4 212 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Festo 55 ägare?
Sida 1 av 2
Äger du en Festo sänksåg, tex en TS55?
Vad blir maximala sågdjupet med en sådan när den sitter på skena?
Har under helgen upptäckt att det går bort 10mm i sågdjup med den Metabo jag köpt när man sätter upp den på skenan, och då får man en mackapär som inte kan kapa/klyva en vanlig 45mm regel. Bli inte förvånade om ni ser den på Blocket inom kort. >
Vad blir maximala sågdjupet med en sådan när den sitter på skena?
Har under helgen upptäckt att det går bort 10mm i sågdjup med den Metabo jag köpt när man sätter upp den på skenan, och då får man en mackapär som inte kan kapa/klyva en vanlig 45mm regel. Bli inte förvånade om ni ser den på Blocket inom kort. >
10mm...
Det var inte lite.
Utan att kolla Festo specen så är väl dess sågar (andra maskiner också) de enda som naturligt förknippas med skenor. Liksom, Festo = maskin + skena. Åtminstonde för mig.
Har en Makita såg och det finns möjlighet att köpa skena men antingen kör jag bara med riktskenan jag har eller så köper jag en Festo... Makitan sågar fint och är lätt, skulle se Feston som ett komplement för fin-fin sågning.
Tråkigt med Metabon... Metabo är ju ett bra märke. Skulle nog inte kränga den. Feston är ju mer för finsnickerier och Metabon skulle göra ett utmärkt jobb för lite grövre sågningar
Utan att kolla Festo specen så är väl dess sågar (andra maskiner också) de enda som naturligt förknippas med skenor. Liksom, Festo = maskin + skena. Åtminstonde för mig.
Har en Makita såg och det finns möjlighet att köpa skena men antingen kör jag bara med riktskenan jag har eller så köper jag en Festo... Makitan sågar fint och är lätt, skulle se Feston som ett komplement för fin-fin sågning.
Tråkigt med Metabon... Metabo är ju ett bra märke. Skulle nog inte kränga den. Feston är ju mer för finsnickerier och Metabon skulle göra ett utmärkt jobb för lite grövre sågningar
Den fixar således 56,56854249 mm.....
Skivan är 40 mm tjock.
Vi plockar fram Pythagoras ur garderoben... och han säger a[sup]2[/sup] + b[sup]2[/sup] = c[sup]2[/sup]
40x40 + 40x40 = c2
40x40 + 40x40 = 3200
roten ur 3200 är 56,56854249
Skivan är 40 mm tjock.
Vi plockar fram Pythagoras ur garderoben... och han säger a[sup]2[/sup] + b[sup]2[/sup] = c[sup]2[/sup]
40x40 + 40x40 = c2
40x40 + 40x40 = 3200
roten ur 3200 är 56,56854249
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Lysande.
Man kan alltså sätta upp en TS 55 på listan över oumbärligt.....och ett digitalt skjutmått....men en sån där Pythagoras tror jag får vänta tills efter sommaren.
;D
Man kan alltså sätta upp en TS 55 på listan över oumbärligt.....och ett digitalt skjutmått....men en sån där Pythagoras tror jag får vänta tills efter sommaren.
;D
Ja, det är bäst att vänta till sommaren. Det kanske kommer en ny version som inte har buggar. Var det där Pythagoras 1.0? 
Svar på den mystiska skillnaden mellan Pythagoras 56,57 och verklighetens 50,8 ligger nog i att klingan tiltas in under maskinen och pivot-punkten sitter innanför klingan (iställer för vid skivans ytterkant som antas i ovanstående formel).
Om jag får till detta rätt så blir det nog så här:
Vid 45 gr skär yttersta hörnan på bladet på 40 mm djup (det var ju precis 4cm enligt Tunet).
Vid 0 gr skär den 50,8 mm djupt enligt mätning. Djupskillnaden mot Fastings beräkning blir 5,77 mm.
Pivotpunkten sitter längs klingans centrum-axel. Sträckan från klingans utsida till pivotpunkten är hupotenusan (kalad X nedan). Kateterna är kända (5,77mm)
5,77[sup]2[/sup] x 5,77[sup]2[/sup] = X[sup]2[/sup]
X = 8,16.
Dvs pivotpunkten ligger 8,16mm innanför bladets utsida.
Det var en skojig uppgift. Finns det någon magister som kan rätta?
Om jag får till detta rätt så blir det nog så här:
Vid 45 gr skär yttersta hörnan på bladet på 40 mm djup (det var ju precis 4cm enligt Tunet).
Vid 0 gr skär den 50,8 mm djupt enligt mätning. Djupskillnaden mot Fastings beräkning blir 5,77 mm.
Pivotpunkten sitter längs klingans centrum-axel. Sträckan från klingans utsida till pivotpunkten är hupotenusan (kalad X nedan). Kateterna är kända (5,77mm)
5,77[sup]2[/sup] x 5,77[sup]2[/sup] = X[sup]2[/sup]
X = 8,16.
