8 448 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Festool C12 vs nya T12+3
En anledning till att ingen annan tagit efter Centrotec kan vara Patent!
Centrotec systemet är ju helt lysande där man byter på ett blink och får en helt ny dragare. Med otroligt hög precision och byggkvalitet på grejorna.
Sedan har jag nämnt i någon annan tråd att jag har en T15 men skulle inte ta med den till ställen där den riskerar att trilla från högre höjd eller bli utsatt för dusch från metallspån; I handtaget finns en ventilationsöppning som dels försvagar handtaget vid fall samt exponerar elektroniken då inget dammfilter finns i ventilationen.
Centrotec systemet är ju helt lysande där man byter på ett blink och får en helt ny dragare. Med otroligt hög precision och byggkvalitet på grejorna.
Sedan har jag nämnt i någon annan tråd att jag har en T15 men skulle inte ta med den till ställen där den riskerar att trilla från högre höjd eller bli utsatt för dusch från metallspån; I handtaget finns en ventilationsöppning som dels försvagar handtaget vid fall samt exponerar elektroniken då inget dammfilter finns i ventilationen.
Lade oxå märke till den "missen" då jag var å klämde på den hos min lokale handlare. Beslöt att vänta på "nästa utgåva". Tittar man i backspegeln så har de flest grönsvarta produkter släppts i en uppdaterad version ngt år senare. Håller fast vid min C12:a så länge.geschwint skrev:...
Sedan har jag nämnt i någon annan tråd att jag har en T15 men skulle inte ta med den till ställen där den riskerar att trilla från högre höjd eller bli utsatt för dusch från metallspån; I handtaget finns en ventilationsöppning som dels försvagar handtaget vid fall samt exponerar elektroniken då inget dammfilter finns i ventilationen.
Vad det gäller balans så var CDD12 bättre balansmässigt då batterierna låg i "bygeln" (och pss mkt nära handen) C12:an bleve ngt form av kompromiss för de som gillade bygeln och att bara behöva behålla ett sortiment med batterier. Synd men jag förstår dem...
C12:an känns i retrospektiv lite krystad. Mest för att hålla de redan frälsta lugna antar jag...
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
var i veckan här och fick en offert hos min lokala festool handlare på en massa svart gröna maskiner
och där passade jag på att prova nya T15+3 set maskinen, och den gillade jag skarpt, inte lika klumpig som c12an är IMO, så risken är stor att en sån oxå åker med i varukorgen, dock har jag en sprillans ny makita lxt 18 v dragare men man kan alldrig få för mycke maskiner
,. c12an tänkte jag lillebror skulle få
Köpte T15+3 plus centrotec systainer i förrgår. Har innan 2 makita dragare och en bosch. Den är en dröm att skruva med.
Jag gav 5720 ink moms =7150.
Kändes som ett skapligt pris de hade dåliga rabatter på skruvdragaren men jag fick med 2 st festool bitshållare den med låsning istället för bara magnet och de ligger ju på en 200 styck.
Kändes som ett skapligt pris de hade dåliga rabatter på skruvdragaren men jag fick med 2 st festool bitshållare den med låsning istället för bara magnet och de ligger ju på en 200 styck.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Priset om man tittar i listan är 7190:- ex moms så priset är bra 
Jag brukar sikta på att pruta ner till listpriset ex moms fast jag betalar moms. Någon som fattar? Det jag menar är att jag skulle betala 7190:- ink moms för T15+3 plus centrotec systainer.
Jag brukar sikta på att pruta ner till listpriset ex moms fast jag betalar moms. Någon som fattar? Det jag menar är att jag skulle betala 7190:- ink moms för T15+3 plus centrotec systainer.
Någon som vet vad festools ordernummer för denne chuck är? Ringde festool och frågade om en sådan chuck existerade, men det gjorde den enligt uppgift inte (att de skulle ha fel i en sådan fråga skulle dock inte förvåna mig det minsta - precis lika duktiga som festools verkstad är - precis lika dålig koll har kundservice i denna typ av frågor enligt min erfarenhet).gifen skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag "råkade" köpa en centrotecsats utan att ha nån Festooldragare. En T15+3 stod då på inköpslistan. För en tid sedan prövade jag att sätta på chucken i Hitachin och det gick strålande. Ett utmärkt paket att jobba med. Blir det för trångt har jag en Bosch vinkelskruvdragare tills vidare. Vad ville jag säga med detta? Jo, att det finns en sån chuck. Eller mer korrekt: Det är en sexkantsadapter som man sätter chucken på. Vill du kan jag plåta den och lägga upp en bild ikväll.
