M
Z Zodde skrev:
Vad hade Svenskarna sagt om alla oljeproducerande länder (typ Norge) subventionerat inhemsk konsumtion och låtit de med nettoimport (typ Sverige) fått betala notan…
Har du hört talas om oljefonden? Vet du vad den betalar? Vet du hur skattesystemet fungerar i Norge?
Jag vet inte om jag hört att svenskarna gnällt på detta.

M
Z Zodde skrev:
Inget demokratiskt land med fria marknader gör det NEJ!
USA är världens största oljeproducent. Där kostar bensinen under hälften mot i Sverige

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Har du hört talas om oljefonden? Vet du vad den betalar? Vet du hur skattesystemet fungerar i Norge?
Jag vet inte om jag hört att svenskarna gnällt på detta.
Jag vet vad oljefonden är men INTE vad den betalar ( mer än bidrag till statsbudget)
Jag vet hur skattesystemet ser ut då jag betalat skatt i Norge i många år.
Ser dock ej relevansen här…??

V videopac skrev:
Är de flesta oljeproducerande länder demokratier? (I praktiken, menar jag)
Vi jmf oss med demokratier. Vad en diktator gör för att bibehålla sin popularitet är irrelevant.

Fy fan vad du tjatar om storheter Purjo...Jag kan inte tjata emot dig för detta forum är sååå segt för mig, det tar på fullt allvar 5 minuter bara att logga in.

Men jag läser och det enda du skriver är en massa skit o gnäller om att folk skriver kWh eller K/wh vem bryr sig??? Bara en självupptagen idiot

useless useless skrev:
kw/h?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
USA är världens största oljeproducent. Där kostar bensinen under hälften mot i Sverige
Rätt men det beror på lägre skatter och ej pga att råvaran lr bensinen är subventionerad

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
Z Zodde skrev:
Rätt men det beror på lägre skatter och ej pga att råvaran lr bensinen är subventionerad
Så att ha en lägre skattesats i det producerande landet är inte att gynna populationen?

• Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar fortfarande vilka partier som skulle vara för exportförbud och prisregleringar :thinking:

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag undrar fortfarande vilka partier som skulle vara för exportförbud och prisregleringar :thinking:
Det undrar jag också!

Men kan vi verkligen då beskylla avsaknaden av detta på Mp +S när inget annat parti hade velat ha samma lösning?
Bortsett från då kanske SD och V.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Så att ha en lägre skattesats i det producerande landet är inte att gynna populationen?
Jo men vi diskuterar inte skattesatser. Konsumentskatter begränsar inte direkt producenternas vinst/fria marknadens mekanismer mens pristak gör det.
Berätta istället om oljefonden och dess funktion som du tog upp tidigare

M
Z Zodde skrev:
Jo men vi diskuterar inte skattesatser. Konsumentskatter begränsar inte direkt producenternas vinst/fria marknadens mekanismer mens pristak gör det.
Berätta istället om oljefonden och dess funktion som du tog upp tidigare
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Statens_pensjonsfond

M Markarbetaren skrev:
[länk]
Relevansen för denna tråd står inte på Wikipedia

M
13th Marine 13th Marine skrev:
Men kan vi verkligen då beskylla avsaknaden av detta på Mp +S när inget annat parti hade velat ha samma lösning?
Bortsett från då kanske SD och V.
Ja SD och V kan vi ju benämna som ”inget annat parti” då ingen verkar rösta på dessa. Jag gissar att du inte röstar på något av endera.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja SD och V kan vi ju benämna som ”inget annat parti” då ingen verkar rösta på dessa. Jag gissar att du inte röstar på något av endera.
Exportförbud och prisreglering är nått som totalitära stater kan tänka sig (SD och V har dragningar dit, dock från olika håll).
Men okej, då förstår jag vad du menar, även om jag inte har sett av något av dessa förespråkar detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.