Dvs pivotpunkten ligger 8,16mm innanför bladets utsida.
Det var en skojig uppgift. Finns det någon magister som kan rätta?
Jag är inte riktigt klar över vad din beräkning går ut på, och jag skall samtidigt be att få påpeka att jag kan tillräckligt med matte för att förstå. Nu till det vesäntliga: Pivotpunkten, eller snarare den tänkta axel, kring vilken maskinen vrider sig när man vill såga "snett", ligger exakt där gummiflärpen möter arbetsstycket. Anledningen till det är att man skall kunna följa en markering på arbetssycket på samma sätt oavsett hur man har vridit sågen. De är inte dumma på Festool! Det finns ett fel jag gör ofta med systemet, och det är att glömma att lägga till bladbredden när jag spar "fel" sida. Begripligt? Rätt svar på max djup vid 45 grader är således 50,8/sqrt(2) + bladbredd/Sqrt(2). 48 taggaren har bredden 2,2 mm och 24 taggaren har 2,5 mm. Vi antar bladbredden 2,5 mm, och svaret blir 35,9 + 1,8 =37,7 mm
Hej alla amatör proffs!
Är själv sugen på att bli en Festo 55 ägare men har inte riktigt bestämt mig.
Valet står mellan en Festo 55a eller ett sågbord i samma prisklass , det jag kommer använda det till är mest enklare möbler , hyllor osv e tanken så kanske ett sågbord är ett bättre val ? Fick lite blodad tand när jag gjorde ekhyllor i köket men då fick jag delarna tillsågade på brädgårn och gjorde endast lite fräsjobb på dom. Har en billig cirkelsåg idag men insåg snabbt att såga rakt inte alltid är det enklaste.
Kom gärna med förslag bordssågar och synpunkter!
Är själv sugen på att bli en Festo 55 ägare men har inte riktigt bestämt mig.
Valet står mellan en Festo 55a eller ett sågbord i samma prisklass , det jag kommer använda det till är mest enklare möbler , hyllor osv e tanken så kanske ett sågbord är ett bättre val ? Fick lite blodad tand när jag gjorde ekhyllor i köket men då fick jag delarna tillsågade på brädgårn och gjorde endast lite fräsjobb på dom. Har en billig cirkelsåg idag men insåg snabbt att såga rakt inte alltid är det enklaste.
Kom gärna med förslag bordssågar och synpunkter!
Jorå Mattiasp, du har såklart rätt. Dumt av mig att låta som om jag visste vad jag snackade om utan att ens titta på maskinen.
Min beräkning gick ut på att (försöka) förklara skillnaden mellan två värden med givna förutsättningar. Den ena förutsättningen var att klingan sågade 40mm vid 45gr, vilket tydligen inte var fallet (37,7 verkar det ju vara). Sen antog jag av bara farten att pivotpunkten satt någonstans längs skivans centrum-axel. Det senare kanske iofs inte är relevant, känns klurigt.
Tänkte i all iver inte på hur maskinen faktiskt pivoterar. Att den gör det runt gummikanten är ju aldeles lysande. Jag har faktiskt inte hunnit prova denna feature på min 3 veckor gamla TS55:a.
/Micke
Min beräkning gick ut på att (försöka) förklara skillnaden mellan två värden med givna förutsättningar. Den ena förutsättningen var att klingan sågade 40mm vid 45gr, vilket tydligen inte var fallet (37,7 verkar det ju vara). Sen antog jag av bara farten att pivotpunkten satt någonstans längs skivans centrum-axel. Det senare kanske iofs inte är relevant, känns klurigt.
Tänkte i all iver inte på hur maskinen faktiskt pivoterar. Att den gör det runt gummikanten är ju aldeles lysande. Jag har faktiskt inte hunnit prova denna feature på min 3 veckor gamla TS55:a.
/Micke
Jag gjorde nog en tavla i min beräkning ovan. Om man skulle såga ern skiva med tjockleken 37,7 mm, skulle man precis komma igenom skivan, men man skulle få en ful kant längst ned. Om man skall åsadkomma ett helt plant snitt, är max tjocklek vid 45 grader 35,9 mm (teoretiskt)
Nu till det roliga för Hr Helikopter! Det finns en TS 75! Enligt tidigare resonemang borde max djup vid 90 grader vara 75-4,8=70,2 mm och vid 45 grader 70,2/sqrt(2) = 49,6 mm. Den kan således såga en 45-regel med skena i 45 grader!
Nu till det roliga för Hr Helikopter! Det finns en TS 75! Enligt tidigare resonemang borde max djup vid 90 grader vara 75-4,8=70,2 mm och vid 45 grader 70,2/sqrt(2) = 49,6 mm. Den kan således såga en 45-regel med skena i 45 grader!