P
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är det inte eftersom kostnaderna för att få fiber till din närhet är avsevärt mycket större än så. Om jag minns rätt så var kostnaden på respektive fastighet cirka en tredjedel av totala kostnaden per anslutning.
Kommunen la ner anslutning till alla huset på gatan. Men det var inte så många som anslöt sig. Dels pga ålder och dels pga de tycker det är för dyrt.
Det var 2017 de grävde ner allt och efter det är det endast jag som efteranslutit mig. En del av husen kommer beroende på när de går bort inte ansluta sig mellan 10-20 år fram.
Så jo 19 000 kr är riktigt dyrt för att gräva en halvtimme och handpåläggning ca en timme efter det. Det var en lite minigrävare som han körde hit med en vanlig släp och gjorde inte ens påverkan på asfalten i trottoaren då de grävde under.

Annars så måste hela projektet gått ett par miljoner eller miljarder bak?

De kommer aldrig att hämta hem alla anslutningar, vissa kommer vägra pga kostnaden helt enkelt =)
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
P per-o skrev:
Hej, inte dem
Jag tror det går att få sin deklaration omprövad med nya uppgifter 6 år tillbaka i tiden.

(Den var jag sen på)
 
F Fuktskadad09 skrev:
Jag lutar mest åt Starlink 3.990 är billigare än fibergrävning och om man behöver gräva på tomten för vatten/avlopp är risken 0 att någon bredbandsfiber blir avgrävd.
Största risken är väl att man är knuten till en leverantör både för infrastruktur och abonnemang.
Plus att abonnemanget är något dyrare än de billigaste tjänsteleverantörerna på fiber och att utrustningen drar el.
Starlink kommer att fungera sämre i snöväder och regn - bara ett tips från coachen här.

Starlink har alltid relativt lång latens, om du skall nå data i Europa. Du får aldrig riktigt låg latens.

Riktigt cool teknologi, men jag hade valt fiber alla dagar i veckan. Även om den kostar 10000 kr mer.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Så jo 19 000 kr är riktigt dyrt för att gräva en halvtimme och handpåläggning ca en timme efter det.
Menar du att allt initialt arbete borde vara avskrivet eller? Jag förstår inte resonemanget.
 
  • Gilla
Conqvist och 4 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Kommunen la ner anslutning till alla huset på gatan. Men det var inte så många som anslöt sig. Dels pga ålder och dels pga de tycker det är för dyrt.
Det var 2017 de grävde ner allt och efter det är det endast jag som efteranslutit mig. En del av husen kommer beroende på när de går bort inte ansluta sig mellan 10-20 år fram.
Så jo 19 000 kr är riktigt dyrt för att gräva en halvtimme och handpåläggning ca en timme efter det. Det var en lite minigrävare som han körde hit med en vanlig släp och gjorde inte ens påverkan på asfalten i trottoaren då de grävde under.

Annars så måste hela projektet gått ett par miljoner eller miljarder bak?

De kommer aldrig att hämta hem alla anslutningar, vissa kommer vägra pga kostnaden helt enkelt =)
Då jag har byggt och driftat ett fibernät så kan jag berätta för dig att även små enkla installationer kostar runt 10000 kr i rena kostnader kopplade till den abonnenten. Då har jag inte alls räknat in de kostnader som tidigare anslutna har fått stå för i form av grävning av stomnät mm. Det som ingår är givetvis och din del av fiberrouter (hos operatören), grävning in till fastighet, blåsning, svetsning, dokumentation osv osv.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Kommunen la ner anslutning till alla huset på gatan. Men det var inte så många som anslöt sig. Dels pga ålder och dels pga de tycker det är för dyrt.
Det var 2017 de grävde ner allt och efter det är det endast jag som efteranslutit mig. En del av husen kommer beroende på när de går bort inte ansluta sig mellan 10-20 år fram.
Så jo 19 000 kr är riktigt dyrt för att gräva en halvtimme och handpåläggning ca en timme efter det. Det var en lite minigrävare som han körde hit med en vanlig släp och gjorde inte ens påverkan på asfalten i trottoaren då de grävde under.

Annars så måste hela projektet gått ett par miljoner eller miljarder bak?

De kommer aldrig att hämta hem alla anslutningar, vissa kommer vägra pga kostnaden helt enkelt =)
Ingenting av det du säger stärker din tes att kostnaden för din anslutning endast uppgår till det lilla arbete som utfördes hemma hos dig. Även i ditt fall ska resten av nätet byggas och även om någon (kommunen i detta fall) ligger ute med pengarna i 20 år så ska du förstås betala din del av resten av nätet också (dvs en del av kabeldragningen fram till dig).

Och ja, med en så låg anslutningsgrad så är det ett projekt som kommunen går back på, det kan man nog vara säker på.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Vet inte, men om man har ett större professionellt behov utfört i bostaden så möjligt fiber är nödvändigt. Men Mobilt Bredband 5G börjar bli riktigt bra. Här laggar ingenting, tv, teams, whatever, inga avbrott, bara bra erfarenhet så här långt

