29 056 läst ·
237 svar
29k läst
237 svar
Fiber eller inte
Det finns ju fördelar och nackdelar med allt.MathiasS skrev:
Ja med facit i hand så har ju inte modellen med öppna nät fungerat speciellt bra, det är för många som ska knapra på kakan och konkurrensen uteblev ända tills det blev möjligt med operatörsbyte. Problemet med statligt ägande av näten är dock att det är otroligt många miljarder det kostat och dessa finns aldrig i budgeten, så jag kan förstå varför det blev som det blev (vilket ändå inte är så inihelvete dåligt jämfört med de flesta andra länder). En hård och aktiv reglering av dessa nät, som PTS nu närmar sig, skulle dock vara bra.
Nackdelen med det öppna är att individer som blivit lurade, det var openinfra som vänner till oss tyvärr anlitat. https://www.frilagt.se/2023/07/13/t...lerade-tillstand-skadade-vag-mark-och-garden/
De som är drabbade måste betala fakturorna trots det inte finns fiber.
Om det hade varit kommunen och stat så förhoppningsvis hade ingen blivit låst och hotad och sluppit få sin mark förstörd.
Tack det var det jag var nyfiken på =)pacman42 skrev:
Ok,
- router kostar ca 2000 kr per port
- fiberkonverter kostar 2000 kr
- svetsning kostar ca 1000 kr per sida.
- blåsning kostar ca 1000 kr
- grävning kostar ca 3000 kr (maskin, grävmaskinist, framkörning)
- övrigt ca 1000 kr
Sedan tillkommer inköp i stamnätet vilket i min förening kostade ca 10000 kr...
...men det beror naturligtvis på förutsättningarna...
Blåsningen kostar alltså om vi avrundar det till en kvart ca 4000 kr timmen (inkl svetsning på ena sidan)
Och grävningen kostar 6000 kr timmen. Framkörningen var ca 500 meter =) Hade jag själv grävt allting så hade jag fortfarande fått betala fullt pris. Finns inte en enda grävfirma i området som ligger ens på hälften för att gräva i en trädgård =)
Men vi vet att fibern är vårt lands guldgrävarbransch. =)
Tiderna är jag helt hundra på, sambon var hemma vid blåsningen, och grävningen fick jag på kamera. Självklart var personen importerad arbetskraft, han snackade in i dörrklockan på sjaskig engelska.
Är det pris som gäller för alla kan du inte utgå från din fastighet utan det blir en snittkostnad. Exempel, behöver du blåsa fiber 25 m eller 300 m, långa avstånd kan vara svåra blåsa, det behövs två personer när man blåser, ställtid att sätta upp blåsutrustning. Jag har beskrivit det i andra trådar de olika momenten.Rkarlsson skrev:Tack det var det jag var nyfiken på =)
Blåsningen kostar alltså om vi avrundar det till en kvart ca 4000 kr timmen (inkl svetsning på ena sidan)
Och grävningen kostar 6000 kr timmen. Framkörningen var ca 500 meter =) Hade jag själv grävt allting så hade jag fortfarande fått betala fullt pris. Finns inte en enda grävfirma i området som ligger ens på hälften för att gräva i en trädgård =)
Men vi vet att fibern är vårt lands guldgrävarbransch. =)
Tiderna är jag helt hundra på, sambon var hemma vid blåsningen, och grävningen fick jag på kamera. Självklart var personen importerad arbetskraft, han snackade in i dörrklockan på sjaskig engelska.
En grävning kan ta 30 min eller 4 timmar beroende av förutsättning, men tillämpas generellt pris så får båda fastighetsägarna betala samma summa.
Det blir tyvärr felaktiga jämförelser när man saknar kunskap inom området.
Vad har du för ping. Kompisen hade mobilt förut med bra hastighet. Men han hade mycket sämre ping.T Timbuktu skrev:Skulle inte installera fiber! Fick ett liknande erbjudande som dig när fibern grävdes förbi.
Är i 30 års åldern så kollar både mycket film och spelar en del över nätet där bra internet är viktigt.
Har idag mobil via telenor med obegränsad surf, och där har jag lagt till ett extra simkort för 100kr i månaden och det har funkat utmärkt. Har nu bara en 4g router så får ut ungefär 50mbt/s. Men lånade kompisens 5g router och plockar ut över 200mbt/s. Och jag bor mitt ute i skogen i Hallands läns.
