Jag har ett fettfilter i köksfläkten. Måtten är
450x165mm och jag hittar inget nytt. Köper man filtet på löpmeter och klipper till måtten själv eller vad är bruksligt?
En hand håller en metallfilterpanel över ett grått golv, bakgrunden visar suddiga föremål och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ClasseClas
Nä, kör i diskmaskinen på högsta värme med grytprogram eller liknande.

Min köksfläkt larmar när filtrena är för kläggiga och då åker de i diskmaskinen, totalt 3 filter.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Skall det rengöras så stoppa in det i diskmaskin

• Gilla
Trappa
  • Laddar…
Aha och den dagen man vill byta helt?

Passa på att rengöra motorn och fläktarna bakom filtret när du ändå är igång. Det skulle göras var 6e månad enligt min bruksanvisning, men det tror jag inte att tidigare ägare hade följt. Oklart om de delarna också går i maskinen på din modell. Med tätare rengöring har det iaf varit betydligt mindre kleggigt och plågsamt att fixa.

ClasseClas
R Rolle85 skrev:
Aha och den dagen man vill byta helt?
Köp som reservdel är standardförfarandet. Vad är det för fläkt? Märke? Modell?

Framgår tyvärr inte

https://barafilter.se/

Aldrig provat den sidan, men mitt filter blir som nytt i diskmaskinen så det känns inte som något som slits ut... det är ju inte som dammsugarpåsar eller kolfilter.

R Rolle85 skrev:
Framgår tyvärr inte
Kolla inne i kupan när du tagit bort filtren. Brukar sitta någon typskylt eller något att googla på.

Ja, kolfilter kan du klippa själv men det är ju lite meckigt att få dit snyggt om du tar bort metallfiltret som ska sitta där.

Foto på framsidan av fläkten säger allt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.