Hej!
Jag har en kompressor på 50 liter som kom med huset. Jag har inte lyckats hitta någon manual och vet inte vem tillverkaren är. Det enda jag har hittat som liknar ett företagsnamn är ”Air Com”, som det står på sidan av den. Till problemet, jag har anslutit en mutterdragare till den, men mutterdragaren tappar kraft direkt. Den startar, snurra några varv på hög hastighet, men lägger av helt efter typ 5 sekunder. Det är samma sak om jag försöker fylla en cykelslang, det kommer ut en pys, men det går inte att hålla konstant Kompressorn laddar upp sig till 6 bar som jag har ställt den på och tappar inte heller märkbart mycket tryck när jag använder verktyg. Det är som att det kommer ut en slangfull men sen flödar det inte vidare från kompressorn. Några idéer om var jag kan börja felsöka det här?
Mvh,
Linus,
Skogstokig
Jag har en kompressor på 50 liter som kom med huset. Jag har inte lyckats hitta någon manual och vet inte vem tillverkaren är. Det enda jag har hittat som liknar ett företagsnamn är ”Air Com”, som det står på sidan av den. Till problemet, jag har anslutit en mutterdragare till den, men mutterdragaren tappar kraft direkt. Den startar, snurra några varv på hög hastighet, men lägger av helt efter typ 5 sekunder. Det är samma sak om jag försöker fylla en cykelslang, det kommer ut en pys, men det går inte att hålla konstant Kompressorn laddar upp sig till 6 bar som jag har ställt den på och tappar inte heller märkbart mycket tryck när jag använder verktyg. Det är som att det kommer ut en slangfull men sen flödar det inte vidare från kompressorn. Några idéer om var jag kan börja felsöka det här?
Mvh,
Linus,
Skogstokig
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
tar det bara sekunder att fylla tanken så är det ju något som blockerar vatten tex men med stora mängder vatten så bör ju luften bli fuktig har du dränerat den ?
Nej, det tar inte sekunder att fylla kompressorn, det tar sin tid. Det tar sekunder att tappa trycket i ett påkopplat verktyg. Jag öppnade bottenventilen innan idag, bara luft där.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Har du fler utgångar brukar va en reglerad och en typ på tanken
Nej, där är bara en vad jag kan se.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Hur har du justerat regulator?
Den står på 6 bar. Det är en vridknapp som går ut att snurra och har ställt den på 6:an och det blir 6 bar. Dock står det på toppen av den att den ska tryckas ner, men jag kan inte trycka den, det händer ingenting. Den går också att vrida flera varv. Där är jag osäker på om det är helt rätt.
Och hur mycket luft kom det ut?J John Linus Jakobsson skrev:
Släpp ut all luft via vatten dräneringen i botten på tanken.
Stäng o testa igen. Vad händer?
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Foto på regulatorn?
Du brukar behöva trycka ner "hatten" på regulatorn då du vrider den. Skruva motsols så mycket det går. Ev är regulatorn trasig. Det brukar gå att plocka bort den och ansluta slangkopplingen direkt istället. Se till att kompressorn är helt trycklös först bara innan du börjar lossa något.
Produkter som diskuteras: "slangkopplingen"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Min regulator lyfter man för att kunna justera medsols ökar
Ja ha? Och vad tror du händer om inget stänger av kompressorn?dof skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Hurvida den stängs av har ju inte med regulatorn att göra
På min sketna kompressor finns ingen tryckregulator, bara en ställbar tryckströmbrytare, som s a s reglerar max lufttryck i tanken. Finns säkerhetsventil också vill jag minnas.
Behöver jag ett lägre lufttryck till
t ex en airbrush kopplar jag på en luftrycksregulator.
Inte aktuellt för att fylla bilhjul med 2.6 kg.
Behöver jag ett lägre lufttryck till
t ex en airbrush kopplar jag på en luftrycksregulator.
Inte aktuellt för att fylla bilhjul med 2.6 kg.
Redigerat: