3 259 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Festool sugslang!?!?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
provade min Festool ctl22 för första gången idag sen jag köpte den i vintras och den funkar bra MEN sugslangen!?! är det nåt skämt eller? vet inte hur många gånger den satts igen vid slutet av slangen! ska det vara så? känns som att det bara är nåt dom skickar med för de ska se bra ut.
märker även av ett ruggigt dåligt sug när jag använde de billiga plasthantagena som följer med i en systainer, vill inte suga in nåt alls i vissa lägen..
provade med tort spån och inga större flisor/bitar i och efter en stund så satts den igen..
mycket irriterande!!
har visserligen hantverkar systainern med den grövre slangen och de bättre stålrören som jag kan använda... antar att den är bättre , vilken sorts slang kör ni med? såg de fanns 50mm slang oxå
och om vad är denna standard slang bra till? för Dominon/TS55/Rotex osv?
märker även av ett ruggigt dåligt sug när jag använde de billiga plasthantagena som följer med i en systainer, vill inte suga in nåt alls i vissa lägen..
provade med tort spån och inga större flisor/bitar i och efter en stund så satts den igen..
mycket irriterande!!
har visserligen hantverkar systainern med den grövre slangen och de bättre stålrören som jag kan använda... antar att den är bättre , vilken sorts slang kör ni med? såg de fanns 50mm slang oxå
och om vad är denna standard slang bra till? för Dominon/TS55/Rotex osv?
Vilken slang är det du har? Jag har 27 och 36, och använder alltid 36 när det går pga av bättre sug (36an går dock inte till of1010 tex). Men att 27an inte fungerar så bra till att suga upp större saker är väl inte så märkligt? Den är ju ganska smal. 50mm är säkert trevlig, kan tänka mig att det blir bra sug i den, men jag vet inte vilka maskiner den pasar på.
Det som jag stör mig på med festools slangar är snarare att ribborna fastnar i allting - ska investera i en strumpa att trä över hela slangen någon dag. Och en boom arm, så att man får slangen kommande uppifrån.
Jag har inte dominon, men jag har rotex och ts55an - 27mm fungerar utmärkt till båda dessa. Speciellt rotexen, där du ändå inte kan använda full sugkraft.
När 22mm slangen skall vara bra har jag ingen aning om - någon som vet?
Det som jag stör mig på med festools slangar är snarare att ribborna fastnar i allting - ska investera i en strumpa att trä över hela slangen någon dag. Och en boom arm, så att man får slangen kommande uppifrån.
Jag har inte dominon, men jag har rotex och ts55an - 27mm fungerar utmärkt till båda dessa. Speciellt rotexen, där du ändå inte kan använda full sugkraft.
Varför går inte 36:an till OF1010?Daniel_N skrev:Vilken slang är det du har? Jag har 27 och 36, och använder alltid 36 när det går pga av bättre sug (36an går dock inte till of1010 tex). Men att 27an inte fungerar så bra till att suga upp större saker är väl inte så märkligt? Den är ju ganska smal. 50mm är säkert trevlig, kan tänka mig att det blir bra sug i den, men jag vet inte vilka maskiner den pasar på.
Utblåset på of1010 (och ps300eq) är ovala och är gjorda för att 27an med dess mjuka, något "böjliga" gumminos kan träs utanpå. 36an har dock ej denna typ av nog, utan den är rund utan möjlighet att "böja" etc, vilket betyder att den bara passar runda utblås (som tex ts55an och ehl850).
Någon riktig adapter existerar inte heller: men här finns ett (ganska dyrt) sätt att lösa problemet på: http://www.talkfestool.com/vb/festool-tools/2272-1010-router-d36-hose-2.html
Här är ett lite billigare sätt, som jag dessutom tror är bättre: http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=208855&name=610325
Oavsett vilket så får man inte full nytta av 36mm slangen i vilket fall, eftersom det blir en "strypning" längst framme vid maskinen. Exakt hur stor betydelse detta får för sugkraften vet jag faktiskt inte - kanske någon fysiker eller så har koll på sådant?
Någon riktig adapter existerar inte heller: men här finns ett (ganska dyrt) sätt att lösa problemet på: http://www.talkfestool.com/vb/festool-tools/2272-1010-router-d36-hose-2.html
Här är ett lite billigare sätt, som jag dessutom tror är bättre: http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=208855&name=610325
Oavsett vilket så får man inte full nytta av 36mm slangen i vilket fall, eftersom det blir en "strypning" längst framme vid maskinen. Exakt hur stor betydelse detta får för sugkraften vet jag faktiskt inte - kanske någon fysiker eller så har koll på sådant?
