260 400 läst ·
1 152 svar
260k läst
1,2k svar
Fick 2500kr i elräkning!!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vad betalar du enbart i skatt på din inkomst varje år? (Inkl. arbetsgivareavgift, sociala avgifter, A-skatt osv.)Rkarlsson skrev:Den blir jobbig. Finns det någon operation i skattebetald sjukvård som kostar så lite som 40 ?
50 000 kostade en normal födsel, otur om man får någon komplikation och får akut kejsarsnitt i det.
Vad kostar en operation – fall för fall
- En höftledsoperation kostar i regel 70 000 kr.
- En brock-operation kostar i regel 65 000 kr.
- En knäoperation kostar i regel 100 000 kr.
- En vaginal förlossning kostar i regel 50 000 kr.
- En förlossning med kejsarsnitt kostar i regel 100 000 kr.
- En lever-transplantation kostar i regel 800 000 kr.
- En bröstförstoring kostar i regel 50 000 kr. Subventioneras sällan av staten.
- En näsoperation kostar i regel 50 000 kr. Subventioneras sällan av staten.
- En gastric bypass kostar i regel 90 000 kr.
- Ögonlaser mot synfel (båda ögonen) kostar i regel 30 000 kr. Subventioneras sällan av staten.
Det har jag inte riktig koll på. Men det är väl någonstans mellan 100-200 (har verkligen inte kollat =), sen plus all moms jag puttar in via konsumtionen.M Markarbetaren skrev:
Den sjukvård jag var berättigad till innan de här i Sverige omklassade den som skönhet kostar 80 tusen per år.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Självklart inte bokstavligt. De flesta som betalar fastighetsskatt har lån.P pmd skrev:
Folk har normalt 1 500 000kr i lån på ett hus is Sverige.
Snitt ränta på 1,5%
Ränteavdrag blir: 6750kr
Ett normalt taxeringsvärde på 1 500 000kr
Fastighetsskatt: 8349kr (maxbelopp)
De tar ut varandra ganska väl. Dvs du får tillbaka på skatten en liknande summa som det du betalar i fastighetsskatt. De är båda relativa till hus ägande och påverkar de flesta husägare på ett sådant sätt.
Självklart finns det enstaka personer utan lån och även de som får tillbaka mer skatt från höga lån.
Ja man kan ju vända på saker så att det passar den egna frågan.P pmd skrev:
Att våra bidrag håller lönerna uppe är ju oomtvistat. Det är ju lika med en försäkringen som A-kassan som oxå bidrar till att hålla lönerna uppe. Det börjar ju iof spela mindre roll nu när den organiserade brottsligheten använder sig av slavar o svart arbetskraft där låga löner är vanliga
Man kan bara göra ränteavdrag om man betalar ränta på ett lån.S DanielF skrev:Självklart inte bokstavligt. De flesta som betalar fastighetsskatt har lån.
Folk har normalt 1 500 000kr i lån på ett hus is Sverige.
Snitt ränta på 1,5%
Ränteavdrag blir: 6750kr
Ett normalt taxeringsvärde på 1 500 000kr
Fastighetsskatt: 8349kr (maxbelopp)
De tar ut varandra ganska väl. Dvs du får tillbaka på skatten en liknande summa som det du betalar i fastighetsskatt. De är båda relativa till hus ägande och påverkar de flesta husägare på ett sådant sätt.
Självklart finns det enstaka personer utan lån och även de som får tillbaka mer skatt från höga lån.
Fastighetsavgift (det heter inte fastighetsskatt …) betalar alla som äger en (småhus)fastighet, belånad eller inte.
Men hur håller bidragen lönerna uppe? Förklara gärna sambandet.K kortis skrev:Ja man kan ju vända på saker så att det passar den egna frågan.
Att våra bidrag håller lönerna uppe är ju oomtvistat. Det är ju lika med en försäkringen som A-kassan som oxå bidrar till att hålla lönerna uppe. Det börjar ju iof spela mindre roll nu när den organiserade brottsligheten använder sig av slavar o svart arbetskraft där låga löner är vanliga
Jag blev också häpen över priset... (idag då??) Jag eldat med egen ved men börjar bli gammal, så nått måste göras.. har bara 100 kvm Om jag slår på el-patroner i januari (10 mil norr om Luleå) kostar de drygt 3000 kr/ månad Vet inte... villrådig Bergvärme Solceller El-patronerHammare&Spik skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Var inne hos elbolaget och kollade min förbrukning, 1930kWh för december månad. Jag har dålig koll på spotpris-Nordpool kontra påslag osv. men Nordpools medelpris var 83,5öre/kWh i November och då låg mitt rörliga på 103. I December var Nordpools medelpris 180öre så jag tänker minst 200öre+moms. Så jag räknar med minst 4800kr för förbrukningen och sedan tillkommer 69öre/kWh för överföringens rörliga del, så 6100kr för 1930kWh blir ungeär 320öre/kWh, spännande!
Jag tror att elpriset kommer späda på segregationen på samma inslagna väg som bränslepriset gör. Horribelt att detta får fortsätta. Boende i städer som har fjärrvärme, ingen bil osv., skiter ju blankt i detta, men man får ju utgå från att dom flesta på forumet "Byggahus.se" har nån anknytning till egen fastighet så det berör ju dom flesta här. Tycker bara det är riktigt tråkigt för alla som redan idag har det knapert och inte vill frysa ihjäl hemma och måste använda bilen för ärenden och så har vi en regering som en gång i tiden hade Solidaritet som sitt främsta budskap. Jag vet att politik är förbjudet att yttra sig om här så jag stannar här.
Jag tror att elpriset kommer späda på segregationen på samma inslagna väg som bränslepriset gör. Horribelt att detta får fortsätta. Boende i städer som har fjärrvärme, ingen bil osv., skiter ju blankt i detta, men man får ju utgå från att dom flesta på forumet "Byggahus.se" har nån anknytning till egen fastighet så det berör ju dom flesta här. Tycker bara det är riktigt tråkigt för alla som redan idag har det knapert och inte vill frysa ihjäl hemma och måste använda bilen för ärenden och så har vi en regering som en gång i tiden hade Solidaritet som sitt främsta budskap. Jag vet att politik är förbjudet att yttra sig om här så jag stannar här.
Ang bränsle. Om vi gör det enkelt för 2021 och säger att jag tanka i snitt för 18 kr milen, om vi har "tur" och bränslepriset stannar på 20 så blir endast arbetspendling såhär för 1760 milM Markarbetaren skrev:Var inne hos elbolaget och kollade min förbrukning, 1930kWh för december månad. Jag har dålig koll på spotpris-Nordpool kontra påslag osv. men Nordpools medelpris var 83,5öre/kWh i November och då låg mitt rörliga på 103. I December var Nordpools medelpris 180öre så jag tänker minst 200öre+moms. Så jag räknar med minst 4800kr för förbrukningen och sedan tillkommer 69öre/kWh för överföringens rörliga del, så 6100kr för 1930kWh blir ungeär 320öre/kWh, spännande!
2021 - 19008kr
2022 - 21120 kr
Dvs en skillnad på 2112. Då ska man ta i beaktning att aprils lönehöjning uteblev, vi fick i oktober utan retroaktivt. Så var det för alla inom if metall om inte något bolag valde att gå utanför if metalls rekommendation.
Ska föra dagbok hela 2022 så får vi se vad ökning kontra inkomster blir. Jag har tyvärr 2020 års siffror i en annan dator =)
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag tror att höjningen av bränslepriset kom lite som en chock för många. Sett till att man fram till 2030 kommer fortsätta höja andelen förnybart med ungefär samma procentsats som vid nyår så är det bara att räkna på vad som kommer hända varje nyår kommande åren. Dieselpriset i Sverige är idag högst i världen.Rkarlsson skrev:Ang bränsle. Om vi gör det enkelt för 2021 och säger att jag tanka i snitt för 18 kr milen, om vi har "tur" och bränslepriset stannar på 20 så blir endast arbetspendling såhär för 1760 mil
2021 - 19008kr
2022 - 21120 kr
Dvs en skillnad på 2112. Då ska man ta i beaktning att aprils lönehöjning uteblev, vi fick i oktober utan retroaktivt. Så var det för alla inom if metall om inte något bolag valde att gå utanför if metalls rekommendation.
Ska föra dagbok hela 2022 så får vi se vad ökning kontra inkomster blir. Jag har tyvärr 2020 års siffror i en annan dator =)