H henche skrev:
Du tycker det är alldeles för mycket, eller vad? Vad var förbrukningen?

Som jämförelse har vi fjärrvärme och bara fasta kostnaden är 450 sek i månaden. Sen de fasta kostnaderna för elen med 25A säkring så är vi nästan uppe i 1000:- på bara det...
Varför behöver du 25 A säkring när du har fjärrvärme? Elbilar?

Vi har fjärrvärme och 16 A säkring. Största enskilda last bastuaggregatet på 7 kW.

L Låset skrev:
Varför behöver du 25 A säkring när du har fjärrvärme? Elbilar?

Vi har fjärrvärme och 16 A säkring. Största enskilda last bastuaggregatet på 7 kW.
Elbil

• Gilla
Låset
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hittar inga exakta siffror, men från följande graf verkar åtminstone nätavgifterna vara betydligt lägre. Jag menade att de handlar på Nordpool på samma sätt som vi och med genomsnittligt något högre priser där.

[bild]
Diagrammet visar elpriser till hushåll och frågan är om det är den totala kostnaden för både energi och nät eller om det är bara energi ellerbara nät. Det här med att separera är väl .nte så vanligt Före avregleringen i Sverige hade vi inte separation av nätpris och elpris men man hade abonnemangsavgft och eleneripris där det senare vanligen var konstant under året. Däremot på spänningsnivåer över lågspänning kunde det vara olika. Eldistributionsföretagen hade mer komplicerade avtal för sina inköp av så kallad råkraft och det gjordes en hel del mer krångliga beräkningar för att de skulle kunna sälja el till hushåll med en enklare tariffmodell som folk begriper baserad på bara ett fast pris för säkringstorlek och ett energipris. Du kan fortfarande ha en sådan ganska enkel tariff men nu blir det två - en för nät och en energi. Elföretaget tar på sig en lite större marknadsrisk vilken kompenseras av ett lite högre energipris,
Björn
Björn Dahlroth

Magnus E K
Redigerat:
Funderar lite här... nu med elbidraget och jag som har spotpris... Är alltså lika bra att sluta spara på elen och fokusera på att förbruka på natten, eller tänker jag fel?

Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Funderar lite här... nu med elbidraget och jag som har spotpris... Är alltså lika bra att sluta spara på elen och fokusera på att förbruka på natten, eller tänker jag fel?
Varje sparad KWh är bra. Att flytta last från dyra timmar till billigare timmar är bra. Sett till ersättningen så är det "extra" bra att flytta lasten om du inte kan spara mer KWh.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Varje sparad KWh är bra. Att flytta last från dyra timmar till billigare timmar är bra. Sett till ersättningen så är det "extra" bra att flytta lasten om du inte kan spara mer KWh.
jag krämar på bra med värmen. Vet ju att det kommer ett litet bidrag sen som jag inte hade räknat med först.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
jag krämar på bra med värmen. Vet ju att det kommer ett litet bidrag sen som jag inte hade räknat med först.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ja, det som återstår är att sänka värmepumpen manuellt under dagarna, men vet inte om det skulle göra så stor skillnad. Annars tvättar/torkar/diskar/duschar/laddar jag på nätterna. Tänker att vedeldning för att sänka returtempen till bergvärmen på dagarna inte lönar sig längre, veden kostar ju också.

Johan1975z skrev:
du får räkna på vad varje kWh el i totalpris kostar dig och vad du får för bidrag. I december hade jag ett spot på 160 öre/kwh, men tot ca 280 öre per kwh. Så även om du får ett bidrag på 200 öre/kwh så hade jag förlorat pengar på varje förbrukad kwh. Detta är förutsatt att din förbrukning är under 2000kwh annars får du ju ingen ersättning öht på marginalen.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Ja, det som återstår är att sänka värmepumpen manuellt under dagarna, men vet inte om det skulle göra så stor skillnad. Annars tvättar/torkar/diskar/duschar/laddar jag på nätterna. Tänker att vedeldning för att sänka returtempen till bergvärmen på dagarna inte lönar sig längre, veden kostar ju också.
Har man ”smart styrning” så kan man ju värma upp huset under natten och i princip stings av under dagen. Så att man har samma dygnsförbrukning men där den ligger så mycket som möjligt på natten. vill du stänga av på dagen men behålla värmen/inte värma mer på natten så kan du ju elda. Men veden är inte gratis och gör sig bäst/mest lönsam när det är högre elpriser alt. kallare.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
C
Viktor.J Viktor.J skrev:
Att flytta last från dyra timmar till billigare timmar är bra.
Notera dock att om man inte har timmätning så spelar det ingen roll när på dygnet eller under månaden man tar ut sina kWh. Det blir samma pris per kWh hela månaden.

C cpalm skrev:
Notera dock att om man inte har timmätning så spelar det ingen roll när på dygnet eller under månaden man tar ut sina kWh. Det blir samma pris per kWh hela månaden.
Jo, men nu skrev jag att jag har spotpris på min el.

C cpalm skrev:
sant, jag har det och utgår lite för snabbt ifrån att alla andra också har det

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Magnus E K
Så länge man man ligger på en väntad förbrukning under 1900 kWh (sista steget upp till 2000 är mindre) lönar det sig definitivt nu att flytta förbrukning till billiga timmar även om totala förbrukningen ökar.

Dag - natt är dock lite för enkelt; senaste natten var t ex inte speciellt billig. Man behöver hålla koll och kolla priserna varje dag. Kommande natt är också relativt dyr, men mellan söndag och måndag blir det billigt som det ser ut nu (endast timmen 23-24 tillgänglig där än).

Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så länge man man ligger på en väntad förbrukning under 1900 kWh (sista steget upp till 2000 är mindre) lönar det sig definitivt nu att flytta förbrukning till billiga timmar även om totala förbrukningen ökar.

Dag - natt är dock lite för enkelt; senaste natten var t ex inte speciellt billig. Man behöver hålla koll och kolla priserna varje dag. Kommande natt är också relativt dyr, men mellan söndag och måndag blir det billigt som det ser ut nu (endast timmen 23-24 tillgänglig där än).
Det beror ju på typ av elavtal och elpriset. Som exempel I december hade jag ett spot på 160 öre/kw (men detsamma gäller ju om du har "rörligt" och månadspriset blir samma) men tot ca 280 öre per kwh. Så även om du får ett bidrag på 200 öre/kwh så hade jag förlorat 80 öre på varje förbrukad kwh. Detta är förutsatt att din förbrukning är under 2000kwh annars får du ju ingen ersättning öht på marginalen.

Så om man har rörligt och har en total förbrukningskostnad under 200 öre/KWh och en förbrukning under 2000 kWh/månad så lönar det sig att elda. När månadsförburkningen eller pristet överstiger så är det inte längre lönsamt.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.