Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Hejsan, jag går direkt på sak.
Jag är inne på att smälla upp fiberbelysning med tråd/råfiber avslutning i mitt tak.
Taket kommer bli ett fast gipstak och utrymmet över det blir ca 9cm.
Min fråga är nu om det finns någon/några med erfarenheter av fiberbelysning? Jag har nämnligen aldrig jobbat med det, så jag skulle behöva lite tips och ideer.
Tveka inte och skriv en rad om dina tankar ang. detta.
Min ide är denna.
Det finns flera vägar att gå och jag undrar lite ang. detta, svara gärna på nedanstående också.
Jag är inne på att smälla upp fiberbelysning med tråd/råfiber avslutning i mitt tak.
Taket kommer bli ett fast gipstak och utrymmet över det blir ca 9cm.
Min fråga är nu om det finns någon/några med erfarenheter av fiberbelysning? Jag har nämnligen aldrig jobbat med det, så jag skulle behöva lite tips och ideer.
Tveka inte och skriv en rad om dina tankar ang. detta.
Min ide är denna.
- Låt snickaren regla upp taket, cc30, såledets blir det ca 25,5x25,5cm "fack" i hela taket.
- Det är nu jag förmonterar ljuslådan/fibern, och drar och slänger ner 5-10 råfiber i varje "fack".
- Sen målar jag gipsskivorna redan nu, för att sedan slänga upp dem på gipshissen och veva upp dem så det är liknande 30cm kvar till reglarna.
- Jag borrar sedan 1mm hål 5-10stycken där varje fack kommer komma.
- Trycker i fibern, och vevar upp skivan dikt och skruvar dit den, jag återupprepar denna procedur över hela taket.
- Sen spacklas skarvarna, och målas där det behövs.
- Klart.
Det finns flera vägar att gå och jag undrar lite ang. detta, svara gärna på nedanstående också.
- När jag borrar hålen och trycker i fibern, skall jag trycka i fibern 13mm som skivan och lägga en limklick på ovansidan, eller ska jag dra igen liknande 20cm för att sedan klippa jämt med taket när allt är klart? Eller både och?
- Är det värt pengarna, vad tror ni? kommer jag ångra mig?
- Något annat jag ska tänka på?
Inte jobbat så mycket med fiber, men lite.
stick igenom fibern längre än vad den ska vara och klipp den när allt är klart, då kan du även måla efter att du satt upp skivorna.
Vart har du tänkt montera ljuskällan? du måste ju komma åt den senare och tänk på att det blir en del värme av den, iaf om det är halogenlampa, kanske finns med LED nu?
Om det är värt pengarna e ju upp till var och en, men det är jädrans snyggt!!
helst om man har dimmer på det! problemet är ju att det kostar om man ska ha lite längd på fibrerna...
stick igenom fibern längre än vad den ska vara och klipp den när allt är klart, då kan du även måla efter att du satt upp skivorna.
Vart har du tänkt montera ljuskällan? du måste ju komma åt den senare och tänk på att det blir en del värme av den, iaf om det är halogenlampa, kanske finns med LED nu?
Om det är värt pengarna e ju upp till var och en, men det är jädrans snyggt!!
helst om man har dimmer på det! problemet är ju att det kostar om man ska ha lite längd på fibrerna...
Har också funderat på samma problem. Det enda jag har hört är att det är smart att klippa fibern efter att man har målat men ALDRIG klippa jäms med taket, då kan du aldrig måla om. Om det inte ser allt för jäkligt ut, spar 5-10mm. Det syns ju naturligtvis mindre desto högre man har i tak
Man ska lämna så de sticker ner en bit av fibern.. de blir helt annat ljus om du klipper längst med taket eller lämnar 5mm utstick. Du måste iaf ha antingen eller.. alla jämns med eller alla 5mm utstick 
Be snickaren regla först med 45x45 åt ena hållet och sen 45x45 åt andra hållet. Så kan du dra fibrarna hursomhelst utan att borra hål i reglar.
Själva fiberinstallationen i ett sånt här projekt är nog inte hälften så jobbigt som att måla! Även om du förmålar skivorna så måste man säkert bättra på sen då man varit å kladdat på den med händer/gipshissen.
Be snickaren regla först med 45x45 åt ena hållet och sen 45x45 åt andra hållet. Så kan du dra fibrarna hursomhelst utan att borra hål i reglar.
Själva fiberinstallationen i ett sånt här projekt är nog inte hälften så jobbigt som att måla! Även om du förmålar skivorna så måste man säkert bättra på sen då man varit å kladdat på den med händer/gipshissen.
Sakta i backarna nu. Jag har sagt det förut och säger det igen. Stomma inte undertak eller nedsänkt tak i trä. Finns ingen anledning. Det e krångligare, tar längre tid, det dammar när man sågar mm mm... Använd stål!!
Enklaste sättet är att man skruvar en vinkelplåt eller en 2tum stålregel runt hela rummet på väggarna i den höjd man vill ha (minus 13mm för enkel gips då) Sedan skruvar eller borrar man fast hålband på ca 1-1,5m mellanrum som man sedan fäster en primärprofil. Dessa fäster du i hålbanden 38mm över där du satte vinkelplåten. Sedan reglar du med hattprofiler cc 45cm och skruvar med självporrande knappskruv i primären. Gipsa med 90 gips, väger minder, enklare o hanskas med. 120 gips borde förbjudas!!!
Verktyg som behövs. Skruvdragare, plåtsax, ev slagborr.
skickar med några bilder så du der hur det ser ut stommat utan gips.
Enklaste sättet är att man skruvar en vinkelplåt eller en 2tum stålregel runt hela rummet på väggarna i den höjd man vill ha (minus 13mm för enkel gips då) Sedan skruvar eller borrar man fast hålband på ca 1-1,5m mellanrum som man sedan fäster en primärprofil. Dessa fäster du i hålbanden 38mm över där du satte vinkelplåten. Sedan reglar du med hattprofiler cc 45cm och skruvar med självporrande knappskruv i primären. Gipsa med 90 gips, väger minder, enklare o hanskas med. 120 gips borde förbjudas!!!
Verktyg som behövs. Skruvdragare, plåtsax, ev slagborr.
skickar med några bilder så du der hur det ser ut stommat utan gips.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Tack för alla svar!
Jag kommer sänka taker med hjälp av "plåtreglar" och skenor, jag kan inte alla betäkningar men jag jag vet precis hur man bygger på ett smiddigt sätt.
skenor, reglar, farex (hålband) lite skruv och gips. smidigt som attan.
Jag har ingen erfarenhet av fiberoptik så upplys mig gärna om nedan.
Så har jag lite praktiska frågor.
1. Jag funderar på att ha 2st inbyggnadshögtalare i taket också, detta medför vibrationer, inte stora, men likaväl vibrationer. Min fasa är då att fibern sakta men säkert glider, kanske uppåt, kanske neråt, men oavsätt är det nergativt med rörelse.
Kan man lägga en smältlimklick ovangipsen vid varje nerstucken fiber, eller skadar man dem då?
2. Hur klipper jag fibern för bästa resultat? raktav med avbitartången eller behöver man nå special verktyg?
3. Jag har 245cm till tak nu, satt det blir då ca 235cm efter sänkning, då tror jag att det ev, kommer se konstigt ut med 5mm stumpar som sticker ner i hundratal om dem inte är tända. Eller?
4. Ska man använda någon speciell färg till taket sen för bästa resultat? Jag vill ha kulören vit, men ska man föredra någonting annat än helt vanlig innertak färg?
5. Jag vill ju ha ett så som jag förstår det "stjärnavslut" alltså rena fiberavslut, och i HAL´s fiberoptiks katalog/häfte så står det:
"Fiberbunt, består av en koppling och ett antal fibrer.Fibern finns i två
materialtyper: plastfiber (PMMA) och glasfiber.PMMA-
fibern är uppbyggd av råfiber 0,75 mm och 1,0 mm.En
3 mm fiberkanal består av 14 st ”råfibrer” 0,75 mm,som
antingen sammanfogas till en 3 mm belysningspunkt eller
delas upp till stjärnpunkter."
Min fråga är då om jag kan köpa:
Enr: 7480361, Art nr: 6400, Artikel: 4stx5meter ø4,5mm PMMA 9mm med armaturavslut 108xø0,75mm
Och dela upp det i 108 punkter i mitt tak? Om det går, så är den sjukligt billig i jämnförelse med att köpa en som är till för att vara i 100 punkter.
6. Är 9mm och 28mm koppling i någon standard? fungerar vilken ljusgivare med 9mm koppling på vilken fiberbunt med 9mm koppling som helst?
7. Jag skulle gärna vilja ha en dimbar ljusgivare som ger "skimmrande" ljus finns det? och är det värt det? eller vill man ha fast sken?
Hoppas det finns enmassa fibernördar här. alt om ni kanske skulle kunna gå så långt att ni kan höra runt ang. mina frågor, jag är fullt villig att dokumentera mitt bygge med bygglogg och bilder och upptäckter för att ev. hjälpa andra med samma tankar som jag i framtiden. men det utgör att mitt bygge blir av, och det blir det bara om jag kan få lite kött på benen. Annars så vågar jag nog inte ge mig på fiberbelysning.
hoppas ni kan hjälpa till! Tack på för hand /Patrik
Jag kommer sänka taker med hjälp av "plåtreglar" och skenor, jag kan inte alla betäkningar men jag jag vet precis hur man bygger på ett smiddigt sätt.
skenor, reglar, farex (hålband) lite skruv och gips. smidigt som attan.
