260 406 läst ·
1 152 svar
260k läst
1,2k svar
Fick 2500kr i elräkning!!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 817 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 817 inlägg
Tänk om vi skulle ha mobiltäckning i hela landet, inte som nu 17 olika operatörer trängs med master i storstäderna , där det anses vara lönsamt , alla fria operatörer ger fan i resten av landetZ Zodde skrev:Håller inte med. Konkurrens har gjort att du ringer nästan gratis idag och att bolagen pushar varandra att erbjuda bättre tjänster Men Du kanske vill till koppartrådens tid när man måste beställa utlandssamtal och då ett samtal till UK kostade 4kr minuten.
Privata alternativ gjorde att jag fick min knäoperation omgående istf att behöva vänta 1år…
Idag köar taxi och väntar på kunder. Förr gjorde kön för att få en taxi hem efter krogen att man ibland inte kom hem förrän det ljusnat etc…
I mobilålderns begynnelse (nmt450) fanns täckning överallt
hsd
Medlem
· 6 817 inlägg
hsd
Medlem
- 6 817 inlägg
Den fasta telefonin blev lite billigare, ytterst marginelltTotalControl skrev:
Jag är absolut inte i mot avreglering och frihet att få välja. Snarare tvärtom.
Men det mesta ha fört med sig dyrare priser. Det kan ju vara det ända viktiga för många.
Men tex telefon. Tror snarare på teknikskifte och en annan affärsmodell som priset gått ner. Den lilla tid som fast telefoni var konkurrensutsatt ska man nog inte dra så stora slutsatser på.
Annars så har ju taxi, inrikesflyg, besiktning, Post, Järnväg, El blivit dyrare.
hsd
Medlem
· 6 817 inlägg
hsd
Medlem
- 6 817 inlägg
När det gäller taxi så måste man giddra om priset innan man kliver in i bilen om man inte vill bli blåst, förr gällde kontrollerade fasta taxorRkarlsson skrev:När monopolet släpptes från telia så såg de till att scanova förstörde många liv. De tog bort all sekretess på folk med hemlig identitet, såg till att skiften inte fungerade osv osv. Satt på tele 2 vid den tiden.
Innan telias monopol försvann helt så kunde man också ringa gratis, de var olika alternativ men gratis var det iallafall.
Sjukvården, ja visst jag kan få den sjukvård jag är berättigad till men som sverige stoppade, för 80 tusen per år. Det har poppat upp många kliniker som bara skall stängas.
Taxi, avregleringen gjorde så att du har chaufförer som jobbar för 30-35 kr timmen dygnet runt, när de innan hade riktigt bra löner.
Priset är också helt avreglerat så om du inte tittar noga på skylten eller ber om ett fast pris kan det bli väldigt dyrt.
Det finns vissa branscher de bara skulle låta vara helt. Och där vill jag peta in infrastruktur, el, sjukvård och bilbesiktning. Tele är jag tveksam till, ser man till äldre så var det ett jävla jobb att få larm att funka för hemtjänsten.
17? Trodde det var Max 5 nät?hsd skrev:
Inte ens på monopolets tid var det en rättighet att få kopparkablar till sitt hus.
Det är fritt fram för dig och andra att låta bli att äta färska grönsaker under vinterhalvåret. Själv fortsätter jag gärna med det.Snigla skrev:
Statens vinster på elhandeln ska nog läsas som utdelningen från det statligt ägda elbolaget. Att använda skattemedel för att betala en del av elkonsumenternas elkostnader vore inte så värst bra.K kortis skrev:
Prisstopp brukar inte heller ha goda effekter på lite längre sikt.
Varför skulle vi skippa det?P pmd skrev:
Det man odlar äter man..
Du valde helt fel exempel till en odlings/trädgårdsnörd ..
Givetvis äter man grönsaker till alla måltider - året runt!
(..och egna frukter/juice!)
Man får ju dock välja rätt saker att både äta och odla! Bananer t ex kan vara lite svårt..
P pmd skrev:
Ja gäller det bara Vattenfall så, Nej det är riktigt att prisstopp inte har varit så bra men på just en sådan här fluktuerarande marknad tror jag inte att det provats tidigare, om man släpperM Markarbetaren skrev:
prisstoppet när priset är i botten så vad kan de göra
Med politiska regleringar fungerar oftast marknader sämre. Elmarknaden är hårt reglerad.Z Zodde skrev:
Prisstopp på en homogen vara där vi importerar och exporterar varje dag är självklart helt omöjligt. Vem vill sälja till oss om vi har ett konstlat lågt pris? PrisRegleringar har prövats förra århundradet utan nån framgång öhtK kortis skrev:
Apotek? Numera kan man få sin receptbelagda medicin hem i brevlådan på ett par dar.Rkarlsson skrev: