Jag skulle sett till att läsa på. Först fick jag hjäp att schakta av matjorden som var 60cm djup. Sedan la jag ut markduk och ringde till de som underhåller vägarna här. Där berättade jag om måttet på den schaktade tilltänkta parkeringen och sa att jag ville ha rätt grus för detta. Då sa hon att jag skulle ha 8-11. Jag frågade om jag inte behövde något annat i botten och då sa hon nej. Hon är vägmästare så jag tänkte inte mer.

Nu när jag äntligen fått ut gruset så var det ju inte bärkraftigt. Vilket jag skulle förstå om jag tänkt före. Frågan är hur hon kunnat rekommendera det? Tänkte ringa imorgon och fråga.

Nu undrar jag med er. Finns det möjlighet att detta ändå sätter sig och kan användas? Kan jag göra något för att öka bärkraftigheten?

Vad ska du parkera på din parkering?

För en vanlig personbil håller 8-11 utan vidare. Oavsett grussort får du vänta ett antal veckor tills gruset satt sig.

Tja, normalt använder man ju kross med nollfraktion.
Men å andra sidan när man gjuter platta på mark för byggnad, så kör man med makadam. Så bärighet bör du ju kunna få, kruxet är möjligen att fördela krafterna tillräckligt, så det beror väl lite på vad du ska lägga ovanpå. Asfalt funkar antagligen men smågatsten är nog ingen bra ide. Gissar jag.

Kanske man kan fylla på med lite kross med nollfraktion och blanda ut med.

Du får ju i vilket fall som helst padda riktigt ordentligt.

• Gilla
Casa65 och 1 till
  • Laddar…
Fyll på med sättsand och padda men då har du ju sen en "sandplan" istället för grus. Är underlaget tillräckligt hårt och du paddar gruset med en padda (om du fyllt upp 60 cm behöver en STOOR padda) ska det utan problem hålla.
Bilspår kommer du alltid att få 8/11 makadam men inte djupa.

D09
60cm var väl ganska mycket. Du hade nog klarat dig med hälften.

Du borde kunna köra en stor padda över det för att det borde bli mer hård yta.

Konstigt att rekommendera 8-11 så tjockt. Hon måste väl missförstått dig?

Här har vi lagt sprängsten i botten. Sen Markus. Därefter bärlag och sedan gårdssingel bara 3-4 cm.

Har inte ens paddat de. Bara körde lite på de med grävmaskin. Men här kan man dundra in å vända med en lastbil utan problem. Sen vet jag inte om de är rätt gällande materialen och den fallande ordningen. Men de funkar bra iaf!

Xtruder skrev:
Konstigt att rekommendera 8-11 så tjockt. Hon måste väl missförstått dig?

Här har vi lagt sprängsten i botten. Sen Markus. Därefter bärlag och sedan gårdssingel bara 3-4 cm.

Har inte ens paddat de. Bara körde lite på de med grävmaskin. Men här kan man dundra in å vända med en lastbil utan problem. Sen vet jag inte om de är rätt gällande materialen och den fallande ordningen. Men de funkar bra iaf!
Ah ok, jag undrade precis vart den stackars Markus tog vägen :(

• Gilla
bsn och 32 till
  • Laddar…
Mikael_L
Som xtruder skriver är en bra uppbyggd infart.

Först känns det ju lite väl saftigt att gräv ut hela 60cm, om det är tänkt för lättare trafik.
Men vi vet ju inget om marken ifråga, det var faktiskt kanske nödvändigt.

Med så djupt så är det nog lämpligt med typ en 0-100 fraktion första 40cm. Markduk under om det är risk att denna fraktion blandar sig med underlaget / sjunker ner i marken.
Sen ett lager med 0-32 upp till 3 cm under färdig yta ev markduk mellan. Är 0-100 välpaddad och har tillräckligt mycket finmaterial i sig går det nog att skippa markduken. Är det grov bergskross med väldigt lite finmaterial måste det bli markduk så inte 0-32 lagret rinner ner i hålrum i den grova krossen med tiden.

Sen sista centimetrarna med ett ytlager som man väljer efter egen smak, 8-16, gårdssingel, kross med vacker färg etc. Välj vad som faller in på ens smak och plånbok. Jag valde gårdssingel för det är runt och skönt att gå på barfota. Däremot helt ostabilt, bilar och cyklar gör spår, men inte så djupa då det bara är ett ytskikt av detta.

bonnier skrev:
Ah ok, jag undrade precis vart den stackars Markus tog vägen :(
Haha! Han sköter sitt jobb var dag!

(F*n ta autocorrect)

• Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Aha, jag kanske missuppfattade, om det inte ska vara någon annan beläggning ovanpå, då blir det ju i det närmaste som att försöka köra på en grushög med 8-11 om det är så tjock. Det blir nog inget bra. Och även om det paddas ordentligt kommer det att bli uppkört med tiden tror jag. Det behöver nog vara väl paddad nollfraktion under och sedan max några cm med 8-11 som ytskikt.

Ringde dit idag och hon var vänlig och ville ordna det hela. Jag har lärt mig något också. Ca en gång per år får jag för mig att göra något i farten. Det ska jag också sluta med. Bättre att tänka före.

Nu är det till att få ordning på det här. Hon föreslog att de skulle ta bort ett övre lager för att komma dit med ett sk bärkraftigt lager (något med nollfraktion). Är det en bra ide?

Efter att ha läst lite nu och fått mogna i min tanke så tänker jag att bergskross ej är snällt mot däcken till att börja med. Enda sättet att få detta riktigt bra är att börja om från början med exempelvis sprängsten - förstärkningslager - bärlager - slitlager för att sist lägga på det prydande lagret.

Nu känns det som ett för komplicerat projekt efter förutsättningarna och jag försöker fundera på hur jag gör det bästa från utgångspunkt. Utgångspunkten är markduk och sedan 60cm fllt med 8/11 bergkross. Att fylla på med sand och låta det sjunka in för att sedan padda det skulle kunna vara ett alternativ.
Enda problemet jag ser med det är att växtlighet eventuellt tar sig i sanden? Själva utseendet oroar mig inte och efter paddning kan jag ju fylla på med något mer lämpligt.

Vad tror ni? Vad skulle ni gjort?

• Gilla
evergrey66 och 1 till
  • Laddar…
Enklast är väl att ta dit en grävmaskin och ett lass grövre material, jag skulle tagit grov makadamm 16-25 eller nåt, 0-30 är visserligen billigare men man vill ju undvika att det börjar växa ogräs allt för för snabbt, grävaren skalar av 15-20cm av 8-11 och sedan jämnar han ut makadammet och packar till det, och lägger 5cm 8-11 längst upp, eventuellt får han ju köra bort några ton 8-11....

Det skadar knappast däcken då det ju rör sig lätt, risk för stenskott däremot kanske, däremot fastnar en hel del i däcket och har man då asfaltväg utanför få man hålla på och sopa.. Gillar 11-16 bättre det bär också bättre så man behöver inte kratta/jämna mer än nån gång efter vintern om man plogat med större maskin..

Redigerat:
Ok, jag hade gjort så här.

1. Lägg ut ett lager stenmjöl 0-4
2. Bland ner så gott det går i befintlig kross, med kratta eller vad som.
3. Repetera 1-2 tills det blir "mättat".
4. Padda ordentligt med 400kg padda
5. Repetera ev ovanstående om det behövs, kan ju hända att stenmjölet letar sig ner ganska bra under paddningen
6. Lägg ut ett översta lager stenmöl 0-4 som ytskikt.

Stenmjöl 0-4 är ett ganska vanligt ytlager på gångar och tillfartsvägar i lite äldre miljö. Snyggt och smidigt tycker jag. Vi kommer att ha det på några trädgårdsgångar här hos oss framöver när vi kommer så långt med husrenovering och trädgård.

Som jag ser det har det bara fördelar jämfört med ditt alternativ. Skadar inte däcken, tas inte upp av däcken och sprids ut på samma vis som t.ex. 8-11. Jag hade under en period en p-plats med skagen-singel, jättefin sten. Men jag irriterade mig på dessa ständigt återkommande små stenhögar som barnen la upp på asfalten alldeles intill. Som tur var insåg jag att det inte var barnen innan jag sa något till dem, utan det var sten som fastnat i däcken är bilen stod där och när man sedan rullade ut på asfalten så släppte däcken all sten i en prydlig liten hög. Jäkligt irriterande kan jag säga ;)

Jag tror, utan att veta, att om du vill ha bra bärighet, behöver du 0-fraktion.

OM du vill undvika ogräs till varje pris, så gjut en betongplatta, stämpla den i något snyggt mönster, och toppa med hårdbetong, eller lägg asfalt. Alternativt någon form av plattor som fogas med hårdfog.

Redigerat:
Jag tror också på material med mycket nollfraktion. Den kanske kan vattnas ner i gruset? Eller så rör man om med en grävare först så att det blandas bra.

Ett till lager fiberduk på kam också vara vettigt.

Att vattna ner stenmjöl är ju en superbra idé :thumbup:

Markduk tror jag man ska undvika, hela idén här är ju just att materialen ska blanda sig ;)

Kanske får man fylla på med mer stenmjöl framöver allteftersom den jobbar sig neråt. Efter en rejäl regnskur kan man nog tänka sig att det är dags att fylla på igen ;) Till sist kommer det nog att vara fyllt hela vägen ner till den markduk som ligger under krosset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.