Jag har ingen erfarenhet av fiberoptik så upplys mig gärna om nedan.
Så har jag lite praktiska frågor.
1. Jag funderar på att ha 2st inbyggnadshögtalare i taket också, detta medför vibrationer, inte stora, men likaväl vibrationer. Min fasa är då att fibern sakta men säkert glider, kanske uppåt, kanske neråt, men oavsätt är det nergativt med rörelse.
Kan man lägga en smältlimklick ovangipsen vid varje nerstucken fiber, eller skadar man dem då?
2. Hur klipper jag fibern för bästa resultat? raktav med avbitartången eller behöver man nå special verktyg?
3. Jag har 245cm till tak nu, satt det blir då ca 235cm efter sänkning, då tror jag att det ev, kommer se konstigt ut med 5mm stumpar som sticker ner i hundratal om dem inte är tända. Eller?
4. Ska man använda någon speciell färg till taket sen för bästa resultat? Jag vill ha kulören vit, men ska man föredra någonting annat än helt vanlig innertak färg?
5. Jag vill ju ha ett så som jag förstår det "stjärnavslut" alltså rena fiberavslut, och i HAL´s fiberoptiks katalog/häfte så står det:
"Fiberbunt, består av en koppling och ett antal fibrer.Fibern finns i två
materialtyper: plastfiber (PMMA) och glasfiber.PMMA-
fibern är uppbyggd av råfiber 0,75 mm och 1,0 mm.En
3 mm fiberkanal består av 14 st ”råfibrer” 0,75 mm,som
antingen sammanfogas till en 3 mm belysningspunkt eller
delas upp till stjärnpunkter."
Min fråga är då om jag kan köpa:
Enr: 7480361, Art nr: 6400, Artikel: 4stx5meter ø4,5mm PMMA 9mm med armaturavslut 108xø0,75mm
Och dela upp det i 108 punkter i mitt tak? Om det går, så är den sjukligt billig i jämnförelse med att köpa en som är till för att vara i 100 punkter.
6. Är 9mm och 28mm koppling i någon standard? fungerar vilken ljusgivare med 9mm koppling på vilken fiberbunt med 9mm koppling som helst?
7. Jag skulle gärna vilja ha en dimbar ljusgivare som ger "skimmrande" ljus finns det? och är det värt det? eller vill man ha fast sken?
Hoppas det finns enmassa fibernördar här. alt om ni kanske skulle kunna gå så långt att ni kan höra runt ang. mina frågor, jag är fullt villig att dokumentera mitt bygge med bygglogg och bilder och upptäckter för att ev. hjälpa andra med samma tankar som jag i framtiden. men det utgör att mitt bygge blir av, och det blir det bara om jag kan få lite kött på benen. Annars så vågar jag nog inte ge mig på fiberbelysning.
PatrikElektriker skrev:Hoppas det finns enmassa fibernördar här. alt om ni kanske skulle kunna gå så långt att ni kan höra runt ang. mina frågor, jag är fullt villig att dokumentera mitt bygge med bygglogg och bilder och upptäckter för att ev. hjälpa andra med samma tankar som jag i framtiden. men det utgör att mitt bygge blir av, och det blir det bara om jag kan få lite kött på benen. Annars så vågar jag nog inte ge mig på fiberbelysning.
Har ingen erfarenhet av fiberbelysning, så jag har inga sanningar att ge dig. Men det är ett intressant ämne, och jag hoppas få jobba med det snart och skulle följa din bygglogg och kanske lära sig ett och annat på vägen.
Lycka till!
Jag skulle nog inte använda smältlim, iaf inte om du använder plastfiber. Däremot är det nog klok att just limma på ovansidan.
Har somsagt aldrig gjort detta tidigare men om du borde kunna klippa fibern med ex en sekatör då det inte går någon viktig kommunikation i den
Har somsagt aldrig gjort detta tidigare men om du borde kunna klippa fibern med ex en sekatör då det inte går någon viktig kommunikation i den
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur fäster man en innervägg på bara golv och gipstak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa Elfatakskena i gipstak
Fästa hammarband i gipstak
Fasta takfläkt i gipstak med regel i bockad stålprofil
Bästa sätt att fästa och spackla igen dosfrästa hål på gipstak?
Färg, Måla & Tapetsera