Så att först betala 15 000kr för installation sen avgift varje månad på runt 200kr bara för att få använda skiten sen ett abonnemang på det. Nej tack. Köp en 5g router och extra simkort på ditt abonnemang ☺️
Du glömmer dessutom framkörning av grävare, blåsare osv.Rkarlsson skrev:Tack det var det jag var nyfiken på =)
Blåsningen kostar alltså om vi avrundar det till en kvart ca 4000 kr timmen (inkl svetsning på ena sidan)
Och grävningen kostar 6000 kr timmen. Framkörningen var ca 500 meter =) Hade jag själv grävt allting så hade jag fortfarande fått betala fullt pris. Finns inte en enda grävfirma i området som ligger ens på hälften för att gräva i en trädgård =)
Men vi vet att fibern är vårt lands guldgrävarbransch. =)
Tiderna är jag helt hundra på, sambon var hemma vid blåsningen, och grävningen fick jag på kamera. Självklart var personen importerad arbetskraft, han snackade in i dörrklockan på sjaskig engelska.
Ja det är väl det som kostar tusentals kronor. Grävaren hade utgångspunkt 500 meter härifrån =) Alltså inte där den jobbade innan utan där de bor.pacman42 skrev:
I med uppraget utfördes åt kommunen så bör det inte vara mer än 1,5 mil framkörnings på blåsaren. Men som sagt 4000 kr timmen plus 6000 kr timmen.
Finns en grävare med maskin i xl storlek dras på trailer tar 650 kr timmen exkl moms för framkörningen och när han gräver.
Guldgruvan AB är fibern =) (han som tar 650 kr timmen fick inte gräva till fibern själv för att slippa betala någon annan för att gräva)
Och ska det anslutas ett nytt område där man kan blåsa xx fastigheter vid ett tillfälle eller efteranslutning med t.ex. bara en fastighet i varje FOS/brunn. Gäller alla arbetsmomenten hur effektivt det kan göras. Och vilket "gudarna förbjuder" även tas asfalt, etc. Eller område med gatsten och fornminnesskyddat.pacman42 skrev:
Så arbete och kostnad för en enskild fastighet kan vara både betydligt lägre och högre.
Att bygga infrastruktur är komplext och kräver mycket arbete som inte kunden ser eller märker av.
Klart jag inte har kunskap.A AndersS skrev:Är det pris som gäller för alla kan du inte utgå från din fastighet utan det blir en snittkostnad. Exempel, behöver du blåsa fiber 25 m eller 300 m, långa avstånd kan vara svåra blåsa, det behövs två personer när man blåser, ställtid att sätta upp blåsutrustning. Jag har beskrivit det i andra trådar de olika momenten.
En grävning kan ta 30 min eller 4 timmar beroende av förutsättning, men tillämpas generellt pris så får båda fastighetsägarna betala samma summa.
Det blir tyvärr felaktiga jämförelser när man saknar kunskap inom området.
Kunskapen jag har är att det är saltat å det grövsta. Det enda som var i vägen för grävaren var en elkabel längs huset. Ändå tog det max 30 minuter.
och blåsaren var här som sagt knappt nån tid alls.
Och räkna ut timpriset blir då lätt =)
Du rycker enstaka lösa siffror ur luften, välkommen åter när du gjort kostnadskalkyler och uppföljning av kostnader i ett helt projekt (även några projekt) och levererat några tusen anslutningar, då har man fakta som underlag och kanske blir lite mera ödmjuk utifrån hur komplexr det kan vara.😉Rkarlsson skrev:Ja det är väl det som kostar tusentals kronor. Grävaren hade utgångspunkt 500 meter härifrån =) Alltså inte där den jobbade innan utan där de bor.
I med uppraget utfördes åt kommunen så bör det inte vara mer än 1,5 mil framkörnings på blåsaren. Men som sagt 4000 kr timmen plus 6000 kr timmen.
Finns en grävare med maskin i xl storlek dras på trailer tar 650 kr timmen exkl moms för framkörningen och när han gräver.
Guldgruvan AB är fibern =) (han som tar 650 kr timmen fick inte gräva till fibern själv för att slippa betala någon annan för att gräva)
Men du läser inte vad jag skriver om det tillämpas generell prissättning.Rkarlsson skrev:
Der jag har direkt fakta från har varit så, t.ex. 17 000 kr för en anslutning oberoende av tid för respektive fastighetsanslutning.
Och utan kunskap och erfarenhet "tror man ofta" och gör felaktiga antaganden.
Jo, och jag säger ju att det jag som kund får är det jag skriver. Jag har ju accepterat det då jag lät de installera det. Och min åsikt är att det är rena guldgruvan för operatörerna.A AndersS skrev:
Och jag står för min åsikt att privata aktörer ska hålla sig från denna infrastrukturen med med tanke på openinfra.
I slutändan är det kommunerna som blir blåsta, vilket i slutändan är vi skattebetalare som står för notan.
Det sa vi också när vi fick 10Mbit bredband via kabeltevebolaget en gång i tiden. Idag är det snigelfart…L lillefar skrev:
Tiden går mot mer och mer uppkopplad vardag och då behövs bandbredd.
Så är det säkert, nu bor jag dock i glesbygd så jag tänker att vi är betydligt färre som delar på varje antenn.H Hobbybonde01 skrev: