hsd
Z Zodde skrev:
Håller inte med. Konkurrens har gjort att du ringer nästan gratis idag och att bolagen pushar varandra att erbjuda bättre tjänster Men Du kanske vill till koppartrådens tid när man måste beställa utlandssamtal och då ett samtal till UK kostade 4kr minuten.
Privata alternativ gjorde att jag fick min knäoperation omgående istf att behöva vänta 1år…
Idag köar taxi och väntar på kunder. Förr gjorde kön för att få en taxi hem efter krogen att man ibland inte kom hem förrän det ljusnat etc…
Tänk om vi skulle ha mobiltäckning i hela landet, inte som nu 17 olika operatörer trängs med master i storstäderna , där det anses vara lönsamt , alla fria operatörer ger fan i resten av landet
I mobilålderns begynnelse (nmt450) fanns täckning överallt

hsd
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag är absolut inte i mot avreglering och frihet att få välja. Snarare tvärtom.
Men det mesta ha fört med sig dyrare priser. Det kan ju vara det ända viktiga för många.

Men tex telefon. Tror snarare på teknikskifte och en annan affärsmodell som priset gått ner. Den lilla tid som fast telefoni var konkurrensutsatt ska man nog inte dra så stora slutsatser på.
Annars så har ju taxi, inrikesflyg, besiktning, Post, Järnväg, El blivit dyrare.
Den fasta telefonin blev lite billigare, ytterst marginellt

hsd
Rkarlsson skrev:
När monopolet släpptes från telia så såg de till att scanova förstörde många liv. De tog bort all sekretess på folk med hemlig identitet, såg till att skiften inte fungerade osv osv. Satt på tele 2 vid den tiden.
Innan telias monopol försvann helt så kunde man också ringa gratis, de var olika alternativ men gratis var det iallafall.

Sjukvården, ja visst jag kan få den sjukvård jag är berättigad till men som sverige stoppade, för 80 tusen per år. Det har poppat upp många kliniker som bara skall stängas.

Taxi, avregleringen gjorde så att du har chaufförer som jobbar för 30-35 kr timmen dygnet runt, när de innan hade riktigt bra löner.
Priset är också helt avreglerat så om du inte tittar noga på skylten eller ber om ett fast pris kan det bli väldigt dyrt.

Det finns vissa branscher de bara skulle låta vara helt. Och där vill jag peta in infrastruktur, el, sjukvård och bilbesiktning. Tele är jag tveksam till, ser man till äldre så var det ett jävla jobb att få larm att funka för hemtjänsten.
När det gäller taxi så måste man giddra om priset innan man kliver in i bilen om man inte vill bli blåst, förr gällde kontrollerade fasta taxor

hsd hsd skrev:
Tänk om vi skulle ha mobiltäckning i hela landet, inte som nu 17 olika operatörer trängs med master i storstäderna , där det anses vara lönsamt , alla fria operatörer ger fan i resten av landet
I mobilålderns begynnelse (nmt450) fanns täckning överallt
17? Trodde det var Max 5 nät?
Inte ens på monopolets tid var det en rättighet att få kopparkablar till sitt hus.

hsd hsd skrev:
När det gäller taxi så måste man giddra om priset innan man kliver in i bilen om man inte vill bli blåst, förr gällde kontrollerade fasta taxor
Ja, prutning sitter långt inne för många svenskar men är naturligt i andra länder…

P
M Markarbetaren skrev:
skaffa dig ett trädgårdsland och en kossa istället”.
Det där är pudelns kärna. De som föreslår sådant är förmodligen inte de som kommer att tvingas göra det.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
Tycker att vi inte ska vara beroende av att importera el tex. Gäller även mat, ska inte förlita oss på att andra ger/levererar saker till oss. Vi som land ska klara oss själva.. även om det innebär minde bekvämlighet under en viss del av tiden.
Det är fritt fram för dig och andra att låta bli att äta färska grönsaker under vinterhalvåret. Själv fortsätter jag gärna med det.

P
K kortis skrev:
Så skattebetalarna ska betala ytterligare pengar till energibolagens vinster, är det då inte bättre att beskatta deras vinster mer el införa prisstopp
Statens vinster på elhandeln ska nog läsas som utdelningen från det statligt ägda elbolaget. Att använda skattemedel för att betala en del av elkonsumenternas elkostnader vore inte så värst bra.
Prisstopp brukar inte heller ha goda effekter på lite längre sikt.

M
Måste väl stå fel på ratsit.se för vattenfall ab?
Genomsnittslön på 4,8Msek/år för ett bolag som har 20K anställda låter lite...högt:surprised:

P pmd skrev:
Det är fritt fram för dig och andra att låta bli att äta färska grönsaker under vinterhalvåret. Själv fortsätter jag gärna med det.
Varför skulle vi skippa det? :oops:
Det man odlar äter man.. (y)

Du valde helt fel exempel till en odlings/trädgårdsnörd .. :cool:
Givetvis äter man grönsaker till alla måltider - året runt!

(..och egna frukter/juice!)

Man får ju dock välja rätt saker att både äta och odla! Bananer t ex kan vara lite svårt..

P pmd skrev:
Statens vinster på elhandeln ska nog läsas som utdelningen från det statligt ägda elbolaget. Att använda skattemedel för att betala en del av elkonsumenternas elkostnader vore inte så värst bra.
Prisstopp brukar inte heller ha goda effekter på lite längre sikt.
M Markarbetaren skrev:
USA är världens största oljeproducent. Där kostar bensinen under hälften mot i Sverige
Ja gäller det bara Vattenfall så, Nej det är riktigt att prisstopp inte har varit så bra men på just en sådan här fluktuerarande marknad tror jag inte att det provats tidigare, om man släpper
prisstoppet när priset är i botten så vad kan de göra

P
Z Zodde skrev:
Fria marknader är alltid mer effektiva och höjer ofta ( men inte alltid) den allmänna välfärden genom höjd produktivitet ÄN vad reglerade marknader gör. Planekonomi tror ingen på längre. Det finns en anledning till varför alla regleringar successivt försvinner…
Med politiska regleringar fungerar oftast marknader sämre. Elmarknaden är hårt reglerad.

K kortis skrev:
Ja gäller det bara Vattenfall så, Nej det är riktigt att prisstopp inte har varit så bra men på just en sådan här fluktuerarande marknad tror jag inte att det provats tidigare, om man släpper
prisstoppet när priset är i botten så vad kan de göra
Prisstopp på en homogen vara där vi importerar och exporterar varje dag är självklart helt omöjligt. Vem vill sälja till oss om vi har ett konstlat lågt pris? PrisRegleringar har prövats förra århundradet utan nån framgång öht

P pmd skrev:
Med politiska regleringar fungerar oftast marknader sämre. Elmarknaden är hårt reglerad.
Elmarknaden VAR hårt reglerad…

P
Rkarlsson skrev:
Alla branscher som är avreglerade har kapsejsat. Ohyggligt dyrt och dålig kvalitet.
-El
-Tele
-Infrastruktur
-Bilbesiktning (ohyggligt dyrt och oseriösa bolag läs dekra)
-Apotek.
-Sjukvård
-Taxi
osv osv.
Apotek? Numera kan man få sin receptbelagda medicin hem i brevlådan på ett par dar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.