15 866 läst ·
47 svar
16k läst
47 svar
Festool OF 1010 som första (och enda) fräs - för klen?
Jag köpte till slut en 1010 efter att ha startat den här tråden. Jag är mycket nöjd med den efter att ha använt den till lite allt möjligt. Om jag skall sammanfatta varför jag valde den och är så nöjd så är det:
* Styrka i förhållande till storlek
* Pistolgreppet
* Dammupptagningen
Den är verkligen inte perfekt till allt men man kommer väldigt långt!
* Pistolgreppet
* Dammupptagningen
Kul att det blev ett köp och att du är nöjd, kul med återkopplingen också!Taber skrev:Jag köpte till slut en 1010 efter att ha startat den här tråden. Jag är mycket nöjd med den efter att ha använt den till lite allt möjligt. Om jag skall sammanfatta varför jag valde den och är så nöjd så är det:
* Pistolgreppet
* Dammupptagningen
Jag tror nog att orken räcker till. Men jag har för mig att en tumregel säger att man inte skall köra djupare än halva diametern på skäret i ett tag för att inte belasta det för hårt.
Mer erfarna forumrävar får gärna kommentera om detta stämmer..
Mer erfarna forumrävar får gärna kommentera om detta stämmer..
Det är ju viss skillnad att köra i exempelvis Ek och Furu, men sedan är det väl risk att det finns en massa skräp och spikar som gör stålet slött när man kör i golvet. Tumregeln är bra men det är ändå viktigt att kunna vara lite flexibel. När jag fräste ur våra nya golvlister för att få plats med kablar (20mm kanal) så fräste jag betydligt djupare än vad jag skulle gjort om det varit ek. Jag var dessutom inte rädd om stålet eller särskilt mån om snyggt resultat.
Prova!
Prova!
Kan väl vara lämplig ände att börja i. Men det beror på material, diameter på stålet och maskin också såklart. Man får lära sig hur fräsen ska låta och sen se till att den låter så när man fräserTaber skrev: