M MagHam skrev:
Förbrukning i dec:
2474 kWh till kostnaden 3325:- (inkluderat elnät, fast avg, moms)
Villa 131 kvm byggd -48 Har jordvärme men huset är ganska dåligt isolerat, och kör dessutom avfuktare kontinuerligt i källaren samt byggfläkt ibland i förråd eller mitt garagebyggprojekt.
Kanhända har TS bott i lägenhet innan?
Vilket diskrimineringsområde (elområde) bor du i?

• Gilla
  • Haha
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Dec 2020: 1504 kWh förbrukade och 1929:- tot

1304:- Elnät :mad:
625:- Elhandel :)

256m² suterränghus i Östersund byggår 1976.

Bergvärme Nibe F1255 3-12 240m hål, FTX Regenair RGS-400, 200mm pordrän i suterräng-delen.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vilket diskrimineringsområde (elområde) bor du i?
3

Sjukt vad en tråd kan leva utan trådskapare, insåg att det var sjukt normalt egentligen

• Gilla
  • Haha
katho75 och 11 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Sjukt vad en tråd kan leva utan trådskapare, insåg att det var sjukt normalt egentligen
Instämmer, men tror knappast han/hon vågar sig in i denna tråden igen ;P

• Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Misstänker att TS är nybliven husägare och trodde det enbart var ränta och amortering som var kostnaden för att bo i hus?
Jobbigt ekonomiskt uppvaknande?

• Gilla
Janetgorgis och 17 till
  • Laddar…
Lugn å fin, det kan väl få gå ett dygn innan man börjar tycka att TS vägrar svara!? Fan vad bråttom vissa har... :rofl:

• Gilla
ronny.b och 7 till
  • Laddar…
Hade en kollega som 2010 fick en elräkning på 11.000 för EN månad:D

DET är märkvärdigt. 2500 kr är ju en ok vintermånad för många hus :)

• Gilla
ronny.b och 1 till
  • Laddar…
J kalle_k skrev:
Misstänker att TS är nybliven husägare...
Kan vara så. Vi får väl se om TS kommenterar om det är så i just detta fallet.
Inget ont menat, men det kan vara överraskande att bli husägare.
Saker går sönder eller "hakar upp sig" på löpande band och vid de mest olämpliga tillfällen. Kan man inte fixa det själv så finns ingen vaktmästare att ringa efter. Och mycket kostnader av olika slag blir det.

• Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Appendix Appendix skrev:
Hade en kollega som 2010 fick en elräkning på 11.000 för EN månad
Lite väl saftigt även för en som är lite van :) Vintern 19 hade vi säkert -25 i snitt mer än en månad och då landade min dyraste elräkning någonsin på nästan 6000kr om jag minns rätt, drygt 1200kWh mer än 2020 :p (dyr el då jämfört med också har jag för mig)

En granne med bergvärme i ett äldre och större hus utan kamin betalade en bra bit över 7000kr den månaden.

• Gilla
Larmal och 3 till
  • Laddar…
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?

• Elanvändningsdiagram och kostnadsuppställning för hushållsel, 1836 kWh noterat för december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
F
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Först är ju frågan var huset finns?
Har ni bott i huset länge och vad var det för förbrukning tidigare ?

Jag bor själv i ett hus med källare, övervåning samt uppvärmt dubbelgarage i Västerbottens inland.
Bergvärme installerade jag hösten 2012 när jag köpte huset.
Hos mig så har jag en 20A säkring och då är den fasta kostnaden 6835:-/år = 570:- / månad.
Min förbrukning i december var 1231 kWh
Min faktura blev på 1554 vilket var ovanligt lågt för december månad.
Övervåningen håller jag ca 21 grader på.
Källaren ca 15 grader, garaget ca 10 grader och entreplan brukar vara ca 19 grader varm.

Antar att ni inte betalade för varmvatten i lägenheten då?

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Var kostnad för värme och hushållsel inget som ni tog med i er boendekalkyl? Alla siffror känns helt normala (ni betalar 19 öre, inte kr per kWh.)

• Gilla
ronny.b och 18 till
  • Laddar…
Hade du betalat 19kr kWh så hade den posten legat över 30000:-. Du betalar 19öre kWh ;)

När ni hade eran 3:a betalade ni endast hushållsel, nu måste ni värma huset. Den kostnaden låg tidigare i eran avgift ni hade.

• Gilla
mejeriet och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.