Kan inte annat än hålla med mattiasp -- sticksågen är en sådan maskin
jag gärna slipper vänta på att den ska stanna. Användningsområdet för
den maskinen gör att man ofta kör många snitt och måste flytta maskinen
när den inte är igång.

Jag blev även nyfiken på promotexten till Carvex:en som antyder till att där sitter belysning även i den. Ingen reveloution, dock benämns den som "Die automatische Beleuchtung mit dem Stroboskopeffekt", dvs att LED:en (jag antar det är en LED) blinkar i takt med pistongrörelsen. I teorin kan det ju faktiskt öka skärpan på det man ser.

Usch, nu har det ju hamnat en maskin till på önskelistan. Jag behöver ju en ny sticksåg enligt mig själv.

Får se om arbetsgivaren skulle kunna tänka sig att höja min lön så man har råd att gå ner sig lite mer i träsket...

Problemet blir väl när du skall starta igen?
Hade väl egentligen varit smartare om den stannat i yttersta läget?
Om man nu fastnar i något (tex. ett finger:x) vill man väl inte att det skall sitta fast längst in.
Eller allra bäst att kunnna välja stoppläge

Den sadle back batteridrivna ska inköpas, har väntat på något liknande utan att veta om det :-)

Problemet med blinkande LED lampan så att det ser ut som om bladet står stilla (för att se linjen bättre) är att man håller ju maskinen på undersidan när man ska såga efter en linje för att kunna se ordentligt ...

P
fy och ush, det blir en dyr vår detta :wow:

swemax skrev:
Problemet blir väl när du skall starta igen?
Hade väl egentligen varit smartare om den stannat i yttersta läget?
Om man nu fastnar i något (tex. ett finger:x) vill man väl inte att det skall sitta fast längst in.
Eller allra bäst att kunnna välja stoppläge
Ja, eller om man vill göra ett omtag/byta grepp/etc och fortsätta såga i samma spår. Men det måste ju gå att ordna...

H_L skrev:
Ja, eller om man vill göra ett omtag/byta grepp/etc och fortsätta såga i samma spår. Men det måste ju gå att ordna...
Även fast den stannar i översta läget så är bladet fortfarande i materialet.

Springare skrev:
Även fast den stannar i översta läget så är bladet fortfarande i materialet.
Så klart. Tankegroda från min sida. :blushing:

P
Trevligt med den nya sticksågen. Jag har ju aldrig sett Festos stickisar som någon konkurrent till min Makita eller en 135. Fast... med denna och de finesser och tillbehör den har så kanske det blir att allokera lite cash för att fylla en lucka som jag gärna skapar.

Att sågen stannar snabbt är viktigt, speciellt om man håller på att mass-såga saker. Då vill man inte vänta 4-5 sekunder utan då skall det gå snabbt. Där har Makitan legat bra till i stopptid. Nu med 0,5s så låter det som om det blir tvärstopp. Kanske att den stoppar för snabbt i normala fall, kanske ryckigt, skall bli kul att testa denna då den kommer hit.

Hej minna vänner. Ny på forumet här! Känns trevligt.
Oj nya stickisen, där kom det habegär direkt. Lutar åt PS 400. Till största delen jobbar jag med dammsugare, så då känns det ok med att ha sladd. Om man kör med batteri så har man väl inte automat start o stop på dammsugaren?

Putte G... skrev:
Hej minna vänner. Ny på forumet här! Känns trevligt.
Oj nya stickisen, där kom det habegär direkt. Lutar åt PS 400. Till största delen jobbar jag med dammsugare, så då känns det ok med att ha sladd. Om man kör med batteri så har man väl inte automat start o stop på dammsugaren?
Hej och välkommen till byggahus Putte!

Jag håller med dig - kör man med dammsugare så är det ju ingen eller väldigt liten mening med att hoppa över sladden.

gifen skrev:
Nu är stativet här
[länk]
Rotex RO 90 DX???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.