helst.

Mycket nöjd med produkten hittills och all support de gav på telefon. Sen blev det rätt mycket dyrare än jag tänkt från början men men. Totalt hamnade notan på ca. 20.000 kr plus installationen.
Blev ett KAH-44 samt ett JMA-1054AH för att filtrera mot järn, mangan, humus och kalk.

Nu har vi rent vatten som smakar gott och inte lämnar några avlagringar längre. Helt plötsligt blev alla kastruller mm. som nya igen :)

Jobbar du med billiga-vattenfilter? Låter lite väl positivt.

• Gilla
Jb Kv
  • Laddar…
Hej, nej verkligen inte. Men däremot har jag haft en bra kundupplevelse och då är det väl bra att dela med sig av den? Det händer alltmer sällan nuförtiden.
När jag själv letade fanns relativt lite att läsa så jag tänkte kanske det kan vara intressant för andra också.
Det höll ju till och med på att inte bli nåt när jag fick tre kärl att baxa in i badrummet och inte två som jag hade räknat med respektive notan var avsevärt dyrare än jag först trott.
Men då är det i mitt tycke det viktigaste att säljaren är till mötesgående för att hitta en lösning och bra support vilket de gjorde. Så här blev det.
Två blåa vattenreningskärl och en vit behållare i ett kaklat badrumsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
rsa
  • Laddar…
Hur har det fungerat i tre år? Har du bytt filtermassa någon gång?

Vi har också egen brunn och hydrofor! Dum fråga om filter.. sätter man det på hydroforen eller i brunnen? Eller vad är på toppen av dina?

De monteras oftast efter tryckkärlet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.