A Alexn72 skrev:
En papperstuss med fett brukar lukta gatukök. Men de är klart gatukök är också en lukt
Jag själv tror ju att det är bättre att tända brasan med överblivet fett än att köpa tändkuddar, men det är knappast tillåtet om man läser vad kommuner och Naturvårdsverket skriver.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag själv tror ju att det är bättre att tända brasan med överblivet fett än att köpa tändkuddar.
Håller helt med😉
 
Så här blev det. 105:- för en liten GN1/9 på Tingstad. Kanske bygga en liten låda att placera den i…

Rostfri GN1/9-behållare på köksbänk med oljeflaskor i bakgrunden, bredvid en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Många avstår att elda annat än torr ved för sina grannars skull..
Allt fett åker in i kaminen så sparar jag på tändmaterial.

Det borde startas en tråd om hur gynnsamt det är att värmeåtervinna sopor och matrester i vedkamin i tätbebyggt område. 😁
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så här blev det. 105:- för en liten GN1/9 på Tingstad. Kanske bygga en liten låda att placera den i…

[bild]
Fäll ner den i bänkskivan.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det borde startas en tråd om hur gynnsamt det är att värmeåtervinna sopor och matrester i vedkamin i tätbebyggt område. 😁
Jag tror det är ännu gynnsammare att återvinna fettet i ett kraftvärmeverk;)
 
Intet Intet skrev:
Fäll ner den i bänkskivan.
Ånej! Inga onödiga hål i den fina bänkskivan av italiensk bok. 🤨
En liten låda, typ snobbig saltlåda, får det bli.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Måste man spara på detta? Jag torkar med hushållspapper och lägger det i matavfallet. Usch vill inte gegga med detta i köket.

Fin restolja efter fondue eller liknande är en annan sak. Sparas.
Vi gör precis på samma sätt dvs använder också hushållspapper för att samla upp stekhett här hemma och slänger det. Ser inget fel med det då det ändå eldas upp i fjärrvärmeverket för att ge fjärrvärme.
 
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Måste man spara på detta? Jag torkar med hushållspapper och lägger det i matavfallet. Usch vill inte gegga med detta i köket.

Fin restolja efter fondue eller liknande är en annan sak. Sparas.
Du följer avfallsförordningen. Ditt avfall är hushållspapper som är förorenat med matavfallsfett från rengöring av stekkärl. Det samlas in som biologiskt nedbrytbart livsmedels- eller köksavfall enligt avfallsförordningen. Precis som du gör. Guldstjärna!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Vi gör precis på samma sätt dvs använder också hushållspapper för att samla upp stekhett här hemma och slänger det. Ser inget fel med det då det ändå eldas upp i fjärrvärmeverket för att ge fjärrvärme.
Det funkar ju om det är så lite fett som används. Så är det inte för mig och min matlagning. Jag använder också hushållspapper för det som blir kvar i pannan efter att jag har hällt av det mesta. Det pappret åker i komposten. Nu har jag använt plåtburken en vecka och det är 5 dl fett i den redan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du följer avfallsförordningen. Ditt avfall är hushållspapper som är förorenat med matavfallsfett från rengöring av stekkärl. Det samlas in som biologiskt nedbrytbart livsmedels- eller köksavfall enligt avfallsförordningen. Precis som du gör.
Nja - jag var väl inte helt ärlig - det mesta går faktiskr i min varmkompost 🤭 ... men det blir inte så mycket då vi kör mest med vegetariskt. Men när jag bodde i lägenhet gick det i avfallet. Jag har en känsla av att folk numera är mer medvetna om fett i avloppet efter att ha sett på TV hur det blivit i Paris och London.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skymag Skymag skrev:
Vi gör precis på samma sätt dvs använder också hushållspapper för att samla upp stekhett här hemma och slänger det. Ser inget fel med det då det ändå eldas upp i fjärrvärmeverket för att ge fjärrvärme.
Det enda formfelet du gör är att det inte ska läggas i restavfallet utan i mat- och köksavfallet.
 
  • Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Nja - jag var väl inte helt ärlig - det mesta går faktiskr i min varmkompost 🤭 ... men det blir inte så mycket då vi kör mest med vegetariskt. Men när jag bodde i lägenhet gick det i avfallet. Jag har en känsla av att folk numera är mer medvetna om fett i avloppet efter att ha sett på TV hur det blivit i Paris och London.
Och en köksavloppsstopp kan nog vara stärkande för hanteringsviljan av fettavfallet.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Man kan ju börja med småskalig tvåltillverkning av överskottsfettet. En hink kaustiksoda, blanda och sila av. Sedan kalla det något som ”bohuslänsk lanttvål”. 😄
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Man kan ju börja med småskalig tvåltillverkning av överskottsfettet. En hink kaustiksoda, blanda och sila av. Sedan kalla det något som ”bohuslänsk lanttvål”. 😄
Javisst. Men du lär varken få sälja eller ge bort din tvål
 
  • Wow
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.