P
Själv låg jag på 3200kr totalt för drygt 922kwh förbrukat. Bergvärme och stödeldar från ca 1800 till vi lägger oss. Mitt avtal gick tyvärr ut sent i år så väntar till priset går ner och binder då =)

Mina föräldrar fick bara 1700, enda fasta källan till värme är elradiatorer. Men de satte in en rejäl kamin och har inte startat elementen alls i år, de brukar sätta igång de lite om det skulle sticka ner till -20, vilket typ nästan aldrig händer i Skåne.

Att idag 2022 gnälla om höjningar visar att man inte varit med sedan gudrun.
Eon har höjt varje år sedan dess, första var för att gräva ner ledningar, och sen har det fortsatt med andra undanflykter.

Det jag blir förbannad på är att när det är så förbannat dyrt att eon inte kan erbjuda någon fungerande app eller hemsida.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag gissar att det landar på ca 6500 kr on TS har någon form av rörligt avtal och 3000 kr om det är ett fast avtal tecknat för minst ett halvår sedan (minns inte om avtalstyp framgick i de gamla inläggen).
Ja de återstår verkligen att se, men det kommer fan inte att bli billigt.. Dessutom har vi rörligt elavtal.. Pratade med elleverantör som sa att de kommer jämna ut sig med de billigare månaderna runt sommaren.. Jo tjena!!

M
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Ja de återstår verkligen att se, men det kommer fan inte att bli billigt.. Dessutom har vi rörligt elavtal.. Pratade med elleverantör som sa att de kommer jämna ut sig med de billigare månaderna runt sommaren.. Jo tjena!!
Prismässigt så kommer det såklart att falla i takt med att efterfrågan minskar när värmen kommer. Men det är ju en klen tröst för oss med minusgrader och elberoende värme i detta landet.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Prismässigt så kommer det såklart att falla i takt med att efterfrågan minskar när värmen kommer. Men det är ju en klen tröst för oss med minusgrader och elberoende värme i detta landet.
Jag hoppas att du har rätt om priset men tvivlar när jag läser att Tyskland stänger fler reaktorer.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Jag hoppas att du har rätt om priset men tvivlar när jag läser att Tyskland stänger fler reaktorer.
Runt 30 öre till sommaren om man får tro https://elpriser24.se/prognos/
Vi får förbereda oss på det sämsta och hoppas på det bästa..

• Gilla
Melody81 och 2 till
  • Laddar…
Vår räkning landar på över 5000kr i månaden så här på vintern o då är det Stockholm o inte norrlandsinland.

• Gilla
J.Holmdahl och 2 till
  • Laddar…
Elförbrukning nov 1142:- + överföring 2131:- = 3273:- i stockholm 180 m2 villa från 74 med direktverkande el och två elbilar. Kan ju nämna att jag inte har rörligt pris.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Magnus E K
M Markarbetaren skrev:
Runt 30 öre till sommaren om man får tro [länk]
Vi får förbereda oss på det sämsta och hoppas på det bästa..
Det där är dock för systempriset. Sannolikt blir det lite lägre i SE1 och 2, lite högre i 3 och mycket högre i 4.

• Gilla
Eikichi87
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Så.
Hur ser du på livet i hus nu?

elpriserna har ju kaosskenat iväg så decemberräkningen som kommer injanurai kommer nog skaka om…

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tror också på sjunkande priser, dock inte pga värme och mindre efterfrågan.
Skillnad mellan sommar och vinter historiskt är marginell...
(Så att det skulle mer lönsamt att binda på sommaren än på vintern finns det inget belägg för)

M
Z Zodde skrev:
Tror också på sjunkande priser, dock inte pga värme och mindre efterfrågan.
Skillnad mellan sommar och vinter historiskt är marginell...
(Så att det skulle mer lönsamt att binda på sommaren än på vintern finns det inget belägg för)
Okej, jag tror dock att efterfrågan på rysk gas minskar i europa framåt våren när utetemperaturen stiger och att norden då får en minskad efterfrågan på den exporterade elen. Detta bidrar till ett lägre pris. Energi rent överlag är ju en bristvara idag, därav prisutvecklingen.

M
Imorgon är det dags igen!
438öre/kWh kl. 08-09.
479öre/kWh kl. 18-19.
Snittpriset för morgondagen 308öre/kWh.
För egen del innebär det ungefär 460öre/kWh med skatt & moms.

• Gilla
  • Älska
  • Arg
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Imorgon är det dags igen!
438öre/kWh kl. 08-09.
479öre/kWh kl. 18-19.
Snittpriset för morgondagen 308öre/kWh.
För egen del innebär det ungefär 460öre/kWh med skatt & moms.
I Norge tar staten halva kostnaden över 70öre vilket gör att vi kommer en del lindrigarew undan :-)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
I Norge tar staten halva kostnaden över 70öre vilket gör att vi kommer en del lindrigarew undan :)

Här i sverige skulle staten aldrig få för sig att dra av och hjälpa sin befolkning. Istället lägger de på 35,6öre / kilowattimme..
Men men staten här är ju bra på annat, antar jag.

• Gilla
  • Haha
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
P
Jag vill inte betala för min egen höga elkostnad och andras.

• Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.