Bredbandskollen-resultat: nedladdning 353,05 Mbit/s, uppladdning 24,72 Mbit/s, svarstid 14,97 ms, leverantör Tele2 Sweden, mätning utförd 2024-09-21.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Cheesen
Alltså mobilt bredband funkar för pensionärer och familjer som inte utnyttjar sitt bredband.
Har 100/100 fiber hemma och mobilt bredband i stugan. Farten i stugan är ca 80/160 och räcker väl till att strömma allt man vill... Men i vår familj spelar man en del online spel. Helt hopplöst på mobilt nät jämför ping... 7-25 ms på vår fiber.. 60-250ms på mobilt bredband. Dom flesta spelen blir helt ospelbara på mobila bredbandet.
Det är även så att farten när man surfar eller kollar på Netflix känns slött bara för att pingen är så låg. Latensen gör att vårt mobila bredband som har högre kapacitet känns långsammare än vår fiber.
Mobila nätet är även oerhört känsligt för väder, turister och andra störningar. Är i stugan i helgen och vi har dålig väder... 2 sekunders latens.... Mot för tre veckor sedan då vi låg stadigt på 60ms samt 160Mbit
Skärmdump från Bredbandskollen.se visar nedladdningshastighet 7,07 Mbit/s, uppladdningshastighet 8,49 Mbit/s och svarstid 204726,67 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Märker att det finns flera i tråden som inte har kunskap om ekonomi i att bygga infrastrastruktur och access/lokalnät.😀
Sedan kan man alltid få bidrag, t.ex. landsbyggd med upp till 60% och inbland i tätort där man vill få in ej anslutna kunder och anslutning subventioneras av fiberägare och ev. operatör.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
@Cheesen - bra sammanfattat. Vill bara tillägga att ping (latens) behöver inte vara särskilt hög för att folk skall börja prata i mun på varandra. Det märks tydligt när någon deltagare i ett möte sitter på 4G/5Geller på andra sidan jorden. Mycket tydligt...
Och har du en deltagare på mobilt och en i Kina, då är det bara handuppräckning ✋ som fungerar...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså mobilt bredband funkar för pensionärer
Ja, därför passar det ju tydligen perfekt just här!

Men vad är det för skräplösning med den taskiga hastigheten? Går det att hitta något så dåligt??

Något sådant upplever inte vi, inte heller när ungarna är här och kör hör jag några klagomål. Och strömma till TV:n samtidigt stör aldrig någon eller något. Så med det mobila vi har ser jag förnärvarande inga problem

Men man måste ju jämföra system som är "använbara", inte med sådana som per definition är urkassa
 
Cheesen
K krambriw skrev:
Ja, därför passar det ju tydligen perfekt just här!

Men vad är det för skräplösning med den taskiga hastigheten? Går det att hitta något så dåligt??

Något sådant upplever inte vi, inte heller när ungarna är här och kör hör jag några klagomål. Och strömma till TV:n samtidigt stör aldrig någon eller något. Så med det mobila vi har ser jag förnärvarande inga problem

Men man måste ju jämföra system som är "använbara", inte med sådana som per definition är urkassa
Högst väderberoende... Nu har det slutat regna... Blåser dock fortfarande..
Skärmdump av Bredbandskollen-sajtens resultat: nedladdningshastighet 21,48 Mbit/s, uppladdningshastighet 12,25 Mbit/s och svarstid 37,64 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inga sådana problem med Fiber...

Och ja det är 5g
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
F
I Ingmar Albinson skrev:
Nu har hela anläggningen sålts till IP-Only ( bytt namn till GlobalConnect), de har i år fördubblat priset på fibernätet. Nu är det alltså betydligt dyrare med fiber än att köra med mobilt bredband.

De som äger fiber har monopol på detta och kan höja priset precis så mycket de vill och precis så ofta de vill. Det hjälper inte att byta operatör eftersom alla operatörer måste höja sitt pris när fiberägaren höjer sitt pris.
PTS kommer med en konkurrensreglering i vinter just för att det här har blivit praxis och nätavgifterna bara höjs och höjs trots att näten är färdigbetalda för längesen. De försökte reglera detta 2020 men fick smäll på fingrarna av EU för att de inte gick tillräckligt långt i sin reglering, därför har det dröjt. Man konstaterar nu att varje enskilt fibernät är en egen marknad och att en nätägare/KO alltså har monopol. Det kommer innebära att nätägare behöver släppa in andra i sitt nät på grossistbasis och alltså inte kommer kunna ta de här höga nätavgifterna längre.

https://stadsnatsforeningen.se/stad...iggor-virtuellt-tilltrade--till-enfamiljshus/
 
  • Gilla
mexitegel och 8 till
  • Laddar…
P per-o skrev:
Blev erbjuden fiber idag för 14900:- inkl ett år gratis 500/500. I dagsläget har vi mobilt bredband och klarar oss med det.
Vem är det som är nätägare? Om det är Open Infra? eller IP-Only/Global Connect? så finns all anledning att vara skeptisk. I det fallet måste du kräva in att fibern är framdragen och driftsatt till fastighetsgränsen innan något påbörjas övh. Kräv specifikation på avgift som kommer att krävas av tjänsteoperatörer och skrift avtal på hur länge detta består mot vite.

Fråga vilken tjänsteoperatör som står för de där 500/500 Mbit/s, alla operatörer fungerar inte lika bra.

Vilka tjänsteoperatörer kan du välja på därefter? Skriftligt..

Om inget rödljus dycker upp på dessa punkter är det ett bra erbjudande att tacka ja till. Priset är lågt för fiber och hastigheten är vettig.

Fundera också på var du vill få fiberuttaget i huset. Undvik t.ex en vägg i vardagsrummet som kommer att vara vägen så fort du vill tapetsera om eller ändra möblering.. Ett bättre ställe är källare eller teknikrum där det är ur vägen. Mer tips här..
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Högst väderberoende...
Hur långt är det till 5G masten och hur är den fria sikten inom fresnelzonen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.