262 104 läst ·
1 152 svar
262k läst
1,2k svar
Fick 2500kr i elräkning!!
Vilket diskrimineringsområde (elområde) bor du i?M MagHam skrev:Förbrukning i dec:
2474 kWh till kostnaden 3325:- (inkluderat elnät, fast avg, moms)
Villa 131 kvm byggd -48 Har jordvärme men huset är ganska dåligt isolerat, och kör dessutom avfuktare kontinuerligt i källaren samt byggfläkt ibland i förråd eller mitt garagebyggprojekt.
Kanhända har TS bott i lägenhet innan?
Dec 2020: 1504 kWh förbrukade och 1929:- tot
1304:- Elnät
625:- Elhandel
256m² suterränghus i Östersund byggår 1976.
Bergvärme Nibe F1255 3-12 240m hål, FTX Regenair RGS-400, 200mm pordrän i suterräng-delen.
1304:- Elnät
625:- Elhandel
256m² suterränghus i Östersund byggår 1976.
Bergvärme Nibe F1255 3-12 240m hål, FTX Regenair RGS-400, 200mm pordrän i suterräng-delen.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Sjukt vad en tråd kan leva utan trådskapare, insåg att det var sjukt normalt egentligen
Kan vara så. Vi får väl se om TS kommenterar om det är så i just detta fallet.J kalle_k skrev:
Inget ont menat, men det kan vara överraskande att bli husägare.
Saker går sönder eller "hakar upp sig" på löpande band och vid de mest olämpliga tillfällen. Kan man inte fixa det själv så finns ingen vaktmästare att ringa efter. Och mycket kostnader av olika slag blir det.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 390 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 390 inlägg
Lite väl saftigt även för en som är lite vanAppendix skrev:
En granne med bergvärme i ett äldre och större hus utan kamin betalade en bra bit över 7000kr den månaden.
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad
Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.
Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad
Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.
Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Först är ju frågan var huset finns?Hammare&Spik skrev:
Har ni bott i huset länge och vad var det för förbrukning tidigare ?
Jag bor själv i ett hus med källare, övervåning samt uppvärmt dubbelgarage i Västerbottens inland.
Bergvärme installerade jag hösten 2012 när jag köpte huset.
Hos mig så har jag en 20A säkring och då är den fasta kostnaden 6835:-/år = 570:- / månad.
Min förbrukning i december var 1231 kWh
Min faktura blev på 1554 vilket var ovanligt lågt för december månad.
Övervåningen håller jag ca 21 grader på.
Källaren ca 15 grader, garaget ca 10 grader och entreplan brukar vara ca 19 grader varm.
Antar att ni inte betalade för varmvatten i lägenheten då?
Hade du betalat 19kr kWh så hade den posten legat över 30000:-. Du betalar 19öre kWh 
När ni hade eran 3:a betalade ni endast hushållsel, nu måste ni värma huset. Den kostnaden låg tidigare i eran avgift ni hade.
När ni hade eran 3:a betalade ni endast hushållsel, nu måste ni värma huset. Den kostnaden låg tidigare i eran avgift ni hade.