Redigerat:
I så fall finns det flera varianter på den slangen - min passar alldeles utmärk till OF1010.
Munstycket på slangen är runt som du säger men gjort i gummi som går att trä över det ovala utblåset på 1010:an.
För övrigt passar den inte till HL850 då hålet är alldeles för stort.
För övrigt passar den inte till HL850 då hålet är alldeles för stort.
Jag är mycket tveksam till att detta, är du helt säker på att det inte är 27mm slangen du skriver om? 27mm är alltså innerdiametern. Tex festool nr: 452878.Micke184 skrev:
Min 36a passar innuti utblåset på ehl 850 (jag skulle tro att 50mm passar utanpå.
Utblåset till of1010 är ovalt och mäter utanpå ca 22x35mm (vilket 27an passar på eftersom den är så böjlig) men 36an absolut inte passar på.
Hmmm... jag är nog (numer) oxå tveksam till detta. Har nog förletts att tro att min slang har varit en D36 då alla tillbehör heter D36-nånting. Kollar på bilderna i katalogen och inser att jag nog inte har varit riktigt nykter...Daniel_N skrev:Jag är mycket tveksam till att detta, är du helt säker på att det inte är 27mm slangen du skriver om? 27mm är alltså innerdiametern. Tex festool nr: 452878.
Min 36a passar innuti utblåset på ehl 850 (jag skulle tro att 50mm passar utanpå.
Utblåset till of1010 är ovalt och mäter utanpå ca 22x35mm (vilket 27an passar på eftersom den är så böjlig) men 36an absolut inte passar på.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det här är ju rätt off topic, men:
En arm kan man hyfsat enkelt göra själv på några olika sätt. Jag har gjort en som egentigen bara är som en gigantisk konsol med gångjärn mot en stolpe, det går förstås bra att sätta på en led till med rätt gångjärn sen. Inte det smäckraste man sett, men funktionen har inte lämnat något övrigt att önska. Gångjärnen är vanliga dörrgångjärn. Armen skulle förstås bli mycket mindre om man tog sig tid att svetsa en istf en i trä, men det blir en senare fråga. Givetvis drar jag både utsug och el över armen.
En arm kan man hyfsat enkelt göra själv på några olika sätt. Jag har gjort en som egentigen bara är som en gigantisk konsol med gångjärn mot en stolpe, det går förstås bra att sätta på en led till med rätt gångjärn sen. Inte det smäckraste man sett, men funktionen har inte lämnat något övrigt att önska. Gångjärnen är vanliga dörrgångjärn. Armen skulle förstås bli mycket mindre om man tog sig tid att svetsa en istf en i trä, men det blir en senare fråga. Givetvis drar jag både utsug och el över armen.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Det var 27an jag körde med... bytte till 36an och vilken skillnadDaniel_N skrev:Vilken slang är det du har? Jag har 27 och 36, och använder alltid 36 när det går pga av bättre sug (36an går dock inte till of1010 tex). Men att 27an inte fungerar så bra till att suga upp större saker är väl inte så märkligt? Den är ju ganska smal. 50mm är säkert trevlig, kan tänka mig att det blir bra sug i den, men jag vet inte vilka maskiner den pasar på.
sen förstår jag det du menar med att ribborna fastnar.. spec i skenan,.. men där har nog Festool folket tänkt till så att man ska ha dammsugar bommen med, att Festool träsket skulle bli så dyrt hade man alldrig räknat med
Daniel_N skrev:Utblåset på of1010 (och ps300eq) är ovala och är gjorda för att 27an med dess mjuka, något "böjliga" gumminos kan träs utanpå. 36an har dock ej denna typ av nog, utan den är rund utan möjlighet att "böja" etc, vilket betyder att den bara passar runda utblås (som tex ts55an och ehl850).
Någon riktig adapter existerar inte heller: men här finns ett (ganska dyrt) sätt att lösa problemet på: [länk]
Här är ett lite billigare sätt, som jag dessutom tror är bättre: [länk]
Jag har använt denna från Fein för att passa in Fein Dustex 36 mm-slangen till Rotex 150 (som är smal men ej av en ovala typen):
http://www.amazon.com/Fein-921072K13-Step-Adaptor/dp/B00005M1SW
Gav väl 40 kr har jag för mig. Dock kanske den är mindre flexibel/böjlig än Axminster-adaptern.
/A
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Alko - jag är sugen på en Dustex för användning med Rotex 125 så jag spar lite pengar jämfört med en CTL. Sitter den där Fein-adaptern stadigt i din Rotex 150 eller ramlar den någonsin av? Ytterligare en fråga, jag antar att du trär adaptern över utblåset på R150 (istället för att sticka in den inuti)?
Klicka här för att svara